Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Måtte begynne på det i uke 32, pga. jeg har protein S-mangel. Skulle egentlig ikke ta før etter fødel og så i 6 uker.. (som jeg gjorde sist med Fragmin-sprøyter), men er sykemeldt med bekkenløsning, og får beveget meg heller lite, så det blei bestemt at jeg måtte begynne allerede.. Og jeg HATER det!.. Magen min ser jo ut som et stjernekart.. Får dere også blodutredelser i hvert stikk, og av og til skikkelige blåmerker? Begynner å bli litt bekymra.. husker det var flekker overalt sist også, men ikke store blåmerker.. Og som ikke det er nok, så er det visst ikke mulig å oppdrive 40mg sprøyter for tiden, så nå må jeg ta to 20 mg både morgen og kveld fordi jeg har bikka 90 kg.. Det er 4 sprøyer om dagen det! .. Og det svir som f.. og gjør vondt... Er det normalt??? Finnes det noe i pilleform man heller kan ta skal tro? Uff.. blei langt.. håper noen kan svare...
På vei igjen? Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Hvilke matvarer inneholder Protein S? Kan jeg ta blodprøve for å finne ut om jeg mangler det? Er det noen symptomer som sier at jeg mangler det?
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2008 Tror ikke det er noe man kan spise seg til.. Er en genetisk mangel som gjør at risiko for blodpropp er større.. Jeg, og alle andre jenter i familien, måtte teste meg etter at tanta mi fikk ei blodpropp i 2000, og var bare meg og tanta mi som hadde mangel...
3 fra før Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Heisann!! Jeg tar også klexane sprøyter. Jeg tar dette fordi min mor hadde hjerteinfarkt da hun var 47år. Jeg tok blodprøve sist svangerskap for å se om jeg var disponibel for blodpropp,og det var jeg. Jeg begynner derfor med disse i uke 28. Jeg er mye under 90kg men tar sprøyter på 40mg og bare en til dagen! Har ikke hørt at det ikke finnes lenger! Jeg fikk siste 10 pakker for en uke siden! Jeg blir litt blå av og til,men har en veninne som får store blåmerker avogtil. ar ikke fått blodutredelser nei.Spør legen din,eller ring føden og be om å få snakke med en LEGE der!!! Lykke til!! Går bra.
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2008 Ja, man tar en 40 mg om dagen opptil 90 kg, så to hvis man er over.... Er vanskelig å skaffe det her på Sunnmøre virker det som.. så får bare 20 mg.. Ja, får kontakte en lege, men er "godt å høre" at venninna di også har fått blåmerker da.. Men syns du det gjør vondt og svir i noen minutter etterpå også?
3 fra før Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Ja synest og det svir noen minutter etterpå Dett er noe dritt ,men godt hva di finner ut!!
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. juni 2008 Uff.. ja, man må jo bare gjøre det.. bedre enn å få blodpropp.. men skulle så gjerne ønske at det heller var noen tabletter og ikke sprøyer.. Er jo passe hormonell og grinete der jeg sitter og sipper og stikker nåler inn i sideflesket! hehhe... for et syn..
3 fra før Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Ja sant:) Når har du termin?? HVor skal du føde?
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2008 Har termin 30. juli, men blir muligens satt igang før p.g.a. bekkenløsninga da.. Og skal føde i Ålesund... Du da?
3 fra før Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Termin 21.juli:) i STavanger. HVorfor settes igang pga bekkenlø.?
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. juni 2008 Har det så vondt, og har ingen stillinger å sitte eller ligge i som er smertefrie.. ikke mye hvile å få da.. Har en turbo-gutt på 15 mnd. i tillegg også.. Har fått beskjed om at jeg iallefall slipper å gå over termin, men skal inn til en ny kontroll på sykehuset 10.juli, så da skulle ho sjekke hvordan ting lå an og se om jeg kunne settes igang før..
