Den heldige eier av ett barn Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Vi er 22 voksne på barseltreffene, alderen er fra 17 til 41. Av de er 12 under 30 år. 8 av de 12 bruker bare mme til sine barn. Ingen av de mødrene som er over 30 bruker mme til sine. Er det bare et fenomen som er her, eller er det stort sett slik at det er vi "unge" som bruker mest mme til våre barn? Og nei, mener ikke de over 30 er gamle mammaer:)
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Aner ikke. Jeg ammet da jeg ble mor som 18 åring, 20,22,25,32 og 39 åring, så hos meg var det et valg både som ung og "gammel". Kjenner ei som ble mor som 43 åring. Hun ammet ikke en time engang, og så kjenner jeg mødre som var helt unge som heller aldri ammet. Og omvendt..
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Hmm, si det? Her har jeg ikke den oppfatningen ihvertfall. Selv er jeg 25 (vet ikke om det regnes som "ung mor"?), og fullammet til han var 6-7 mnd gammel. Mme begynte jeg med når han var 8,5 mnd, for da ville jeg ikke amme mer, og han var heller ikke særlig interessert. Venninnen min fullammet like lenge som meg, og ammer enda (barnet er halvannet år). Hun er like gammel som meg. Egentlig de fleste jeg kan komme på med barn, ammer. Selvfølgelig med et par unntak, som begynte med litt mme etter 3-4 mnd, men de tre jeg kan komme på av dem er 24, 28 og 30 år gamle.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Vet sannelig ikke, jeg fikk ikke nok melk i brystene så jeg er i allefall fryktelig glad for at mme finnes enten man er ung eller eldre mor Lite eksempel likeve, min mor har fire barn hvorav to er tvillinger. Hun fikk første når hun var 17, fikk ikke nok melk, fikk tvullinger når hun var tyve, fikk ikke nok melk, fikk sistemann når hun var 28 og hadde melk i overflod... Så kan man trekke den slutningen man vil
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Kunne vel skreket ut bullshit,men sitter med samme følelse selv. Jeg har en teori med ``unge`` mødre har kanskje ikke et så ``normalt forhold til sin kropp som en over 30 nærmere 40 har... Teorien bygger på info fra ``unge`` mødre. Det går på amming offentlig osv.... Er selv ung mor...Litt i hvertfall 23 år.Ammer ikke av diverse andre grunner akkurat dette med alder.Kommer aldri til og amme om jeg er 20 30 eller 40.Den historien skal jeg ikke legge ut her.. Men kan si at jeg har ikke et ``modent`` forhold til min egen kropp noe som gjorde amming vanskelig for meg..
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har ett modent forhold til kroppen min og ville inderlig mye amme, men hadde ikke nok melk... Jeg håper ikke folk går rundt å tror at jeg ikke ammer fordi jeg ikke har noe godt forhold til kroppen min:)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Jeg vet ikke, men her er det jeg tenker. Om man deler inn ung og gammel, med de fleste sånn midt i mellom, kan det kanskje tenkes følgende: de unge er bitelitt mindre opplyste og erfarene og tror kanskje på slikt som at "amming ødelegger puppene", "mme er like bra", "ungen sover bedre og blir sterkere med mme", "det er mer hygienisk med mme" and so on. En mer voksen, erfaren og opplyst mor (gammel mor) følger kanskje magefølelsen og erfaringene sine som tilsier at puppene blir som de er og at ungen har det like bra, om ikke bedre på mm. Ikke på noen måte ment som kritikk, men bare en tankerekke.
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Det kan jeg skrive under på for egen del! Mitt forhold til kroppen min er helt annerledes nå,som 42 åring, enn da jeg var 18 og oppover i tyveårene. Fulleammet lengre og lengre, og jeg tror at med førstemann, så var det sånn stas å gå over til neste "skritt", at ALT ble prøvd litt tidligere enn sikkert anbefalt, når det gjelder maten....
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Teorien er basert på unge mødre som er i min omgangskrets. og at jeg kjenner mange eldere mødre med et annet syn på det. Det er ikke dermed sagt min teori stemmer for alle;=)
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 Jeg er den eneste av alle mine unge venninner som ikke har ammet i rundt et år jeg ammet i 3 mnd og sluttet ikke av fri vilje, melken ble borte fordi jeg hadde så inderlig lav blodprosent og var ganske dårlig. Om dette er spesielt for vår gruppe vet jeg ikke, men vil da ikke tro det.
mamma&urokråka Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Folk tenker helt sikkert ikke det For min del (og jeg er vel ung mor, siden jeg er 20) så hadde jeg bestemt meg for å amme. Jeg likte det ikke, men ville gjøre det, i alle fall til han var 4 mnd. Jeg likte det ikke fordi jeg ikke orket nærheten hele tiden. Det ble FOR mye.. Høres kanskje rart ut, men har hatt et familiemedlem som alltid var veldig påtrengende da jeg var liten, og har hatt problemer med nærhet siden.. Jeg koser masse med gutten min, men det må bli litt på mine premisser.. Det er trist å si, men jeg ville heller kose meg med gutten min, enn å grue med til hver gang han skulle få mat..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Ja også det her med kropp. Dagens smårips anser jo puppene som en ren seksuell greie, noe som forhåpentligvis går (delvis) over med tiden da. Men det medfører kanskje at mange har problemer med å snu puppen til å bli en naturlig del av matingen av en baby. Mens en godt voksen dame kanskje har et litt mer avslappet forhold til puppene sine.
