husmus &2 Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Nå har jeg super angst for parasitter. Den gravide jordmoren som også er her i Malaysia, kom bort til meg og sa at husk å ikke klapp kattene her eller kom borti de under noen omstendigheter. Det er ikke bare toxo og bekymre seg for men parasitter også. De bruker jo all sanden her som en eneste stor kattekasse, og etter to måneder her har jeg nå super noia! Må få testet meg så fort jeg kommer hjem. Men jeg vet jeg ikke har noen ormer på bena eller noe ivertfall. Det ser jeg. Og ikke har jeg vondt i magen heller, så jeg får krysse fingrene, men allikevel.....
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Uffda,det kan ikke være lett å styre med. Men så lenge du holder normal renslighet og passer på å ikke komme borti katter og "deres" sandkasser,så skal det nok gå greit! Lykke til med resten av oppholdet =)
AO3 Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 De fleste av de parasittene er nok ikke så farlige for barnet, bare ekle... Jeg er dyrlege, og er ganske paranoid når det gjelder dyr i utlandet. *hehe* Jeg tar aldri i hunder, katter etc i f.eks asiatiske land... Holdt på å få sjokk da jeg så ei jeg reiste sammen med klappe noen valper på landsbygda i Egypt... Det eneste jeg klarte å tenke, var RABIES! RABIES! *hehe* Husk at kvinner i Malaysia får barn, de også! Jeg hadde holdt meg unna lokale dyr, uansett om jeg var gravid eller ikke. De verste sykdommene, for deg og dermed indirekte babyen, er jo gjerne ting som ikke smitter fra hunder/katter (hvis man ser bort fra rabies, selvsagt), men via drikkevann, forurenset mat og insekter.
husmus &2 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2008 Føler meg litt bedre nå Hjelper å høre fra dyrleger! Jeg antar man merker om man er smittet på en måte. magesjau for eksempel osv? Det har jeg ivertfall ikke hatt noe av!
AO3 Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Jeg kjenner jo ikke til detaljene rundt hvilke parasitter som er mest vanlige blant dyr i Malaysia... Men generelt blant de parasittene jeg har lært om (ganske mange, og mange av dem eksotiske), er vel at det generelt ikke er så stor sjanse for å bli smittet av parasitter fra hund/katt, særlig ikke som voksen. Barn som leker i sandkasse o.l. kan det kanskje være litt verre med. Som jeg sa, hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg unngått nærkontakt med lokale dyr uanset om jeg var gravid eller ikke, og generelt levd etter så gode hygieneregler som du kan. Være nøye med vann og hva du spiser, og unngå myggstikk hvis det er dengue eller malaria i området. Hør med legen din om han/hun anbefaler en toxoplasmoseblodprøve når du kommer hjem igjen, det er ikke usannsynlig. Jeg tror nok ikke du trenger å ha angst for parasitter fra hunder/katter, dette går nok fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå