Gå til innhold

besøker dere gravstedene ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet min far da jeg var 15 og har vært på grava hans 4 ganger siden da... er 23 nå

Vet egentilg ikke hvorfor for får ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke drar dit og steller eller hvet hvrdan det ser ut der,men får meg ikke til og dra alikevel:(

han har ingen andre,jeg har en bror på 12 år

men betaler for at en kirkeverrge skal stelle litt da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mistet moren min på samme alder som deg, men har ikke noe forhold til graven.

Har ikke dårlig samvittighet heller, fordi jeg vet med meg selv at det ikke handler om at jeg ikke bryr meg.

Jeg har rett og slett et syn på døden som gjør at det ikke er naturlig for meg å besøke en grav. Hun er i alt rundt meg :-)

Skrevet

Pappa døde i februar i fjor og jeg har ikke vært på grava så ofte. Føler at jeg trenger ikke å dra dit da jeg vet hvor jeg har han hvis du skjønner. For meg er ikke grava en plass der pappa er. Der er bare kroppen hans, ikke sjela. Høres sikkert helt teit ut, men jeg har han med meg uansett hvor jeg er:)

Skrevet

Besøker gravstedene "mine" hver jul, en gang om våren, og tre-fire ganger om sommeren. Bor ikke så langt unna, så kunne ha vært der oftere. Men føler ofte at grunnen til at vi er der, er at det SKAL se pent ut der, med blomster og sånn. Føler meg overhodet ikke nærmere bestemor og bestefar når jeg er ved graven deres. Savnet etter dem kommer over meg i hverdagen, når noe skjer som minner meg om dem. Da føler jeg "nærværet".

Så jeg drar på kirkegården for å stelle og rydde, ikke for å ha kontakt med dem. Blir jo feil grunnlag da. Men gjør det likevel....

Skrevet

Jeg er ganske ofte på graven til gutten vår. I snitt en gang i uken ihvertfall. Pluss alle høytider. Det er der min lille gutt "bor" og jeg liker å stelle og ordne hos ham. Det er jo eneste plassen jeg får vær litt utøvende mor også for ham. :o(

Skrevet

Er på pappas grav hver 4-6uke,er 4timers kjøring fra her jeg bor.Alltid innom når jeg er i hjemmetrakter.

Skrevet

Synes du det er en positiv opplevelse eller er det opprivende hver gang?

Skrevet

Sjeldent... for mamma er hos meg i drømmene mine;)

Skrevet

Svigermor døde i jula 2007, og har vært der 3 ganger.

Har nok mye og si at det er så nært hvor vi bor...

Hadde mormors grav vært i nærheten, hadde jeg dratt dit ganske ofte.

Eller stebroren min. Han ligger langt oppi Nord Norge, og dessverre aldri vært på hans grav. Men han lever i hjertet mitt,da....og det teller mere.

Skrevet

Mente du meg anonym 22:58

Skrevet

Ja. Er bare nyskjerrig. Tenker mye på det siden det er en gravplass med småbarn/babyer et stenkast unna.

Skrevet

Mamma døde 20 mai, men det har ikke vært urnenedsettelse enda. Har vært på kirkegården og funnet plass til henne. Kommer til å gå dit flere ganger i uka tror jeg. Er 200 m å gå. Lar jenta mi også få være med å bestemme litt når vi skal gå dit. Hun har allerede et lager av tegninger til mormor som vi må ta med dit. Også skal hun plukke blomster og legge på graven. Har fortalt henne at mormor var glad i markblomster, så hun plukker alt hun ser.

Skrevet

Gutten min ligger jo der hvor alle barnen ligger.Og nei det er ikke opprivende og besøke graven hans. Det er godt. Det er en plass for ro og ettertanke, og som sagt hvor jeg kan være litt puslete mor også for han. Men det er frykteig trist å se at det kommer til nye graver der med jevne mellomrom. :o(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...