3 små rumpetroll Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har nå 2 barn og venter nr 3 om 8 uker. Begge mine barn er velsignet i Bettania, Den Frie Evangeliske Forsamling. Jeg har ingen spesiell tilknytning til kristendommen, men etter å ha opplevd å prøvd å bli presset til å døpe barna mine inn i et samfunn som skal fremstå som "den ene rette samfunn" di som ikke er innenfor den vil ikke komme til himmelen, er djevelens avkom og så videre. så fikk jeg fullstendig kvaler for dåp. I bibelen står det : «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. 15 Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.» 16 Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem. Barna ble ikke døpt! Derfor har jeg valgt å velsigen mine barn, en nydelig liten serermoni der barna bli bedt for. Og vi kommer til å velsigne det ventende barnet også.
LivetErEnLek Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Veldig mange som døper barna sine, gjør det ene og alene pga tradisjoner, og da blir jo ikke en velsignelse i Bettania det samme. Selv velger jeg navnfest for mine barn da jeg ikke tror på noen gud.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #3 Skrevet 20. juni 2008 synes det hørtes kjempe bra ut med barnevelsignelse:) Mine er barnevelsignet og eg også:)dåp er jo bare en hedesk tradisjon kirken har adoptert...ingen bibelsk handling overhode... hva sa menigheten da dere ville barnevelsigne barna da?de ble vel glad de?
3 små rumpetroll Skrevet 21. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2008 Di i Betania er jo selvfølelig veldig fornøyd med di som velger å velsigne sine barn, men de som ville jeg skulle døpe barnet inn i deres bestemte menighet reagerte med sinne og ga oss den kalde skulder. Pr dags dato har vi null kontakt. Dette er nå over 2 år siden... Den eneste kontakt jeg har hatt personlig med en annen menighet enn Betania å gjøre, det er Den Norske Statskirke da jeg giftet meg med min mann. Dette er noe Betania desverre ikke har kompetanse til, og det syntes jeg er litt synd.
Glad i høsten Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Synes at barnet selv skal få velge, når konfirmasjonen nærmer seg. Når barnet er ungdom, og det eventuelt bestemmer seg for en dåp, ligger det sannsynligvis mer tanke bak ønsket om kristen konfirmasjon, noe som høres fornuftig ut, synes jeg. Dessuten, finnes det et godt alternativ for de ungdommene som ikke har blitt frelst; borgelig konfirmasjon. De fleste døper jo barna sine p.g.a. tradisjon. Personlig mener jeg at det skal ligge litt mer bak. Det som gjorde utslaget til at jeg meldte meg ut av den Norske kirke, var faktisk en dåp. Hver dåp jeg har vært i, har presten "predikert" b.l.a. om at babyene som døpes er født syndere, og "vi må be for at de ikke blir fristet av djevelen osv." For min del, hører verken ordet synd eller djevel sammen med små, uskyldige baby-nurk som skal døpes. En humanistisk navnefest jeg var i, sang alle sangen "Da Lykkeliten kom til verden", det ble sagt en masse pene ord og det var rett og slett rørende og vakkert. Jeg liker humanistisk navnefest mye bedre, enn en mann i prestekappe, som sier at babyen min er en synder... Får det ikke helt til å stemme jeg... Men, hvis man lukker øra i kirken, og lar være å bry seg, er sikkert tradisjonen helt ok. Vi skal iallefall ha navnefest!!!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Her blir det navnfest, for de som sier at man ikke skal dømme noen men som faktisk er de som dømmer mest er de kristne....slik 3 små rumpetroll her opplever, å bli snudd ryggen til fordi man velger noe annet. Dette er tullete, rett og slett. Det er min mening - la folk få være den de er og ha den troen de måtte ønske, det er da man er åpen for andre meninger. Navnfest er helt supert!
3 små rumpetroll Skrevet 27. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2008 Helt enig! En navnefest er en like stor fest for babyen enn en hvilken som helst annen feiring. Synd, djevel og alt det der hører ikke sammen med en en liten uskyldig baby. I en barnevelsignelse er det hverken en kappe kledd prest som prater om synd, død, djevel, eller noe. Det er en helt "alminnelig" mann som holder babyen, ber om guds velsignelse og sier masse fint. Jeg mener også det at hvert barn skal få lov å ha den anledning selv til å velge om di vil døpes inn i kirke eller noen annen plass, skal en følge noe fra bibelen, så er velsignelse det som er riktig føler jeg når barnet ennå er en liten baby. Barnevelsignelse eller navnefest, dåp bør være opp til hver enkelt selv å bestemme når di selv er så store at di vet hva det innebærer. Jeg ble også velsignet, og er evig takknemlig for at jeg ikke er døpt! Mitt liv, mitt valg.
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Må bare få si at Frelsesarmeen har også barnevelsignelse, det er kjempeflott Sønnen min er velsignet (av sin bestemor faktisk), jeg og mine søsken er også velsignet. Jeg hadde ikke noe problem med å ikke konfirmere meg i kirken, hadde ikke lyst til det. Frelsesarmeen har forresten også konfirmasjon og vigselsrett for de som ønsker det. Sysler litt med tanken om at min far skal vie meg og forloveden ute et sted neste sommer... Bedre enn kirken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå