Gå til innhold

Hvor tidlig begynte dere å la de smake på ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på alt annet enn mm eller mme. Hva lot dere dem smake og hvor gamle var de?

Har ei venninne som ganske tidlig ga sin baby utvannet eplenektar og andre småtterier når hun var rundt 3 mnd. og nå lar hun henne drikke så mye hun vil av det på flaske. Er det viktig å introdusere de for nye smaker tidlig, eller forstyrrer det på en måte ammingen fordi de får i seg andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi var ca. 6 uker da vi begynte å gi henne most banan og sviskesaft (i små mengder selvsagt). Etter dette var det grøt og middag i 3. månedersalderen. Brød fra 4 mnd. Etter at hun begynte å spise mer fast føde lot vi henne smake på det meste, men med måte. Vi har f.eks. aldri gitt noe annet enn MME eller vann på flaske/tutkopp.

Jeg synes ikke sukker har noe å gjøre i spedbarnskost, utenom det som finne naturlig i kosten.

Jeg tror alle råd om å fullamme lengst mulig er bra å følge, men dersom dette ikke passer for deg og ditt barn er det ingenting i veien for å prøve litt annet etter hvert.

Skrevet

Med mindre babyene har mageproblemer skal de ikke ha noe annet enn mm, mme, og vann før de hvertfall er seks mnd.

Eplenektar har ingenting i noen barns hvedagskosthold å gjøre. den er tilsatt sukker. Skal de få noe annet ville jeg gitt ordentlig epleJUICE(gjerne noras lavsyre) uten tilsatt søtning, og den bør blandes med vann. (Det er selvfølgelig unntakstilstander som ved uttørring o.l.)

Jeg tror på smaksprøver fra fem/seksmnd.-alder, men da frukt og grønnsaker gjennom maten.

Hvis venninna de gir eplenektar og attpåtil jevnlig på flaske så er hun virkelig på bærtur. Spør hvertfall andre om råd enn henne :-)

Skrevet

Det er akkurat dette jeg har tenkt, at de skal jo liksom ikke trenge annet enn mm eller mme til de er 6 mnd, så da ser jeg ikke vitsen med å gi henne noe annet heller.. Men siden hun gjør det, så begynte jeg å tenke da, om det er noe mange andre gjør også.. Det er av den sorten Hipp, vet ikke om den er tilsatt sukker eller ikke jeg. Tror hun gir det istedet for vann på en måte når det er varmt. Jeg har holdt meg til å amme jeg, litt oftere enn til vanlig, så hun får i seg væske.

Skrevet

Det virker som om du klarer å finne ut av hva som er lurt selv :-)

De der hipp-prduktene er nesten provoserende der de står i hyllen og frister alle. De har jo f.eks. kjeks også... hva skal en baby med kjeks? Jeg tror det er lurt å ikke venne ungene til søt drikke, da blir det lettere å venne de til vann som tørstedrikk.

Skrevet

Jeg har kun gitt mm til de er 6 mnd. Synes ikke det e nødvendig å gi dem juice ol for tidlig - de har ikke behov for det! Er vi som skaper de behovene, og derfor har jeg ventet så lenge som mulig.

Startet med grøt i 6 mnd alder, og etter hvert som det gikk bra, fortsatte jeg med ting som potet, gulrot, most banan ol.

Fikk ikke juice ol før brødmåltidene var godt etablert.

Helsesøster sa til oss på barselgruppa sist, at det eneste babyene trenger, frem til 6 mnd alder, er mm/mme og tran. (dersom de legger på seg bra)

Skrevet

Jeg fullammet til 6mnd og begynte da med grøt. Til grøten fikk hun kokt vann på flaske, og vi begynte med fruktpure og litt middagsglass ved 7mnd alder.

Nå er hun 8mnd og får middagsglass, grøt, vann, mm. Hun får også smake LITT på is, kaker, og annet vi spiser. Hun viser stor interesse for det selv, og ser ikke noen skade i det.

Nå om dagen fikk hun smake den nye eple,vann juicen til tine, som er laget til barn. Den er uten tilsatt sukker, og mild på smak slik barn liker det, og den likte hun kjempegodt! Mener det ikke er noe galt i å begynne å presentere henne får annet nå når hun nærmer seg ni måneder. I små mengder og ikke ofte selvfølgelig :)

Skrevet

Jenta mi begynte m smaksprøver da hun var 4 1/2mnd. Da fikk hun 1-2skjeer m grøt og sviskepure. Hun har hatt litt vondt når hun skal bæsje, så sviskepureen har blitt en daglig greie hos oss og hjelper veldig. Nå er hun over 5 1/2mnd og hun spiser noen skjeer (5-10 små skjeer) hver dag m avocado, grøt eller kokt potet m mme hver dag i tillegg til masse mm selvfølgelig. Jeg har valgt å bruke god tid på tilvenning pga av treig og vondt i magen. Dette i samråd med hs selvølgelig. Hun drikker også vann fra tuttekopp som hun elsker.

Synes enkelte her er veldig bastante m å si "skal IKKE ha annet enn mme/mm før 6mndr!". Husk at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov og historie som dere ikke vet noe om. Min hs sier at det ikke er noe i veien for å gi små mengder før 6mnd, så det sies forskjellig. Jeg velger å stole på de som kjenner mitt barn best, nemlig meg og også hs i stedenfor alle som har sine sort/hvitt meninger her inne. Mulig jeg ble litt unødvendig provosert her nå.:P..men synes alltid det er sånn her inne...at når noen spør om noe så kommer alltid noen m et svar som er så veldig "sånn er det" svar. Men er selvfølgelig enig i at eplenektar så tidllig hørtes litt merkelig ut, men kanskje hun har en grunn for det som vi ikke vet...?

Skrevet

Brød.... 4 mnd????? Herregud,det trur æ ikke e bra assa... Mini her e 4 mnd å får kun pupp,får nok bare det ihvertfall i 2 mnd te ;-)

Skrevet

Jeg kan være enig i at hvis babyen er fornøyd og legger fint på seg er det ikke noe grunn til å introdusere annen mat før babyen er 6 mnd.

Men om man velger å gjøre det, så er det ikke skadelig heller!

Da jeg var lita fikk nesten alle grøt fra de var 3 mnd. Så jeg kan ikke helt se "problemet" med å la de små få smake litt på snill mat når de er 4 mnd og eldre:-)

Skrevet

Som jeg skrev i innlegget mitt er det sikkert best, som alle anbefaler, å fullamme til 6 mnd. Men i mitt tilfelle var ikke dette mulig, desverre. Og siden jenta mi fikk sine første tenner da hun var 4 mnd, var det helt naturlig å gi henne brød, i tillegg til babykosten (MME og grøt). Og alt jeg gav henne var i samråd med helsestasjon...:)

Nå er hun forresten 5 år, og har absolutt ikke tatt skade av variert kost som baby!

Du får gjøre det du synes er best for ditt barn.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster å intodusere forskjellige smaker fra ca 4 mnd. De trenger ikke kaloriene, men barn som ikke smaker annet enn mme/mm før 6 mnd kan bli sære i matveien.

Det er også en grunn for at barnemat fås kjøp fra ca tidligst 4 mnd, da tarmen ikke er klar for å ta i mot mat før denne alderen. Her er det selvfølgelig stor individuelle variasjoner...og alle gjør som de mener er best:)

Skrevet

Vi begynte med grøt ved 4 mnd. Skulle egentlig bare være smaksprøver, men hun ble jo helt vill! Elsket det fra første stund, smatter og grynter masse:) Hehe... Så nå ved 5 mnd spiser hun en full porsjon grøt ved middagstider, etterfulgt av noen skjeer sviskepuré (for å få litt fart på magen). Ellers får hun mm og noe mme. Vi kommer ikke til å introdusere noen annet før hun er 6 mnd.

Skrevet

Dere skal være forsiktige med å si at barn ikke trenger noe annet enn mm/mme før 6 mnd. For det er ukorrekt.

Enkelte barn har behov for mere. De vokser fort , legger godt på seg men blir urolige. Da er det gjerne et tegn på at de krever mere mat. Velling f.eks. Noen krever mere , er faktisk sulten på mere fast-mat. Nå tenker jeg ikke brødskive eller moset banan, men velling f.eks kan mette den lille magen. Å den av dere som sier noe annet enn det , motsier hele helsestasjonen her i Trondheim, så da vil jeg tro det er verdensmestre vi har med å gjøre her inne?

Men det er stor forskjell på velling og brødskive .

etter 5-6 mnd er det jo annerledes selvsagt.

Skrevet

Enig med anonymor...min trenger mer enn mm nå!Han er 5 mnd Men faktisk så sier min helsestasjon at babyen ikke trenger mer før den er 6 mnd og heller ikke da.

Skrevet

Begynte med smakspròver for noen uker siden, da han var 6 mnd. Han er stor og har vaert litt urolig paa kvelden, saa jeg tror nok ikke det hadde gjort noe aa begynne fòr....

Skrevet

Vi har begynnt med smaksprøver, det gjorde vi når gullet var noen uker. Bare som feks å få litt eple på tunga, eller litt appelsin. Bare helt ytterst på tunga. Det fikk vi beskjed om at var bra, så de ble vant til at ting smaker forskjellig og så det ble lettere å innføre smaker når de skulle begynne med det etter ca 6 mnd. Adrian synes det er morsomt å få slikke litt på det som mamma og pappa smaker på. Men det er bare sunne ting og mat uten meieriprodukter. :)

Skrevet

Jo, forresten, jenta mi "sutter" på eple skrott.. Hehe, det hørtes litt ekkelt ut, men hun smatter litt på eplet der jeg har tatt en bit. Hun blir helt propell og vifter med armer og bein, syntes det smaker godt. Og så det er nok litt spennede også, tenker jeg:)

Skrevet

Hun er 4 mnd og får smake innimellom. Bittelitt knust jordbær og annen frukt, men ikke is, godterier eller juice osv.

Skrevet

Klart æ gjør det som e best for min unge.. men om ungan får tenner i 2 mnd alder,kan man da bynn med brød?? æ syns bare det va vel tidlig... Dette e min unge nummer tre,å har aldri hørt noen som gir brød ved 4 mnd. Men man e jo forskjellig =)

Skrevet

Jeg bare nevner en sak her. Hva man gjør er opp til hver enkelt , men :

Barn under 1 år skal IKKE ha Jordbær, Sitrusfrukter ( appelsin, sitron, grapefrukt, ol) Egg eller Fisk før fylte 1 år!

Skrevet

Ventet til Leah var 6 mnd før hun fikk smake på andre ting enn mm. Nå er hun 10 mnd og vil smake på absolutt alt vi spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...