Gå til innhold

Når barnet er sykt, og man er gravid?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia alle sammen.

Det jeg lurer på er at, om jeg ikke har hatt vannkopper da jeg var liten, og om min datter får det, vil det være farlig for fosteret?!?Noen som vet?Min mor kan ikke huske om jeg har hatt det, men hun trodde jeg kanskje hadde fått en vaksine mot det en gang da jeg var liten. Men det er vel begrenset hvor lenge det ligger i kroppen! Hva anbefaler dere??

Nabo jenta er just ferdig med vannkoppene nå, de er jevngamle og pleier å leke sammen. Datteren min har hatt feber i natt, så lurte på om man kan få feber når man har vannkopper?

Trenger jo ikke være det da, kan jo være flere tenner, men i og med at hun allerede har 12 tenner, så trodde jeg det tok en stund før de andre kom!

Håper på mange kloke svar!

Hilsen ei som ikke har peiling på slikt....hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Så vidt jeg vet finnes det ingen vaksine mot vannkopper. Så det har du nok ikke fått. Har du ikke vannkopper, kan du nok bli smittet hvis datteren din får det. Vannkopper starter gjerne med feber og influensalignende symptomer, også kommer blemmene etterhvert.

Vannkopper smitter ved dråpesmitte, så jeg anbefaler at du er ekstra påpasselig med håndhygiene osv en stund fremover. Også ville jeg tatt kontakt med lege på mandag og forklart situasjonen. Der får du hjelp og råd.

Lyke til, og håper dere holder dere friske.

Skrevet

Sist jeg var hos legen snakket vi såvidt om dette. Jeg vet jeg har hatt vannkopper, så er ikke så veldig engstelig, men siden jeg jobber i barnehage der vannkopper "går" nå ville jeg være sikker. Hvis ikke jeg husker feil så var ikke vannkopper det verste man kunne få tidlig i graviditeten, det verste var om mor hadde vannkopper under fødselen hvis ikke jeg skjønte feil. Men for all del, sjekk dette ut med lege! Vannkopper smitter vel 10 dager før utbrudd og til alle "koppene" er tørre, så er ikke så lett å holde seg unna smitten heller.....

Skrevet

Visst finnes det vaksine mot vannkopper men den er ikke i det vanlige vaksinasjonsprogrammet i Norge.

Det er i fall farligst med smitte i 1ste trim, beklager å måtte si det, eller under fødselen. Inkubasjonstiden er 1-3 uker, så tror nok ikke datteren din er nødvendigvis blitt smittet enda, hvis hun har feber i dag. Ellers er det ikke nødvendig med særlig feber ved vannkopper.

Håper dere holder dere friske, det er nok det beste for deg!

Skrevet

takker masse for svar!

Håper og tror at hun ikke har vannkopper, men skal til helsesøster i morgen så skal ta det opp med henne!

De prikkene hun har er for små for at det kan være vann kopper,ikke væsker de heller. hun har hatt den 4 barnesykdommen så kan ikke være det heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...