Gå til innhold

Å der mista jeg besinnelsen!!! Herreguuud!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 år som jeg har store problemer med når det gjelder mat osv. Han sitter aldri still mer enn 3 min før han begynner tøyse og styre med alt annet enn det han skal. Buksebeina, fingrene, synger, ler, bare tull hele tiden.

Noen få ganger kan han være flink og sitte still under måltidet.

Har prøvd å la ham sitte til fatet er tomt, la ham gå med beskjed om at det blir kun vann frem til neste måltid, plukke bort goder som disney på tv osv..

Nå i dag spiste vi lørdagskos før barnetv for at lørdags-godisen ikke skulle ødelegge matlysten.. fikk lørdagsgodis når barnetv begynte og satt bort noe kylling slik han skulle varme og spise rett før sengetid.

Noe han selv bestemte, puttet maten i micro og varmet den opp igjen selv, (han elsker å lage å tilberede måltider) Men etter han tar ut igjen maten fra micro så sier han : vil ikke ha den varm, den skulle være kald" jaja sier jeg, det er du selv som har gjort den slik så da får du bare spise den slik. Han har slike fører hele tiden, skal ha saft men ombestemmer seg etter jeg har laget den, skal ha kvitost på skiva men etter den har kommet på skulle han ikke ha det alikavel, da var det sylte. Vil ha kakao men ikke etter den er laget. Vil besøke besteforeldre men når vi kommer dit er han sur og vil hjem!!!!!(ARG)

Han har også et gode til kvelden og det er å se film før han legger seg, men da må han i seng en stund før vanlig leggetid så det ikke skal bli så sent. Dette vet han at om han somler med mat og styrer med alt annet så blir det ikke film, i dag skulle han habåde kylling og film, greit for meg men da får han ikke styre med alt annet underveis. Så jeg gir beskjed 3 ganger at nå er det mat og intet annet som skal skje, og om det ikke blir slik så blir det leggeing uten mer mat og uten filmen. Jada jada jada... men det går inn ene øret og ut andre!! Og jeg er DRITTLEI av å skjenne og mase ang mat, og drittlei av å ha dårlig samv for jeg føler jeg presser gutten..

Så etter 15 min med jatting, skøying, beskjeder som ikke blir tatt særiøst så tar jeg fra ham fatet med kyllingen og ber ham gå på badet å kle av seg!! Han gråter å bedyrer at det skal bli bra nå, men jeg er bestemt og sier sjangsene er oppbrukt!!

Jeg har kort lunte selv for tiden grunnet svangerskap og søvnmangel, og dette gjør det ikke bedre så stemmen blir kraftig brukt hos meg (brøler ikke altså men han hører meg godt)

Legger han uten film og snakker med ham om at mamma er ikke sinna, mamma er bare lei av å måtte mase når det gjelder mat. Gutten min som er så god snill og grei, hjelper oss med alt, sprer glede hvor enn han er, men maten og oppførsel sammen med matbordet får jeg ikke til.

Nå ligger han og tyter og synger i senga og jeg sitter oppe med en sinnsykt dårlig avslutning på dagen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som om han er bortskjemt og får bestemme altfor mye.... Og da når han plutselig ikke får det blir det hyling leeeeeeeeenge........

Skrevet

La ham bare hyle, gårdu opp til ham og lar ham få viljen sinår, ja så har du tapt! Har du en pappa annen omsorgsperson i nærheten som kan være litt streng, spør om hjelp og gå deg en tur for å få "litt luft".

Skrevet

og at guttungen derfor protesterer høylytt når han møter motstand. Klart han tester grensene dine, når det virker som du lar han utfolde seg innenfor ganske vide rammer ;-)

Skrevet

Eg ser ikkje heilt problemet her. Han er ein normal treåring, og du er ei flink mor.

Skrevet

Du mistet da ikke akkurat besinnelsen etter mitt skjønn!

Men slutt å forhandle med han, det er du som bestemmer. Gi han evt valg mellom to ting, og ikke driv å gjør som han sier hele veien. Ikke lag nytt, og ikke dra hjem - fordi han sier det. Sett grenser, og hold de, men ikke vær helt rigid. Det handler om å finne den gode middelvei, men likevel er det den voksne som har det siste ordet!

Skrevet

Han er ikke tre år, han er fem.....

Skrevet

HI her.

Han får valgene før jeg lager til mat/drikke, men er valget tatt og tillaget så får han ta det som han har sagt, får ikke nytt da!

Under middagene er det begrenset hvor lenge jeg orker holde på med tanke på at han skal få i seg, han spiser nok når sulten blir for stor. Og at måltidene skal vare mer enn en halvtime er uaktuelt, med mindre det skulle være spesielle grunner til det.

Og han får det ikke som han vil når det gjelder film på kveldene heller, går det ikke slik han har fått beskjed om så blir godene plukket bort til han kan vise at han kan bedre.

Så kan hende jeg har ordlagt meg litt feil her, men det er ikke slik at han bare kan hyle og få viljen sin.

Det som var her andre dagen var at jeg kjente hvordan det bare bobblet opp i meg, hevet stemmen, ga han skikkelig skjenn og tok fra ham både mat og drikke og skysset han i seng!!

Fryktelig dårlig samv for det, vil jo liksom ikke at kveldene, dagene skal ende slik. Det er jo så trist!!!

Og føler at jeg mister besinnelsen når det skjer slik, det bare topper seg.

Skrevet

Du må være mere bestemt.

Sier han vil ha hvitost, så får han spise det, og IKKE lag ei ny med sylte på. Gi han beskjed på forhånd at visst du skal ha hvitost, så blir det hvitost. Så får han spise det. Spiser han ikke får han heller bare gå sulten.

Føyerer du deg hele tiden på at han driver å ombestemmer seg og vil heller ha den kaldt enn varm istedet. Så blir det iallfall ikke bedre. Da tøyer han bare grensene enda mere.

Ikke gi deg, bare la han trasse og hyle. Evt si han kan gå på rommet å hyle ferdig og heller komme ut igjenn når han er ferdig.

Har ei på 6år som kan få skikkelig trasseutbrudd. Skikkelig ekkel mot meg. Hjelper ikke å skjenne på henne her på stua da forsetter hun bare. Jeg MÅ bare sende henne på rommet å si hun får rase fra seg der og heller komme ut igjenn når hun er ferdig. Å det hjelper. Visst jeg ikke gjør det så varer utbruddet lengre.

Hun er også stort sett snill og god. Og mange ser på henne som den engelen :) Men raseriutbrudd kan hun få ja og da blir hun skikkelig slem mot meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...