Kristin9 Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Et par spørsmål fra ei som ikke helt vet hvem, hva og hvor!! Er førstegangs og i sluttspurten!! - Ser det blir anbefalt med amme-bh og ull-innlegg, mitt spørsmål til det er: Hvor kjøper dere det? Har ikke sett at de har det på H&M for eksempel! Men der har de ikke så mye som en a-cup en gang - Brystpumpe, er det noe dere fleregangsfødende mener vi må ha i hus fra dag 1? - Er det ellers noe som andre her ser på som et must å ha i hus før den lille melder sin ankomst?! Ser ingen grunn til å kjøpe bare for å gjøre det, men kan jo være noen lure tips å hente kanskje?!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Er førstegangs her og jeg gikk faktisk til en undertøys butikk her jeg bor og fikk mål og veiledning om str på amme bh. Det koster litt xtra men tror nok det er verdt det når ting er på gang. Dette for at jeg har ikke peiling på str nå etter graviditet og etter fødsel, men har fått med meg at du skal kjøpe ett nr større når du begynner å amme. Amme innlegg kjøper du på Apoteket, jeg har kjøpt i Ull og engangs.
Kristin9 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2008 Hmm, på apoteket? Det hadde jeg ingen anelse om! Takk for svar, og lykke til
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Brystpumpe var et must for meg sist så det har jeg i hus denne gangen også. Ull innlegg kan kjøpes på apoteket og de fleste babyutstyrsbutikkene. Jeg har funnet amme bh på kapphal eller så var det lindex som er litt foring i (ikke tykke puter nei men ikke sånn helt tynne) til bare rundt en 200 kr pr stk og de er veldig behagelige og ha på (jeg har alt begynt og bruke dem for de er mer behagelig en vanlig bh om dagen)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Synes det er et veldig vanskelig spørsmål det du kommer med,da en føler behov for forskjellige ting,det er ikke alt en trenger,det kommer litt ann på behov og jeg liker å ha i hus det jeg føler at jeg trenger,før den lille kommer,for da kan det bli travelt nok,om en ikke skal springe fra butikk til butikk. Når det gjelder amme bh,har jeg kjøpt dette på nettbutikk,jeg søkte bare på amme-bh på kvasir og da kom det opp en del butikker som solgte dette. Synes det er greti med en brystpumpe fra dag 1,slik at en kan bli vant med å pumpe,for det er ikke bare bare å pumpe heller,men det er mange som aldri pumper seg heller da. Har en tendens til brystbettenlse,er det greit å kunne pumpe,for å tømme bryste helt. Når du spør om det er ting som er greit å ha fra dag en,regner jeg med at det er små ting du tenker på ,ikke slik som bilstol,seng,vogn osv. Det er også veldig greit å ha ammeinnlegg,f.eks tena sine. De suger godt og er behagelige. ønsker du å bruke ull også,legger du disse utenpå de andre innleggene,selv ser jeg ikke vitsen med ull på sommeren,men det er meg. Jeg syns det er greit med store gulpekluter i flanell,at en har det klart til en kommer hjem. Foretrekker dem i flanell jeg da,me vet at der er de som bruker i gas også. Små kluter til å vaske den lille i anskite med er også greit å ha når en kommer hjem med den lille.De vanlige vaskeklutene synes jeg blir for store. En god babyolje (for gudskyld ikke natusan sin)til å ha i badevannet. En god krem til å smøre babyen med og evt en babysåpe. En ammepute synes jeg også er bra å ha i hus. En bleiebøtte synes jeg er et must da,men det er så delte meninger om,at det må du jo nesten vudere selv. Kommer ikke på mer i farten,skal skrive mer,hvis jeg kommer på noe,hivs ikke andre nevner det først da. Håper det var til litt hjelp for deg.
M by M Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Skal kjøpe et par ammebher denne gangen. Gjorde ikke det sist. 2-3 par ammeinnlegg i ull og et par ammetopper. En luksus-bodylotion til meg selv og en skikkelig hårkur. Det gjør at jeg føler meg litt mer fresh enn jeg egentlig er. Venter med å kjøpe brystpumpe. Om jeg syns jeg trenger det når jeg har født, kjøper jeg det bare da. H&M her har mange fine ammebher og ammeinnlegg får du på apoteket. Min erfaring fra sist er at det er kun de fra apoteket som gjør nytte for seg. Alt annet ble jeg sår av sist. Er greit å ha en pakke med engangsinnlegg og som du legger mellom bhen og ullinnlegget itilfelle du lekker litt i begynnelsen.
gullegget Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har kjøpt meg ett par ammebher på HM, syntes de var greie. Jeg har små pupper, bruker b-cup, og når jeg ammet de to andre har puppene hvert en god c-cup. Så jeg har ikke følt behov for en dyr bh. Etter en-to mnd blir puppene mindre. Jeg har hvert avhengig av brystpumpa, så jeg vil anbefale å kjøpe det. Jeg ventet med nummer en, og en dag hadde jeg så spreng. Stod å gråt i dusjen å prøvde å handmelke. Og da var det lange to timer til butikkene åpnet. Jeg har aldri fått til handmelkingen ordentlig. Gode mensen truser og bind. Skal blø en stund etter fødsel. Ett par ammetopper. Billig på HM. Salve til såre brystvorter. Har nå hvert å kjøpt meg hold inn belte på Lindex til magen. Kanskje jeg føler meg litt mere vel etter fødselen;)
Kristin9 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. juni 2008 Alt som den lille trenger er i hus, tror og håper jeg Ihvertfall alle de store tingene! Tenkte mer på hvis det var noe spesielt som var lurt å ha på plass til den kommende mor, med tanke på amming og at vi faktisk har født en liten baby, og påkjenningen kroppen har etter det. Er i grunn tilhenger av sunn fornuft, men ikke alltid jeg finner den hos meg selv, hehe
Kristin9 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2008 Har vært å prøvd ammebh på HM. De virka helt greie ja, men syntes den minste dem hadde (b-cup) var alt for stor, (er a-cup til vanlig). Men som du sier endrer vel det seg når man får melk og jeg må en størrelse opp. Orker uansett ikke legge alt for mye penger i dette, da det kun er for en periode! Takk for tips
Én til Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 En ting som ble redningen for meg de første dagene etter fødselen var brystvortekrem! De blir ufattelig såre, og denne salven var helt super!! Heter rett og slett "brystvortekrem" eller "purelan" - fås kjøpt på apoteket. Genialt at man ikke trenger å fjerne før man ammer også.
