Gå til innhold

husvert og matlukt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arg. Vi har egentlig vært nokså heldige med husvert og leilighet i forhold til mye annet jeg har vært borti, men nå begynner virkelig tingenes tilstand å gå meg på nervene.

Vi leier en sokkel, så husverten bor selvsagt rett over hodet på oss. Sokkelen er veldig fin og nyoppusset bare for fem-seks år siden, og det eneste problemet med den er ventilasjon. Vi har for lengst avfunnet oss med at er det mer enn to personer i stua, MÅ vinduene opp uansett utetemperatur, ellers kreperer man på sikt av oksygenmangel (dvs, man kan sitte tre-fire stykker her i en time eller to før folk begynner å få hodepine av dårlig luft). De eneste ventilene som er her, er sånne bittesmå over vinduene (og leiligheten har totalt fire vinduer - to på stua og ett på hvert soverom), og jeg vet ikke engang om de funker... I tillegg er det ei vifte på badet, og vi fikk omsider installert kjøkkenvifte som går ut for noen måneder siden. Men med halvmetertykke betongvegger og god isolasjon samt tette lister og "godt" håndtverk er det langt i fra nok, så vi er til enhver tid nødt til å ha minst soveromsvinduet og et stuevindu oppe for å opprettholde levelig luft her inne. Greit nok forsåvidt - vi leier her og kan vel ikke klage...

MEN. Vi er glade i taco, og spiser det ofte som kos i helgene - og da gjerne både fredag og lørdag (skjer vel ca annahver helg, muligens litt sjeldnere). Og HVER bidige gang vi lager taco, får vi klager fra husverten på matlukt som kommer opp til dem og er skikkelig plagsom (da framstilt som nærmest døden-nær-plagsom). I starten var det liksom greit å bli gjort oppmerksom på det, men... Vi har virkelig prøvd ALT for at de ikke skal få lukta opp - vi kjører kjøkkenvifta på full fyring, setter opp ytterdøra og døra til badet (med vifta på der), samt alle vinduer åpne... Og vi vasker stekepanna så snart vi har spist, og pakker inn det som blir av rester i kjøleskapet. Jeg kan bare ikke komme på noe mer vi KAN gjøre for å hindre matlukta - og strengt tatt er det vel heller ikke vår feil ettersom det tross alt er de som eier huset og er ansvarlig for eventuelle mangler ved isolasjon mellom etasjene eller noe som gjør at lukta forsvinner opp. Å slutte å spise taco i helgene er vel neste alternativ, men herregud da...!

På den annen side kan det ikke fortsette sånn, jeg kjenner at jeg er rett og slett redd for å lage mat som lukter fordi jeg VET at de kommer til å klage så snart vi har satt oss for å spise - sånn som nå i kveld hvor vi rekker å spise en halv tortilla hver før husverten står på døra (og da var klokka over elleve om kvelden... snakk om husfred gitt) og lurer på om vi har brukt kjøkkenvifta og det tredjegradsforhøret om hva vi har gjort for å hindre matlukt mens maten blir kald og stemningen med film og kos forsvinner på magisk vis. Og så vil han ha et møte om det i morra - som om vi ikke har snakket om dette tusen ganger før uten å finne ut hva det er som gjør det. Han påstår at problemet overhode ikke har eksistert med tidligere leieboere - men jeg kan ikke skjønne at de i så fall skal ha spist mat her, for jeg FATTER virkelig ikke hva vi gjør galt for at lukta skal spre seg sånn.

