Gå til innhold

Hva er "god nok"ferie for deres barn / stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er en del innlegg som handler om ferierher,så tenkte jeg skulle lufte vår problemstilling her.

Vi fikk en "hyggelig" henvendelse fra biomor i går, hvor hun lurte på om vi ikke hadde tenkt å reise på noen ferie sammen med deres barn i år heller??!!Meldingen innehold litt til hvor hun fremstiller situasjonen som om at vi aldri tar barna med på skikkelige turer, og aldri gjør noe artig sammen med dem i ferier.

Det er da jeg lurer på hva som egentlig regnes som ferie, eller "god nok" ferie, som jeg har skrevet i overskriften for å sette ting litt på spissen.

Jeg blir rimelig frustrert kjenner jeg.I løpet av de 5 årene jeg og min mann har vært sammen har vi vært på 1 sydentur som varte i 2 uker sammen med hans barn.Vi har også vært n uke i London sammen med barna en sommer.Et annet år var vi i Danmark i en liten uke.i tillegg har vi hatt dem med en helg på fjellet hver vinter for å stå på ski.Min mann har også vært med sin sønn 2 somrer på Norway cup.I fjor hadde vi kanskje en litt "kjip"ferie sammen med dem,kun en langhelg på sørlandet. Da valgte vi å prioritere en sydentur på oss selv, uten barna ( vi hadde nettopp vært igjennom en tung abort, og trengte tid for oss selv). Så det er ikke slik at vi ALDRI reiser på turer sammen med barna. De rfor blir jeg rimelig frustrert på biomor når hun skriver slik, og fremstiller det som at vi aldri finner på noen ting sammen med dem.Og da lurer jeg også på hva som regnes som god nok ferie for barn nå til dags.Er det kun sydenturer som teller?

Vi gjør faktisk vårt beste ut i fra våre økonomiske forutsetninger. Derfor synes jeg også at biomor er veldig urimelig mot oss nå!Hva mener dere angående ferier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God nok ferie er når vi er sammen og koser oss og har tid til hverandre. Ikke så mye hvor vi drar, men det spørs vel litt på hva de er vant med hos moren?

Skrevet

Synes det kommer an på alder på barna, jeg.. Vi skal ta med min datter til legoland osv i Danmark og på båten til min mor og stefar (hun er snart 8) og vi tar med hans sønn til bjørneparken i Flå og på hytta til sambos foreldre (han er snart 3). Dessverre har vi ikke barna samtidig i år, Så vi har lagt opp ferien deretter.

En campingtur er vel ikke så ille om barna ikke er rastløse tenåringer? Spille badminton, gå turer,evt dra på noen sevedigheter og fiske og litt sånne ting. Det er familietid og det er det ferie skal være. Ikke sånn jet set for å tilfredstille alle behov. Ro og fred med familien er vel et stikkord for min ferieidyll:-) Og det er billig i tillegg:-)

Skrevet

men det viktige er jo at man faktisk inkluderer barna i de feriene dere har. Om dere reiser til Thailand med fellesbarna i 3 uker, mens dere tar en hyttetur med særkullsbarna, blir jo det litt stusselig.Så her er det ikke noe alternativ å ta hovedferien når et av barna er hos far/mor, og i hovedferien er vi som regel borte 2-3 uker.

Er mor flink til å ta dem med på tur da? Eller er problemet at din manns barn aldri kommer seg på en ordentlig ferie? For det er jo litt trist å være den som aldri gjør noe morsomt i feriene.

Det behøver jo ikke å være så dyrt, for at en ferie skal bli begivenhetsrik. Teltturer er en slager for de yngste, og der er det bare fantasien som setter begrensninger.

Om dere gjør deres beste, så hadde jeg rett og slett ikke tenkt på denne kommentaren. Men om mor ellers er oppegående, er hun nok litt frustrert når hun sender en sånn melding. Og da er det kanskje på sin plass å strekke seg litt lenger ?

;-)

Skrevet

"Men om mor ellers er oppegående, er hun nok litt frustrert når hun sender en sånn melding. Og da er det kanskje på sin plass å strekke seg litt lenger ?"

HÆÆÆ???

Strekke seg litt lenger fordi mor krever det?? Sorry, men den der kan ikke jeg skrive under på akkurat.. Man skal ikke strekke seg litt lenger med tanke på ferieturer fordi mor krever det... Man skal gjøre som lommeboken tilsier. Jeg synes to ukers sydenferie, en uke i London, en uke i Danmark høres MER ENN GODT NOK UT!! En vettu mor som er oppegående kan jo ikke kreve at far med familie skal reise til syden hvert år, og helst i to uker. Jeg og min samboer har de siste fem årene vært på utenlandsferie EN gang de siste fem årene(uten barn). Ellers blir det teltturer i nærheten eller en dagstur/todagers tur til Tusenfryd/Lilleputthammer etc... Vi har jo simpelthen ikke råd til noe annet!!!! Og da blir det ekstremt frustrerende om mor i tillegg skal komme og kreve noe som helst av oss... Eller KLAGE for den saks skyld...

Vårt barn aldri har vært på noe ordentlig ferie, men jeg tror da ikke at hun lider noe av det av den grunn. Det er da virkelig ikke det som teller her i livet!!! Ta dere nå i sammen og ro dere ned! Har dere økonomi som tilsier at dere kan ta med mine og dine og våre; så gjør det. Men ingen skal føle seg hverken forpliktet av biomor eller barn til å måtte dra på en "ordentlig" ferie. Det er da virkelig opp til familien ene og alene å bestemme. Begynn å tenk litt klima- og lær barna deres hvor mye de bidrar med av CO2-uslipp når de kjører fly. Når de vet det, så kanskje de blir superglad for en hyttetur ved nærmeste innsjø. Det er slike ting som faktisk teller her i verden. Tror det er viktigere å lære barn slike aspekt enn å dra til Thailand...

Skrevet

Der er jeg faktisk enig:) Nå er det vi som tar med guttungen på flest ferier her i gården, men det kunne da virkelig ikke falle meg inn å klage på mammen hans for det? Og hvor de drar har vi ingen verdens ting med - og omvendt. Sånn bortsett fra at vi forteller hvor vi drar og når:)

Nei, reis på ferie sånn som dere vil/har råd/ prioriterer - det viktigste er at man inkluderer særkullsungene der det er naturlig og mulig!

Skrevet

Ditt stebarns mor har ingenting med hvordan dere gjør det. Ønsker hun at barnet skal få seg en "skikkelig" ferietur, så er det vel ingen som hindrer henne i å gi barnet det selv? Maken til frekkhet da :-((((

Skrevet

vi har alle veldig ulike formeninger om hva som er ferie, og hvordann vi vil ha det, vi har ulike tradisjoner og ønsker. folk har jo også ulike budsjetter de må holde seg innenfor.

vi har små barn, baby bryr seg nok ikke så mye og vår største synes det er stor stas med hytte og sjø, båt og det å finne krabber under en stein, finne kongler og plukke blåbær.

vi må reise for å besøke besteforeldre, jeg føler jo at det er litt viktig å prioritere, slik at de kan få bli jente med hverandre. det er jo fint for oss også å ta vare på kontakten med familien.

for stebarna derimot blir dette litt for kjipt, de vil gjerne ha noe mer. de sier selv at det er viktig å ha noe å fortelle når de kommer tulbake på skolen. de liker karuselle og berg og dal baner, vannsklier og basseng. storbyferie med museum og utstillinger falt heller ikke i smak.

jeg mener at det også bør være godt nok for stebarna med hytte og slekt, og er litt motvillig til å skulle gjøre alt mulig annet, ser på det som unødvendig. jeg vil anta å tro at hytte turer kommer til å være bra nok for våre barn også når de blir større, men jeg vet jo ikke. de er jo temmelig bortskjemte de også.

