Gå til innhold

Gode argumenter FOR å røyke når man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ennå tilgode å høre ett eneste godt argument fra røykere som er gravide som skal forklare hvorfor de ikke slutter å røyke når de er gravide.

Fyr løs!! ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er personlig imot røyking når man er gravid, men har jo hørt at for storrøykere er det større påkjenning for kroppen, og for babyen, at man sliter ræva av seg for å slutte, at det er bedre å trappe ned og heller ta en i ny og ne for å ikke bli nervevrak av å slutte. Det går utover både mor og barn. Sies det... jeg vet ikke om det er dokumentert på noen måte, men det sies hvertfall....

Skrevet

Tja, kjøper det ikke helt...

Får vel ikke så mange svar her på skravle, ingen som vil innrømme at de røyker/te når de gikk gravide;o)

Skrevet

Har også hørt at det er bedre for en storrøyker å trappe ned heller enn å bli "nervevrak" og bruke all sin energi på å slutte. Tror det ligger noe i det, for det er jo absolutt ikke bra for babyen at moren stresser mye og/eller sliter psykisk.

Jeg er også ikkerøyker og i mot røyking under svangerskap, altså! :)

Skrevet

Jeg røyket da jeg ble gravid. Sluttet 1 uke etter positiv test. Jeg lå nesten to uker i senga å hadde skikkelig abstinenser. Jeg svettet, hadde feber, var svimmel og kvalm. Det var rett og slett helt jævlig!

Tenkte flere ganger at det var bedre for babyen om jeg røyket litt istenfor å ha det sånn som det her. Men jeg var ikke overbevist om dette, å tenkte at det ikke kom til å være sånn i 9mnd.

Etter et par uker med skikkelig røyksug, begynte det å roe seg litt ned. Jeg var fortsatt røyksugen som f... men jeg lot meg ikke stresse av det. Jeg tenkte at jeg måtte ta vare på barnet mitt å ikke la røyksuget styre livet mitt.

Jeg tror ikke det er det beste for barnet at man røyker av og til. Ingen går rundt å er stresset så det går utover barnet et helt svangeskap fordi man er røyksugen, med mindre man ikke har den rette innstillingen. Man må rett og slett endre tankegangen for å ikke gå å være stresset i flere mnd. Å tenke at man skal beskytte barnet, å derfor røyker man ikke lenger. Men vis man bare går å tenker på unnskyldninger om hvorfor man heller burde røyke så er det klart man blir stresset av det.

Jeg tror røykeslutt har mye med innstilling å gjøre. Er man 100% innstilt på å slutte så blir røykesluttet mye lettere. Om man fortsatt mnd etter mnd leter etter unnskyldninger for å begynne igjen så er det klart man gjør det vanskeligere for seg selv.

Jeg begynte å røyke igjen etter 1 års amming så jeg er ikke så veldig smart kan man si. Men jeg er glad for at jeg greide å slutte da jeg gikk gravid og ammet. Skal slutte igjen nå til høsten. Men er redd for at det kan blir hardere fordi jeg nå ikke har barn i magen. Men da slutter jeg fordi først og fremst så fortjener datteren min å ha en mamma som lever lenge å er frisk. Det er det som skal motivere meg.

Jeg er hvertfall innstilt på å slutte, så det er en god begynnelse. Men de 2 årene jeg har røyka nå etter jeg fikk barn har jeg ikke vært innstilt på å slutte. Men nå endelig har jeg blitt det.

Skrevet

Det er et fåtall av røykerne som er så avhengig at de blir nervevrak av å slutte å røyke. Jeg røykte selv nærmere 40 om dagen, men var ikke vanskelig å slutte. Jeg var heller ikke gravid, eller planla graviditet når jeg sluttet. Jeg var mer psykisk avhengig en fysisk. Det er de fleste andre røykere også. Er man fysisk avhengig på linje med rehab-abstinenser, forstår jeg at det er ille å slutte. Men det er et fåtall som er i den kategorien. De fleste andre bruker dette kun som en unnskyldning til å ikke slutte.

Skrevet

I Storbritannia begynner jentene å røyke når de blir gravide, for å få små barn, så det skal bli lettere å føde...

(Sier vel litt om hvor opplyste de er.. )

Skrevet

Det er ingen gode argumenter for å røyke når man er gravid, kun egoismen som tar overhånd.. røyket selv når jeg var gravid, noe jeg ikke er stolt av..

Skrevet

Faen du er tøff, Charlie23!

Jeg sluttet også da jeg ble gravid, men røkte ikke på langt nær så mye som deg, og hadde ikke i nærheten av de abstinensene du nevner!