blinke Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Hei! Har satt mange klexanesprøyter gjennom jobben som sykepleier, og min erfaring (og mange andre også) er at dersom en sprøyter inn legemidlet for fort blir det lettere blåmerker. Så dersom en er tålmodig og setter sprøyten langsomt blir merkene mindre og færre:>
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har tatt klexane hele svangerskapet 40mg. Fikk endel blåmerker i begynnelsen, men nå er det skjeldent. Jeg bruker god tid på å sprute inn innholdet om det kan ha noe å si vet jeg ikke. Noen ganger er sprøyta veldig vond å sette, andre ganger merker jeg det ikke. Men guri som jeg gleder meg til å bli ferdig med de sprøytene!!!! Jeg må ikke ta dobbelt selv om jeg og er over de 90, men kanskje det har noå si på hvorfor man tar de. Jeg har leiden mutasjon (enkelt arveanlegg) og en mor som hadde blodpropp i lungen i ung alder.
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2008 Uff.. syns jeg setter de kjempelangsomt jeg.. men kan jo prøve å være enda mer tålmodig..
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 15. juni 2008 Får håpe blåmerkene går over snart da... har bar tatt i ei og ei halv uke enda.. Hm.. kanskje jeg skal høre om det er virkelig nødvendig at jeg tar to sprøyter..? Hvor lenge må du holde på etter fødselen da?
sjara Skrevet 15. juni 2008 #17 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Jeg tar også Klexane-sprøyter, for har fått påvist leidenmutasjon. Fikk dette påvist etter en mulig blodpropp på pulsåresiden (lignet en TIA). Gikk først på Albyl-E, men dette forebygger ikke blodpropp på venesiden, så tar nå sprøyter på 40 mg. Er nesten 90 kg nå (tre uker før termin), men har ikke hørt noe om at jeg må ta mer hvis jeg bikker den magiske grensen. Skal ta en sprøyte om dagen helt til seks uker etter fødsel. Av den første sprøyta fikk jeg et stort blåmerke på overarmen, men har ikke fått noe av resten. Legen sa jeg kunne massere lett (ikke for hardt) på stikkstedet etterpå for å unngå blåmerker. Gjorde dette første gang og fikk altså et stort blåmerke. Droppet derfor masseringen etter dette da jeg regnet med at jeg ville få blåmerker uansett, men da fikk jeg ingen, he he. Jeg prøver å spøryte det inn rolig, men tror ikke det er noen garanti det heller. Samboeren min havnet på sykehuset med blodpropp i begge lungene to dager etter at jeg fikk beskjed om at jeg hadde leidenmutasjon, og han ble blå da han tok sprøytene i magen. Er nok individuelt om man blir blå, men det er overhode ikke uvanlig å bli det. Jeg fikk beskjed om at jeg IKKE skulle sette sprøyta i magen fordi jeg er gravid, så alternerer mellom begge armene og bena.
79fia Skrevet 15. juni 2008 #18 Skrevet 15. juni 2008 Hei:) Det er lurt å injisere injeksjonsvæsken saaakte, og holde den inne noen sekunder før du trekker den ut. Da slipper det å sitte igjen væske på tuppen, som du drar med deg ut igjen = blåmerker. 40mg Klexane finnes absolutt. Kanskje bare tomt på apoteket??? Klexane i ant mg per kilo, så det har en sammenheng med vekt ja... Men kommer vel an på hvor høy risiko man har for en propp, om legen velger å justere opp pga denne midlertidige vektøkningen.
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 15. juni 2008 Ja, er her det er tomt.. de har lovt å sende når de får 40 mg.. men må holde ut med 20mg enn så lenge.. Regner med jeg slipper unna med 1 etter fødselen iallefall.. er bare rett over 90 nå, så kommer nok under rett etter fødselen..
Mamma'n til Dominik og Leon Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 15. juni 2008 Ææ.. ikke i magen?? Overlegen på sykehuset som satte meg på sprøytene nå sa jeg skulle ta det i magen.. men er jo bare i fettet da, det kommer vel ikke inn til ungen akkurat?.. Kanskje jeg burde ringt og sjekke en ekstra gang for sikkerhets skyld... Jeg har veldig sart hud da, så kan vel ha noe med det at jeg blir så flekkete.. sukk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå