Anonym bruker Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Min datter er 4 år og 6 mnd. Hun har vært tørr siden hun var 2 år. Med få uhell. Har bestandig vært flink med å gå på do. Men plutselig har vi opplevd at hun har fått fler og fler ''uhell'', i begynnelsen trodde vi dette bare var et uheldig uhell. Men nå har vi funnet ut at hun tisser seg ut fordi hun ikke orker å gå på do. Hun sier det selv at det er slitsom! Bare idag har hun tisset seg ut 2 ganger, ene gangen var da vi var hjemme. Satt og spiste lunsj. Andre gangen da vi var på kjøpesenteret og handlet, er toalett i nærheten. Da vi var på stranden her for noen dager siden tisset hun seg ut 3 ganger, pluss 1 gang da vi var hjemme. Dette begynner å bli veldig slitsomt siden hun ikke sier ifra. Vi merker det enten ved at det lukter eller ser hun er våt. Nå er det blitt såpass ille at vi må se i trusa hennes vær gang hun er på do. Hun skjuler for oss at hun tisser seg ut!!! Og hvis hun går lenge med dette får hun tisseutslett som er vondt for henne. Jeg blir mer og mer fortvilt og vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få henne til å stoppe med dette. Dette skjer flere gang i uken.... Noen som har noen råd om hvordan jeg kan gå fram med dette så vi får en stopper for ''problemet''. Vær gang vi går ut av huset nå så må jeg ha med meg flere skift. Noen med lignende problem som kan hjelpe?????
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Sånn bar lillesøsteren min.. Hun tisset seg ut hele tiden, for hun orket ikke gå på do, eller gadd.. Hun begynte når hun var rundt om 5-6 år.. Vi fant aldri ut hvorfor da. (er noen år siden nå). Men så på skolen fant vi ut at hun har adhd.. fant det ut i 2.klasse. Og hun tisset mye på seg, og var ellers urolig, og vill av seg. temperamang osv, og ingen konsentrasjon på skolen.. (noe av grunnen til at hun ikke kom seg på do) sier ikke at din datter har adhd, men dere burde gå til legen og finne uta dette..
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Nei jeg er 100% sikker på at hun ikke har adhd. Hun er et veldig rolig og et harmonisk barn. Hun er roligere enn gjennomsnittet. På prøvene på helsestasjonen ligger hun foran gjennomsnittet med forståelse på ting. Så hun er en meget smart liten frøken. Men det er nok det at hun prøver å holde seg lenger enn det hun klarer. Eller som hun sier hun orker ikke gå på do med engang. Og når hun først er uheldig så varsler hun ikke ifra. Og det skjønner jeg ikke. For vi tar det på en veldig rolig måte og får henne til å vaske seg og skifte klær. Ikke kjæfter vi på henne, men prøver å forklare at hun må gå på do med engang hun kjenner hun må tisse. Men tror kanskje hun kan være ganske flau og kanskje er redd vi skal bli sinte. Vet ikke... Noen råd???? Er det noen som har en fin rutine de bruker eller noe sånt?
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Jeg ville forsøkt et belønningssystem med små delmål og en stor premie til slutt jeg. Gjerne med fine klistermerker. Kan hende hun kommer fort inn i rutinen igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Har det sånn i peroder vi også. De første gangene det skjedde ble jeg skikkelig fortvila og var sikker på at noe var galt osv... Men det er bare perioder, som går over heldigvis! Nå har vi gjort det slik her at når jeg ser hun kommer inn i en slik periode så begynner vi med klistermerke belønning. Hun får være med i butikken å velge seg endel klistermerker som hun liker. Så henger vi et ark på veggen over doen, og lager ruter på det. 5 ruter med klistermerker = en liten premie. Da får hun et klistermerke hver kveld, hvis hun ikke har tisset seg ut den dagen. Fungerer kjempebra her! Men begrenser perioden vi driver med dette, når arket er fult, så må hun klare det uten å få klistermerker. Premier hun får er bare sånne småting til 20-30 kr på lekebutikken, så det er jo ikke så dyrt heller! Jenta mi er forresten snart 4 år. Slutta med bleie rett etter hun fylte 3.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Tusen takk for flotte ideer. Skal absolutt prøve ut dette med klistremerker. Grunne til at vi må ha dette under kontroll nå er fordi vi skal på bilferie i sommer, og da er det jo ikke mulighet for klesvask så ofte. Pluss at vi ikke kan ta med så mange klær heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå