Gå til innhold

Angående debatter som: store barn bruker smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet fra barnet mitt:

Mitt barn på tre år bruker smokk. Vi har vært gjennom mye grov vold i familien de siste årene. Nå sitter eks-kjæresten inne, saken er på tur opp i retten.

Barnet mitt spør ofte etter og vil ha smokken ved minste stress. Jeg regner med at barnet slutter med dette etterhvert som stresset med det vi går igjennom avtar. Jeg forstår ikke hvorfor vi skal jobbe med å få smokken vekk når den gir barnet mitt så mye i forhold til hva eventuelle farer med smokken gir. Jeg har ennå ikke hørt om en 5-8 åring med smokk, så dette forsvinner nok med tiden når barnet er selv klar for det.

Heldigvis tar jeg meg ikke nær av hva folk mener om smokken, det er faktisk mitt og barnet mitt minste problem.

Kopier gjerne dette innlegget til skravlesiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min brukte smokk lenge. Han og mamma ble enige om at når han skulle begynne på 6-års klubben måtte han slutte.. :P

Skrevet

jeg synest det er lite pent å se på at unger på 3-4år går rundt med smokk,å hvertfall på dagtid.

Skrevet

Ening med deg,en bestemmer selv når barnet skal slutte med smokk.Dette hjelper sikkert barnet ditt og git trygghet så da hadde jeg bare latt han ha den.

Fint at du ikke bryr deg om hva andre sier.

Har selv en som er nøyaktig 2år som bruker smokk,prøver å begrense bruken,men ikke no stress,er et sånn når han er 3år også driter jeg i et,

Skrevet

Selvfølgelig kan barnet ditt bruke smokk! Han/hun er da bare tre!

Blir vent av med det senere. MEN, det har mye å gjøre med tannstillingen vet du. Det er derfor man helst ikke skal bruke smokk så lenge. Tannstillingen til barnet ditt kan bli skjevt, og tannleger ser ofte veldig fort på barn som har brukt smokk lenge. Det er vel en av grunnene til at det ikke er så lurt

:)

Skrevet

syns dere ikke det er trist da at smokken gir trøst, å ikke dere??

har selv hatt smokke barn, men de fikk den aldri som trøst. da fikk de meg i stede..:)

Skrevet

Ser lite pent ut???? Så nå skal vi oppdra våre unger i forhold til hva du mener er estetisk behagelig? Kanskje det er visse farger du ikke liker at unger går med, skal vi unngå de for også å behage deg? Andre ting som gjør at du syns at unger blir mindre pene? Kom med en liste, for selvfølgelig dreier alt seg om deg og hva DU synes!

Skrevet

men det ser jo dumt ut da!!

store barn med smokk, hallo!! de er jo ikke babyer lengre når de har passert året!

får sånn følelse av at her gidder ikke foreldrene trøste barnet, men lar det få smokken *for de er sååå glade i den* patetisk!!!

trøst barna selv i stede!! de trenger dere ikke smokken!!

Skrevet

Sønnen min på 3 år bruker også smokk, spurte tannlegen om dette i forhold til tennene, hun sa det at det ikke hadde noe å si for tennene så lenge ungene sluttet med smokk før de mistet melketennene! Og det er mye verre å bruke en tommel f.eks...

Skrevet

Men herregud da !

Nå får min 3 år gamle sønn bare smokken om natten, den hører til i senga.

Men om han hadde fått den visst han hadde slått seg e.l så hadde jeg da ikke bare gitt han smokken og gått.

Man er da der og trøster barnet sitt i tillegg til smokken !

Herregud å mye rare folk det er her inne !

Skrevet

Egentlig følte jeg kanskje mest for å styre unna denne diskusjonen, de fleste litt oppegående mennesker skjønner at dette er en individuell sak. Det som får meg til å skrive likevel, er ikke utsagn som at "det ser dumt ut", men at noen mener smokkebruk kunne vært begrenset, hvis man ga barnet mere trøst....

Sønnen min på tre var for noen dager siden hos tannlegen for første gang. Hun snakket også om dette med tannstilling og smokkebruk, og mente at det var lurt å bli kvitt smokken i løpet av sommeren. Gutten min har bare brukt smokk når han sover og hvis vi skal kjøre langt i bil. Så da benyttet jeg anledningen til å legge bort smokken, ("tannlegen sa..."), og det har egentlig gått greit, men hver kveld når lillegutt skal legge seg, "er han suuulten!". Han har det bare så prentet inn i hodet, at han skal putte denne smokken i munnen, at han føler sult. Han får masse trygghet og kjærlighet, han får selvfølkgelig også nok mat, så det er vel bare å holde ut. Men det å bruke smokk, er ikke alltid bare et spørsmål om å føle trygghet.

Skrevet

Folkens, vi må vel klare å skille ting fra hverandre her. Jeg mener at smokk på unger over to år er mer for foreldrenes skyld enn for ungene, men når det er snakk om ekstreme situasjoner som den beskrevet overfor her så er jeg mer enn villig til å gjøre unntak. Barn er tross alt individer, og vi må være villige til å gi dem særbehandling når de trenger det. Bra at HI sier hun ikke bryr seg om hva andre syns.

Når det gjelder tannstillingen så tror jeg at noen av dere har blitt feilinformert. Det er ikke bare selve tannstillingen som er problemet - da ville det jo ikke vært noe (særlig) problem før de fikk blivende tenner. Men problemet er at man plasserer tunga annerledes i munnen når man har smokken der, og da blir underkjeven skjøvet fremover. Dette kan gjøre at kjeven vokser litt skjevt, og at man får man mer underbitt enn det man er genetisk bestemt til. Prøv selv å stapp en smokk eller tommelen i munnen og ta den ut igjen uten å røre kjeven, så kjenner du selv at det er ikke sånn du pleier å ha den.

Lykke til HI, med smokkeslutt når den tid kommer, men mest med alt annet :)

Skrevet

Helt enig! Endelig noe fornuftig. Det kan være spesielle situasjoner som gjør at man kan forsvare å bruke smokk på eldre barn, men det bør være unntaket. At barn over ca 2 år bruker smokk på dagtid, er og blir en uting. Unger som tar ut smokken for å spise eller snakke i selskaper har blitt mer og mer vanlig, og så langt jeg kan forstå er det utelukkende for at foreldrene da slapper mer av fordi ungen oppfører seg. Det handler i liten grad om ungens behov, i såfall er det et kunstig behov skapt av foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...