Vel, jeg er "omvent". Ingen flere argumenter for at det er bedre å røyke litt enn å stresse! :)

Lykke til med neste røykeslutt! Med den supre innstillinga di er jeg sikekr på at du greier det én gang til! :)

Skrevet

Jeg sluttet å røyke fordi jeg ble gravid, var storrøyker. Hadde ikke samvittighet til å røyke mens jeg hadde småen i magen. ( har ikke begynt å røyke igjen)

Det jeg fikk høre av lege og jordmor, pluss jeg leste det et sted, husker ikke hvor. Men der stod det at barnet blir ikke påvirket av mors stress ang røykeslutt. Det skal veldig mye til for at barnet blir påvirket av stress . Så det er nok bare en unnskyldning vil jeg si med tanke på at stresset over å slutte å røyke varer ikke så lenge.

Og nei det finnes ikke noen gode argumenter for å røyke, det å si at man skåner barnet for mors stress ved røykeslutt er bare noe TULL.

Skrevet

Hva er gode argumenter for de som ønsker sette seg selv høyrere for å grave frem negative ting andre gjør. Personlig har jeg ikke røyket under graviditeten men jeg fallt på magen, spist tunfisk, jobbet masssse overtid i veldig tung jobb, drakk svart god kaffe, spiste godis, reiste på lange ferieturer dro på byn med venninner =0) Sikkert noen du også gjorde som kan ses negativt hos andre grav heller i det.

Skrevet

Synes det er litt rart det du skriver når nikotin faktisk er et av de mest avhengighetsskapende stoffer som finnes. Så de fleste er nok ikke bare psykisk avhengig selv om kanskje du var det. Uansett finnes det ingen god grunn til å røyke under sv.skapet.... sier seg jo selv. Men når det fødes 500 barn årlig i Norge med alkoholskader kan man jo faktisk begynne å lure.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Enig med oslo mamma her... Det finnes ingen gode argumenter for og røyke i svangerskapet, men det er ikke dermed sagt at det kun er røyking som er farlig når man er gravid

Skrevet

Bakgrunnen for dette innlegget var en tråd på anonymforum, hvor HI er sur fordi hun ikke får respekt for sitt valg om å ikke slutte å røyke selv om hun er gravid. De "gode" argumentene som kommer opp, er at det er farligere å være feit og gravid, en å røyke å være gravid. Å bli sur fordi folk reagerer på at man frivillig røyker i svangerskapet, og i tillegg forsvarer det med at det er værre å være feit en å røyke, er bare helt latterlig!

Derfor ville jeg sjekke om det faktisk finnes noen gode argumenter for å røyke under svangerskap. Det er jo mulig at jeg har gått glipp av et argument eller to;o)

Skrevet

Nå må du ikke blande kortene, Palmesus. Denne tråden omhandlet røyking spesifikt, ikke alle andre "farlige" ting.

Skrevet

Sluttet da jeg var 3 mnd på vei.. Tyngste jeg har gjort i mitt liv..men stolt over å klare det..

Men bestevenninen min røykte under begge sine... Og hun fikk faktisk beskjed om å trappe ned å velge mer lighte røyk.. For påkjenningen var så stor på kroppen hennes at hun fikk hjerteproblemer av å prøve å slutte... Så legen nektet henne å slutte

Men som dere andre sier.. det er ikke pent å se en gravid røyke, men det finnes også myyyye annet som kan være skadelig..

Skrevet

Man er ikke særlig smart når man røyker under svangerskap, det er bevis opp og ned hvor farlig det er for både mor og barn. Derfor er man ikke smart når man røyker under graviditet.

Det er egentlig ikke noe å diskutere .

Skrevet

Avhengighetsskapende ja, men mange er mer psykisk avhengige av røyk en fysisk. Jeg var absolutt fysisk avhengig, men mer psykisk en fysisk.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, men lite visste jeg om at du hadde hentet inspirasjonen din fra en annen tråd. Men som svar på spørsmålet, nei, det finnes ingen gode argumenter!

Skrevet

Min tanke om dette er; fei for egen dør og la andre feie for sin.

Skrevet

Klart du ikke visste det, men det står jo spesifikt i hovedinnlegget at det handler om røyking, ikke noe annet.

Skrevet

De som ikke klarer å slutte eller egentlig ikke vil sjuler seg bak noe svada og tull om at det er for stressende å slutte og det er ikke bra fur ungen....

Synes det er en for dårlig unnskyldning, bare piss

Skrevet

er vel ikke det at de har gode grunner til å røyke, bare at det er vanskelig å slutte og alle får det ikke til. sikkert ikke noe de er stolte over.

Men hvorfor skulle de trenge å argumentere eller forsvare det for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...