Gå til innhold

Ting skjer, og alller helst i fylla.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å sørge for at ungene har rusmidler er det samme som om å gi fullstendig blaffen i om ting skjer. Og ting skjer...alller helst i fylla. Og tingene som skjer burde veldig ofte ikke ha skjedd. Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg er edru, selv om jeg har en overdreven bruk av l er her:)

Skrevet

Jeg er også enig. Jeg fikk aldri alkohol hjemme før jeg var 18, jeg drakk jo selvsakt fordet, men måtte skaffe meg selv. På denne måten visste jeg hvor mine foreldre sto, og at jeg var ute på tynn is om jeg kom hjem full... Jeg ble da beordret rett i seng, og neste morgen var det alvorlige samtaler med alt som hører med. :o) Hadde jeg fått alkohol hjemme (om enn bare litt) hadde denne terskelen blitt borte. Det blir en form for dobbeltmoral for meg å gi ungene alkohol og samtidig oppfordre om å ikke bli full. Jeg tror man som foreldre da lett mister kontrollen... Nå er det iallefall 10 - 12 år til jeg får dette dilemmaet selv. :o) Heldigvis!

Skrevet

Men foreldre har vel ikke mer kontroll av at barna lyver om hvor de skal, og drikker seg full på dårlig hjemmebrent?

Skrevet

Det er nettopp det. Er man redd for å bli "ferska", drikker man mindre. Man må skjerpe seg ved inngangsdøren hjemme, liksom:)

Skrevet

Alle undersøkelser viser at barn/tenåringer som får alkohol av foreldrene sine drikker det i tillegg til det andre de måtte ha fått tak i. Altså at alkoholinntaket hos de som får alkohol av foreldrene i snitt er større enn hos de som ikke får alkohol av foreldrene.

Skrevet

Barn som får servert alkohol hjemme fordi foreldrene ser på det som tryggest, drikker som regel bare enda mer når de kommer ut. Synes ikke man skal godta at barna drikker ved å gi dem alkohol fordi man ser på det som best. Ja, barna drikker uansett - men da får de jammen skaffe drikken selv. Jeg kommer aldri til å bidra med at datteren min skal få BÅDE drikke av meg og skaffe seg selv, slik at hun blir ekstra drita.

Skrevet

Alle undersøkelser viser at barn som får alkohol hjemme, drikker det de får borte i tillegg. Og som foreldre er det i verste fall greit og vite at det var ikke de som bidro til ulykken hvor barnet deres omkom, skulle jeg tro.

Skrevet

Jeg er klar over at de som får servert alkohol fra foreldrene bare drikker det i tillegg til det de skaffer selv. Men nå svarte jeg på det Forandringfryder skrev om kontroll.

Skrevet

Nei, overhodet ikke! Og det gjorde jeg. :o)

Tror du ikke barna/ungdommene drikker den dårlige hjemmebrenten uansett, etter vinen fra mor er fortært?

Mine foreldre visste at jeg drakk, og var våkne til jeg kom hjem. Ofte hentet de meg. Det sammen med det faktum at jeg ikke fikk lov til å drikke gjorde at jeg sjerpet meg litt. Jeg visste hvor de sto, og hva de mente og måtte se dem i øynene når jeg kom hjem. Hadde de gitt meg 3 øl og et klapp på skulderen er jeg redd disse sperrene hadde blitt borte. Foreldre er forbilder, og barn lærer ikke noe om drikkekultur ved å drikke selv. Foreldre må gå frem som gode eksempler både i holdninger og me dhva de gjør. Å gi alkohol til mindreårige har ingenting med gode holdninger å gjøre!

Skrevet

Hehe Teline. Vi svarte likt:) Nesten

Skrevet

Jeg skal ivertfall ikke være den som sitter med dårlig samvittighet for at mine barn ligger på sykehus og må tømmes.

De fleste drikker:ja,men jeg skal ivertfall ikke begå lovbrudd ved å gi mine barn alkohol for at de skal drikke på fest.

Ungdom skryter ofte av "de kule" foreldrene til andre og VIPS så står både barnevern og politi på døra.

DET skjedde med 2 i vennegjengen som jeg vanket i.

Min mor var streng,men sa alltid at jeg skulle ringe istedenfor og ikke komme hjem.Uansett hva slags form jeg var i.Men jeg skulle helst ikke være synlig beruset nei.

Den linjen kommer nok jeg til å holde også.

Skrevet

Barn og rusmidler hører ikke sammen, nei.

I går kveld tok jeg t-banen hjem og da stod det en 15-16 åring og pissa(!) i hjørnet INNE et lite stykke fra billettautomaten.. Fem min før hadde politiet vært og henta to av kameratene hans pga hærverk, drikking på offentlig sted, bråk og truende oppførsel mot vekterne. De hadde også narkotika på seg (de sto inne og vi venta på t-banen, så vi fikk med oss alt). Kan tenke meg de var mellom 14 og 16 år gamle. Og av utenlandsk opprinnelse, selv om det egentlig ikke har noe med saken å gjøre.

På t-banen, nest siste stopp hjem kom det på ei jente, hun kan ikke ha vært mer enn 15-16 år hun heller, fullstendig sørpe dritings. Klarte verken å stokke øya eller beina. Lå på gulvet og spøy utover seg selv og rulla i sitt eget spy. Hadde ikke damen ved siden av oss ringt politiet så hadde vi gjort det. De sto og venta på henne da vi gikk av på siste holdeplass... Blir trist når jeg ser sånt, det er en grunn til at det er aldersgrense ved kjøp av alkohol. Og den kunne godt, når jeg ser slike ting, vært høynet med et par år...

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan dere får mitt svar til å bety at jeg er for å gi barna alkohol. :)

Alt jeg skrev var at foreldre ikke har mer kontroll av at barna lyver om hvor de er og hva de gjør, noe som ofte er resultatet når foreldre nekter ungdommene å drikke. I stedet for å dra hjem overnatter de andre steder. De drikker uansett, forskjellen er bare at foreldrene ikke aner hvor eller når.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at gutten min kommer til å la være å drikke, bare fordi jeg sier at han ikke får lov. Men det betyr ikke at han kommer til å få alkohol av meg.

Skrevet

fikk av og til en øl av min mor, men da skulle den drikkes der og da, ikke taes med.

Vi hadde egentlig en ganske grei avtale.

Når jeg fortalte at jeg røykte '(var da 15, hadde røykt i 2år) gjorde vi en avtale at jeg kunne røyke inne i stuen når det var bare meg og henne, ute ute av syne ellers.

Gjorde faktisk at jeg røykte mindre.

Ikke gøy å sitte i sofan med mamma å ta seg en øl gog en røyk en varm sommerkveld...

(men ikke F** at mine barn får samme tilbudet fra meg, der vil det være totalnekt!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...