Skrevet

personlig gir jeg F i hva far og stemor gjør i ferier eller samvær med småen. de er oppegående mennesker som gjør det de mener er best ut i fra sitvasjonen. om det betyr, hjemme, på hytta, syden eller noe annet spiller det ingen rolle. jeg vet at småen er i trygge hender og blir tatt vare på. det er det som er viktig for meg.

hadde det derimot blitt slik at de aldri ville ha han i feriene, så hadde jeg reagert. fordi småen etter vært kan ha godt av og tilbringe litt barnehage/skolefri sammen den dellen av familien også. og fordi jeg selv etter vært kan ha godt av 1 uke,

Skrevet

Vet du, jeg tror ærlig talt at jeg kunne skrevet den SMS'en. Eller hatt lyst til det da.. Og jeg tror eksen ville reagert som det du gjør...

For meg spiller det ingen rolle hva slags ferie de tar særkullssønnen med på, men at de faktisk tar ham med. På ni år har han vært inkludert på en "familieferie", det var i fjor. Hennes særkullsbarn inkluderes som regel og deres fellesbarn er alltid med. Det siste naturlig nok. Det jeg reagerer på og har lyst til å si noe om, er at hennes særkullsbarn inkluderes i en ferie hvert år, mens min særkullssønn inkluderes en gang hvert skuddår. Og knapt nok det. Eksen min ville nok svart at de blir for mange hvis særkullssønnen skulle inkluderes hvert år og at det er derfor de i år igjen reiser til Danmark med de andre, mens gutten får være med på farfars hytte. Gutten er altså på ferie med far, men ikke den ferien de andre gleder seg til... De andre er to uker på ferie sammen, mens han får to netter på hytta. Det synes jeg er kjipt, men sier ikke noe. Det blir det bare bråk av og som dere andre her har sagt - det har jeg strengt tatt ikke noe med. Gutten tenker vel sitt både nå og etter hvert som han blir eldre.

Skrevet

Det er sant, Maud. Det er trist at man gjør slikt gang etter gang. Urettferdig og utrolig umodent!

Jeg blir trist hver gang jeg leser om barnefaren som ikke greier å prioritere riktig, nemlig alle ungene!

Skrevet

Jeg vil bare vite når far skal ha ferie jeg. Hva han skal eller ikke skal, det har da ikke jeg noe med. Om han ikke har penger til å reise, så har ikke jeg noe med det. Er hans ferie, hans penger og hans tid med barna. Hvordan han vil disponere den tiden, ja det anser jeg som hans avgjørelse.

Og helt sikker på at far mener det samme her. Om jeg har eller ikke har penger til ferie er mitt ansvar. Og siden jeg har tenåringer, så trives de helt greit med strand og lite mamma. Kanskje til sverige for å kjøpe snop. Og bare få slappe av, være med venner og kose seg :)

Så en slik melding hadde jeg ikke svart på tror jeg. I tilfelle si at dere ikke har noen ferieplaner i år, men skal sikkert finne på noe koselig med barna :)

Skrevet

God nok ferie for min stesønn er det samme som for vår sønn. I fjor var det ei uke på Lillehammer med Hundefosse, Lilleputthammer osv osv. Var vel i grunn bare stesønnen som hadde glede av det, da trollungen var for liten.

I år er god nok ferie, hjemmeferie alle 4 med dagsturer i nærområdet. Så får vi prøve å legge opp litt forskjellige aktiviteter i forhold til at det er 5,5 års aldersforskjell på de. Så det får bli en dag som storebror har mest utbytte av og en dag som trollungen har mest utbytte av.

Her er det biomor som aldri reiser noen sted med ungene. De er alltid hjemme eller på hytta. Vi farter litt rundt og drar på kino, svømming osv. har vel konludert med at han får det beste fra to verdener. Skog, ski og friluftsliv i store doser hos mor, og byliv hos far. Og ja vi er på ski osv vi og, men ikke så ekstremt som mor. Hun legger seg ikke oppi hva vi gjør, og vi dikterer ikke det hun gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...