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Ikke alle "smårips" som tenker sånn,heldigvis ;o) Synes småripsordet er et skjellsord..uff Betyr det jeg er en innskrumpa rips?? haha
Northernlights Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Hm, kanskje jeg skulle skifte nick: rosinrips
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. juni 2008 #15 Skrevet 14. juni 2008 Har ikke så mange venner med barn, Selv har min første aldri smakt mme, ammet til han var over 2 år. Lillemor ammet jeg til hun var ca 1,5 år. Hun fikk mme innimellom når jeg var på jobb og ikke hadde pumpet meg nok før hun var 1 år. Mine venninner som har barn har ammet lenge. Forresten jeg fikk eldste da jeg var 19, og lillemor da jeg var 24.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. juni 2008 #16 Skrevet 14. juni 2008 Nei,ser ikke den med ``smårips`` og seksualitet. Men mange yngre mødre har ikke et godt normalt forhold til sin egen kropp ergo,føler seg trygg i sitvasjonen. Som da gjør at de føler seg utilpass med amming. Tror kanskje en på 30 nærmere 40 har et helt annet forhold til sin kropp enn det en 20-åring har. og mye mere tryggere på seg seg selv.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. juni 2008 #17 Skrevet 14. juni 2008 hehe, glemte jo det, mine venninner med barn er på min alder, har fått barn i 20-26 års alder. Da forhpldsvis unge
Gjest irismor Skrevet 14. juni 2008 #18 Skrevet 14. juni 2008 Jeg er over 30 og snuppa fikk mme. Og hvis du vil kalle meg gammel så gjør gjerne det ;-) Snuppa fikk mme fordi jeg ikke produserte nok melk og melkeprodukjsonen gikk ut i streik ;-)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 14. juni 2008 #19 Skrevet 14. juni 2008 Derfor jeg skrev smårips. Kan jo ikke skrive dagens unge jenter for da treffer jeg alle. Mente jo å omtale de som er smårips og som ser på kroppen sin som et sexleketøy. Og det gjør jo ikke alle dagens unge jenter, så vidt jeg vet. Rosinrips er foresten søtt da! =))
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 14. juni 2008 #20 Skrevet 14. juni 2008 jeg fikk snuppa 19 dager før jeg ble 17. jeg ammet ikke, jeg prøvde for jeg ville så gjerne, men hun fikk det ikke til, så de to første ukene pumpet eg meg, men det var vedlgi stress siden jeg ikke hadde nok melk til hvertmåltid å måtte samle opp samtidig som jeg måtte sitte å pumpe meg kjeeempe lenge.. sa da fikk hun til slutt bare mme..
winneboo Skrevet 14. juni 2008 #21 Skrevet 14. juni 2008 Jeg ble mor da jeg var 20 år å ammet i 1 år, fullammet i 6mnd, så den teorien stemmer ikke på alle.
Synne&TheTerminator Skrevet 14. juni 2008 #22 Skrevet 14. juni 2008 jeg ammer gutten min på 13 mnd, å jeg er 17=)Må gi meg snart da:P Han er litt for stor snart!:S
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 14. juni 2008 #23 Skrevet 14. juni 2008 Jeg føler ikke at det stemmer med at unge mødre heller mer mot å gi mme og ikke "gidde" å amme, eller at de er lite opplyste ang amming for det kan man ikke bli her i landet virker det som;) Jeg tror ikke det er noen større andel yngre enn eldre mødre som gir mme.
Synne&TheTerminator Skrevet 14. juni 2008 #25 Skrevet 14. juni 2008 Å for å ha det sakt, så mener jeg å ha lest et sted at det er blitt undersøkt og at unge mødre ammer mindre. Men det kan nok være mange grunner. Vi har et annet syn på kroppen, usikre, å alle vet jo at ALLE sier '' når du ammer får du stygge flate hengepupper!!!!'' så jeg skjønner godt hvorfor ikke jenter ammer når det er sånn.. Ikke at jeg er noe spesielt mer selvsikker, men jeg sitter her med de lekkere strekkmerkene mine så det er liksom ikke noe ''håp'' for meg, så jeg driter i om jeg har pupper på knærne eller ikke.. Syntes det å amme er en veldig fin ting, synd de som kaster vekk sjangsen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå