Gå til innhold

Samvær - sommerferie 2 år gammelt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger noen råd når det gjelder sommerferien. Det ble nylig brudd mellom barnefar og meg. Jeg har hovedomsorgen og han har samvær 2.hver helg og 1kveld+overnatting i uka. Vi skal nå til mekling for å sette opp videre samværsplan. Jeg ønsker en gradvis tilvenning for barnet og ser at han har blitt forandret i løpet av de siste ukene - mer urolig og mer usikker. Han klamrer seg til meg nesten hele tiden når vi er sammen og gråter når jeg går på jobb.

Er det noen som kan komme med råd til sommerferiesamvær som er til det beste for barnet. Jeg synes i utg. punktet at det kan være for lenge at han er borte hjemmefra en hel uke om gangen på dette tidspunktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

familievernkontoret mente at småen kunne være 1 uke på ferie hos far i sommer, på det tidspunktet de mente dette hadde småen sovet hos far 10 ganger. og aldri mer en 1 og 1 natt. han er 1.1/2 år.

jeg sa at jeg var uenig, og far syns det var ok at vi tok 3 og 3 dager så mange ganger han vil i stedet (han har en jobb som ikke er begeistret for at folk tar sommerferie)

det du kan argumentere med er at barneombudet fraråder at barn under 3 år har langvarig feriesamvær som i stor grad bryter med det samvær de til vanlig har.

om det funker når dere har bod sammen, kommer mye an på far og hvor sta dere er.

vet du årsak til at barnet forandrer seg?

er det fordi han savner far og blir redd for og "miste" deg også?

i tillfellet er vel kanskje hyppigere samvær gunstig?

Skrevet

Har du link til det barneombudet sier om ferien?

Skrevet

skal se om jeg finner den. gi meg 2 min

Skrevet

Takk,

"For barn under tre år, fraråder Barneombudet langvarige ferier med andre enn primær omsorgsgiver. "

Hva regnes som langvarige ferier? - noen som vet?

Skrevet

det er et definisjonspørmål.

her er en begunnelse for utallelsene i forige link

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=27342

uten at det kommer direkte fram hva som menes med langvarig ferie.

jeg mener at langvarig ferie er ferie som i str grad strider med det som er avtalt samvær i verdagen. altså, når far har 1 overnatting vær 14 dag så mener jeg at 1 uke er langvarig ferie for småen. han har ikke evne til og forstå hvorfor mor er borte i så lang tid.

Skrevet

Enig med deg der. Hva tror du om vårt samvær da? Tatt i betraktning av vi har akkurat begynt.

Jeg synes også en uke blir litt vel lenge, men jeg får vel kanskje motstand der.

Skrevet

det kommer helt ann på hvor mye far har stilt opp mens dere bodde sammen. osv osv.

i utgangspunktet så syns jeg ikke 1 uke er så volsomt lenge for en på 2 år. men på en annen sine så syns jeg det er ugunstig at barnet skal oppleve flere store frandringer nå. siden han har mitt opp i en skilsmisse. så kanskje du burde fåreslå at ingen av dere tar ferie i år? slik at samvær kan opprettholdes og barnet kan få en stabil og trygg verdag så raskt så mulig.

hvordan ønsker du at samværet skal være?

og hvordan tror du far ønsker at samværet skal være?

Skrevet

Jeg hadde også tenkt på å foreslå at ingen tar ferie i år med samme begrunnelse som du.

Jeg ønsker å beholde ordningen vi har i noen måneder til for deretter å evt. trappe opp. BF ønsker å trappe opp samværet nå.

Skrevet

hva med at far får 2 kvelder i uka, men ikke overnattig i verdagen, slik at barnet sover "hjemme"

da får de mer tid sammen, men det blir ikke så lenge. her funker ting mye bedre om vi ikke har overnatting i uka'

¨\0+øp.-

Skrevet

sorry alle de rare tegnene. det var bare småen som ville delta i diskusjonen... hehe...

men her fungerer i hvertfall ting mye bedre uten overnatting i verdagen. og det tror jeg er ganske vanlig for små barn. kanksje derfor han ikke vil i barnehagen også. fordi det blir så lenge til han ser deg igjen.

småen reagerte også med og ikke ville i barnehagen når vi prøvde ovenatting mitt i uka.

Skrevet

Takk for gode forslag. I utgangspunktet ønsket ikke jeg overnatting midt i uka, men heller at bf hadde han 2 ettermiddager. Det var bf som insisterte på overnatting midt i uka. Jeg skal ta det med som forslag i det nye møtet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...