...og det til tross. I morrest våkna jeg klokka åtte-ni av at han klipper plena, med en meget lite stillegående kantklipper, to meter fra soveromsvinduet vårt. Klager vi på det? Nei, det er jo hans plen. Når de kjører sentrifugen på vaskemaskina, står badedøra vår og vibrerer i karmen og bråker noe helt jævlig, og det kan godt skje både ti og elleve om kvelden. Klager vi? Neh, sånn er det å ha naboer, er det ikke? Standard oppvåkning i helgene er at ungene herjer som villmenn på verandaen som ligger over stue- og soveromsvinduet vårt, og det høres ut som en flokk ville hester som løper på blikkplater, gjerne klokka åtte om morran. Igjen, sånn er det å ha naboer tenker vi, lukker vinduet og later som vi får puste i håp om å stjele noen timer ekstra søvn. På parkeringsplassen "vår" ligger det en halvmeterhøy haug med grus som husverten lovte å fjerne når vi flytta inn høsten 2006 fordi vi har en kamerat i rullestol som ikke kommer seg fram til døra uten hjelp av to mann dersom han skal trille rundt grushaugen. Hvor mange ganger vi har spurt om han kan fjerne den så kompisen faktisk kommer fram? Åjada. MANGE. Den ligger der stadig. Men tross alt, det er hans eiendom og hans grus... (det hadde ikke vært verre enn å spre den i innkjørsla, kanskje en times jobb, og for all del, sambo kunne sikkert gjort det til og med om vi hadde fått klarsignal, men han "skal jo ta den"). Men når vi lager taco, da er helvete løs, HVER gang. Jada, vi har forstått at matlukta plager dem. For all del, vi har skjønt det. Det hadde holdt å sende en tekstmelding ned med spørsmål om vi brukte vifta når de kjente lukta, hvis de nå på død og liv er nødt til å gjøre oss oppmerksomme på at de er sure fordi vi spiser.

Jeg kjenner at jeg mister så totalt gleden av å kose meg med god mat at det er en skam, bare fordi jeg så snart jeg tar fram stekepanna forventer at de kommer på døra og klager. Og jeg VIL jo virkelig ikke være noen belastning eller irritasjon, jeg liker ikke å være den som stadig får kjeft for å gjøre noe jeg vet er "galt" - men hvor galt er det egentlig å lage seg mat i sitt eget hjem? Hadde jeg bodd her alene hadde jeg sikkert etterhvert ikke tort å spise varmmat overhode sånn som de klager, med mindre jeg var skråsikker på at de ikke var hjemme... Og det er jo litt... feil, i grunn. Og jeg kjenner at jeg for hver gang bare får mer og mer lyst til å flytte, for jeg orker ikke å ha det klagemonsteret hengende over meg.

Noen tips til diplomatiske ting å si til dem når vi skal i "rådsmøte" i morra? Jeg lander sikkert bare på å legge meg flat og foreslå at vi slutter å spise taco etter seks om kvelden, og så sier de at "neinei, det er jo ikke DET de mener, vi må jo få spise når vi vil", og så er vi akkurat like langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det problemer med ventilasjonen mellom leilighetene så er det jo de, som huseier, som er ansvarlig for å fikse problemet. Så lenge det ikke gjelder skader dere påfører leiligheten så er dette huseiers ansvar å rette opp i, så du får bare si ifra om det neste gang. Plager det dem, får de ordne opp med lufteanlegget selv.. Dere betaler faktisk for å bo der, så de kan da ikke klage på at det lukter mat opp til dem! Kunne forstått det om dere renset rakfisk hver helg =)

Skrevet

Dere får kommet hit å spis taco så mye dere vil ingen vil klage på det. Å gamle leiligheten vi hadde før over veien står tom ,men den har bare et soverrom da.

Skrevet

Herregud..

Vi har det litt motsatt vi da, soverommet tilmeg og sambo er et tilbygg for og lage leiligheten større og med to soverom, og for og gjøre det tok de halve hobbyrommet sitt og laget et soverom (så vårt soverom er egentlig en del av deres hobbyrom som ligger rett under kjøkkenet) og når de lager mat så henger lukta hele dagen på vårt soverom, men husverten vår har gjort det han kan for og hindre det og det har blitt bedre..

Men og holde på slik de gjør mot dere er jo bare frekt..

Deremå da få kunne lage den maten dere selv ønsker UTEN at de skal komme og klage på at det lukter oppe til dem, er da kun deres egen feil om lukta fra deres mat siver opp til dem, da får dem isolere og legge til ventiler o.l for og hindre det da..

Som ei anna skrev over her, dere betaler for og bo der og da har dere pokker meg både rett til og klage og dere har rettigheter selv om dere leier hos noen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...