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Jeg måtte uansett opp en størrelse i bh ganske tidlig i svangerskapet, og valgte like gjerne først som sist å kjøpe amme-bh'er siden jeg sikkert "krymper" inn i de gamle bh'ene igjen når amminga er overstått. Kjøpte meg først en amme-bh fra cubus (cubus' eget merke, tror den kosta under 200 kr), og var meget fornøyd med den. Ingen spiler eller ting som gnager, nok strech til at den funker helt fint nå samtidig som jeg har god plass til å vokse når melka kommer, og enkel lås. Så kjøpte jeg en fra H&M, den har spiler i sidene av alle ting, og jeg hater den... (spilene bøyer seg og stikker rett og slett). Så det ble en til fra cubus, og så satser jeg på at det kanskje blir en eller to til av samme merke etter at amminga er kommet skikkelig i gang og jeg ser hvilken størrelse jeg trenger. De er dessuten i microfiberstoff som tørker på noen minutter etter vask, så for meg som ikke har tørketrommel er det genialt Av innlegg var jeg på barnas hus og fant engangsinnlegg i papir til halv pris for et par uker siden, og så har jeg kjøpt ett sett ullinnlegg (samme sted). Om jeg trenger mer ser jeg an etterhvert, rett og slett. Er jo ikke sikkert man trenger innlegg i det hele tatt etterhvert, men det kan være kjekt å ha noe tilgjengelig i starten så man i alle fall slipper å gå og bli våt og kald til man får handla dersom man lekker mye. Ellers har jeg hørt at folk har klippet til flanellslaken og laget innlegg av, og det høres jo slett ikke dumt ut - plutselig får man en bråte med innlegg (eller noen innlegg og noen gulpekluter) til prisen av et sett dersom man skal kjøpe ferdig... Pumpe venter jeg med til etter at jeg har kommet hjem. Jeg har nok tenkt å kjøpe det, for jeg liker tanken på å kunne pumpe og fryse ned melk i tilfelle rottefelle - for ikke å si å kunne pumpe og sette i kjøleskapet så pappa'n kan være alene hjemme med nurket innimellom, men med lang erfaring med melkemaskiner og kyr (uten sammenligning forøvrig) regner jeg med det kan være en fordel å komme i gang med amming og evt håndmelking og få "kjørt inn" melkeganger og ikke minst den hormonprosessen som gjør at melka kommer før det er noen vits i å prøve å pumpe. Og igjen, det er nok ikke noe man trenger så akutt at det ikke lar seg gjøre å dra å kjøpe når behovet melder seg ...jeg er forresten også førstegangs
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Jeg kan vel ikke akkurat komme med noe som andre ikke har sagt, og alt blir bare gjetting uansett da jeg er førstegangs selv. Jeg er av den typen som roer meg best med tanken på at alt er i hus, så slipper jeg å fly i butikker med blødning, lekkende bryster og barseltårer..hehe - brystpumpe og frysebeger - oppsamlingsgreier til å ha i bh - ammebh - ammeinnlegg engangs fra apotek - ammeinnlegg ull - brystvortekrem - ammetopper - gode truser til bind - bind - kosedress til barsel - morgenkåpe - deilig dusjsåpe og bodylotion Sikkert ikke alt som er like nødvendig, men kjøper ikke mengder av alt på forhånd. Man finner vel fort ut hva som virker. Lykke til med innspurten!
Nordhagenjentene :) Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Jeg er også førstegangs.... - Jeg har kjøpt amme-bh på Lindex, som jeg var veldig fornøyd med... Men etter litt bruk er jeg ikke så fan likevel. Fant Triumph sine på cubus, og den er utrolig deilig - skal kjøpe et par til til uka, så jeg alltid har en ren! Koster 300,- men jeg kjenner ikke at jeg har den på! (de har den på Lindex også) Jeg har kjøpt ullinnlegg på en babybutikk, det samme med de vaskbare ammeinnleggene (Litt tynnere enn ullinnleggene - og de solgte visstnok mer av de enn de av ull). Ullinnleggene kostet 149,- og de vaskebare kostet 99,-/2 par. Engangs har jeg kjøpt på apoteket - men flere anbefaler bare å bruke de på utsiden av ull/vaskbare hvis du lekker mye - de har visstnok lett for å gjøre brystvortene såre...? - Jeg har brystpumpe, men det er nok bare fordi jeg fikk kjøpe en ubrukt av venninna mi til en billig penge. Tenkte det er greit å ha, men du klarer deg sikkert uten et døgn om dere finner ut på søndag at dere trenger det? - Jeg ville kjøpt et par tåteflasker - i tillfelle du ikke får ammet. Det er greit å ha om du må gi erstatning, og ikke alltid lett å få tak i små nok på lørdags ettermiddag. (De har ofte 4 mnd + i vanlige butikker)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå