Gå til innhold

Jenta mi fikk feberkramper,fæl opplevelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag fikk jenta mi på 17mnd fikk feberkramper å havna på sykehuset.Hoffa mæ,det va ei fryktelig opplevelse,Var hjemme alene med begge jentene på etterm.hu hadde feber,38,5 så henta henne i barneh.var slapp,laga middag mens hun slappet av,storsøster koste med henne å syntes så synd på henne der hun lå og døste.Hun våknet til å ville ha litt mat,men tok vannglasset,pang i bordet,full krampa å ble helt blå,puuh,ble så redd,skreik å visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.Emilie skreik å lurte på hva det var.Naboen er lege og hun sykepleier,ringte mamma først,så sprang vi over.Hun var hjemme,ringt akutten å sa vi kom å hun tok største jenta.Mamma kom på 2min,så vi kjørte nedover,heldig å bo 3min ved sykehuset.Var sikker på at hun døde i bilen,ingen respons eller kontakt å få.Da vi kom til sykehuset hadde Thea 40,2 i feber.De kledde av henne og fikk henne isenga,hun var helt sjelven å vrengte øyne leeeenge.Tok prøver som senere viste seg var fine.Ble lagt inn på barneavd i 1døgn,hun kastet opp mange ganger å klamret seg til meg og skrek og helt sjelven i over 1-1,5 time etterpå.Fikk ikke blikkonakt på den tiden.Endeli utover kvelden kom hun seg litt.Nye prøver dagen etter og mye oppkast.Isolert inne på rommet i 1 døgn,da begynte vi å bli litt lei,hun kviknet litt til,så vi reste hjem.Feberkrampa,virus,omgang var det vi fikk beskjed om...Hadde feber i 4 dager,så nå bynner hun å bli bra igjen.Men det sitter som et støkk i meg enda,håper vi slipper noe sånt igjen,men har fått medisin viss flere anfall.Å husk å gi paracet viss feber er rundt 38,5.

Det sies at det ikke er falig,men sannelig så skjer det ille ut når det skjer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff for en skrekkelig opplevelse! Dakkar lille jenta di, og stakkars mammahjertet.

Skrevet

Heisann!

Bra det går bra med jenta di og at det ikke var noe alvorlig. Er et fælt syn og så vet jo de fleste ikke hva dette er.

Akkurat det er innmari dumt da feberkramper er ganske så vanlig. Det burde være obligatorisk av helsestasjonen å informere alle førstegangs foreldre om dette.

Det med å få medisin om hun får flere anfall av feberkramper er egentlig overflødig, du har vel fått stesolid? Krampene er alltid over før en får gitt stesoliden (som er vanlig å gi til eptileptikere som kan ha langvarige kramper). Det viktigste er å sørge for at barnet som har feber ikke er for varm, lite klær og gi paracet, særlig når en vet barnet lett får feberkramper (hatt det før).

Håper du slipper å må gå igjennom det en gang til men om så så prøve å holde hodet kaldt, kle av barnet, kjøl litt ned med f.eks kalde kluter og gi paracet.

Og prøv å huske at det ikke er farlig! :) (det en heller bør tenke på er hvorfor barnet har så høy feber, at det ikke er noe alvorlig der), krampene er bare kroppens reaksjon på høy feber og noen er mer tilbøyelig til å få det enn andre.

Skrevet

Hei du. jenta mi på 16 mnd hadde også feberkramper for 3 uker siden. En helt forferdelig opplevelse sier nå jeg. Vi bor langt fra sykehus og det tok hele 12 min før ambulansen kom. De lengste min i mitt liv. fikk ikke noe kontakt med henne før hun fikk o2. Skjelvinger og vrengte øyner. Hun hadde ikke mer en 38,2 og gikk ikke opp så masse for paracetn virket kjapt. Vi ble sent hjem fra legevakt uten og ha tatt en eneste prøve.

Har tenkt og ringe legen som ikke sendte oss til sykehuset og spørre om vi kan få forklaring på hvorfor vi ikke ble sendt dit.

Skrevet

Første gang et barn har feberkramper, er ikke normalen at man blir sendt på sykehuset. Å ta det til en lege er jo greit, men som det blir sagt over her, så er ikke feberkramper farlig. Men hvis et barn får det igjen derimot, er det vanlig at barnet blir utredet på sykehus for andre sykdomemer, spesielt epilepsi. Det er derfor man blir anbefalt å gi stesolid hvis barnet får kramper for andre gang, fordi man ikke kan være sikker på om barnet får kramper av feber eller om det er eks. epilepsi.

Skrevet

Vi har også opplevd dette. Det som er trøsten er at det ikke har skjedd igjen, det er sikkert et år siden nå. Det var som du sier ingen hyggelig opplevelse.

Vi fikk forklaringen at det skjer ca. 5% av alle barn, pga. rask temperaturøkning (det behøver ikke være at feberen er så veldig høy, bare at den stiger raskt). Det er som regel helt ufarlig, men ser følt ut da. Grunnen til at de gjør undersøkelser er for å sjekke for epilepsi. Jeg syntes det var fint de gjorde en grundig jobb og vi kunne dra hjem og vite at dette ikke var noe annet enn "vanlige" feberkramper.

Hvis dette skjer andre;

Gi febernedsettende (vi har fått med oss en tube-sak som virker raskt).

Kle barnet nakent, avkjøl det med kalde kluter

Legg det i sideleie

Ring legen, de vil sjekke barnet første gang dette skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...