Gå til innhold

Noen med erfaring fra betennelse i ledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært mye plaget med smerter i ledd og musker. Har en sykdom der dette kan være en del av symptomene.

Je ghar vært mye tillege for det når jeg va rmindre og de har kat det at fra senebetenese til betennese i leddvæsken. Dette kommerog går og jeg har i de siste årene ikke oppsøkt lege for dette.

Men de siste månedene har jeg vært veldig stiv og øm i nakken og skudre. HAr fått fysioterapi, bedøveseinjeksjoner og jeg har prøvd naprapati i tillegg til at jeg har vært sykmeldt i perioder.

SIst uke var jeg hos legen og fikk noen tbl for betennelse. Skulle ta de i 7 dager, men jeg tok de bare i 5 for jeg tålte de ikke. Var sykmedlt den uken og ble litt bedre, og fikk en uke til med sykmelding. Ble bedre selv om jeg ikke fikk mer medisin og føte at betennesen slapp taket selv om jeg fortsatt hadde vondt i skuldra.

I natt våknet jeg av smerter i armen, og har fått det slik som det var før jeg fikk tablettene. Det er vel typisk at betenneser kommer igjen... Jeg føler meg litt syk på en måte også, så det er nok betennelse ja..

Skal begynne i jobb igjen i morgen, men vil ikke gjør ting værre... Nå har jeg prøvd så mye forå bli bra, så jeg kan ikke "gi opp" enda. Så jeg må vel ringe til legen igjen...

Ble langt dette, men jeg er så fortvilt over hele situasjonen...

Det jeg lurte på da er om noen har noen gode råd, noen som har prøvd noe alternativt for å bli kvitt betennese og/eller stive ledd og muskler.

Kan akupunktur være noe å prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akupunktur er kjempebra. Men noen har bedre effekt enn andre. Det virker som noen er mer mottakelig for det. Det har ikke noe om man er skeptisk i utgangspunktet. Jeg gir akupunktur til noen som ikke tror noe på det, og de kan bli veldig overrasket over effekten.

Mens andre som har tro på det- kanskje ikke har så god effekt.

Uansett så skader det ikke å prøve.

Jeg driver "bare" med øreakupunktur, men det beste er kroppsakupunktur for mer sammensatte plager.

Men prøv å få en skikkelig utredning hos reumatolog, har du en diagnose som oppfyller kravene til NAV så får du bl.a. gratis fysioterapi (80 behandlinger i året), rekreasjonsopphold (med mindre egenandel). Kostholdet er kjempeviktig for å holde reumatiske plager i sjakk, bl.a. holde seg unna sukker, svinekjøtt, alkohol m.m.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ja jeg og legen har snakket om at jeg skal til raumatolog nå dersom jeg ikke blir bra. Og det blir jeg tydeligvis ikke...

Jeg har crohn. Og tidligere når jeg har fått fysio har jeg ikke fått det dekt. Men kanskje vi kan jobbe litt med det også, forlegen min er veldig flink og det virker som at han virkelig vil hjepe meg.

Da skal jeg bestille meg time hos akupunktør. Har prøvd det før av andre årsaker og har av og til merket effekt og andre ganger ikke.

jeg kan uansett ikke gå slik lenge, det begynner å tære på psyken...

Skrevet

Det er bare om og gjøre å få de rette diagnosene, mange er jo syke lenge før de får riktige diagnose og det er synd at en i mellomtiden går glipp av viktige trygderettigheter.

Skrevet

Ja det er det.

Saken er vel bare at smertene må kunne bevises at de kommer pga crohn. Og det er jo ikke så lett da...

Nei, blir vel legetime i morgen og akupunktur iløpet av uka...

Skrevet

Hører ikke det med i sykdomsbildet på Chron at en kan få leddplager? Akkurat det er jo vanskelig å bevise, men en må jo se på helheten til pasientens helseplager.

Skrevet

Jo det er det. Mange har det. Spørst om bare fysioen som jeg var hos den gangen ikke har peiling...? Skal iallefal ta det opp med legen nå

Skrevet

er ikke erfaren innen dette, men min mor har slitt en del med betente sener, og ledd veske.

(Hun hadde også litt forkalkninger.)

Hun ble annbefalt kiropraktor av en venninde, men heldigvis nevnte hun det for legen.

Fikk beskjed at gikk hun til kiropraktor, kunne nakken og armen låse seg så tett at hun da hadde trengt opperasjon..

Skrevet

Oj, takk for tips!

Naprapaten "knekte" pittelitt på meg, men hun fant raskt ut at det ikke var nødvendig med mer heldigvis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...