Gå til innhold

Trangt bekken?

galemathias og snusmumrik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har snakket med en venninne som har født sitt første barn i dag. Hun har hatt det tøft, stakkar. Hun begynte med veer i går morges, og først i ettermiddag kom en liten gutt til verden. Han ble tatt med hastekeisersnitt.. Hun fortalte at hodet hans kom halveis ut, men så kom det ikke lenger.. Hun hadde da blitt fortalt at hun hadde for trangt bekken, og de hastet avgårde og la henne i koma og "skar gutten ut" :-)

Hun var sliten og jeg fikk ikke alle detaljene rundt dette, men jeg ble litt i stuss... Hva mener dere?

Hvis gutten allerede var halveis ute er det vel merkelig om bekkenet var for trangt?.. og hvorfor ble han ikke tatt med tang eller vakum?.. Hun er for øvrig ikke en liten eller tynn jente, hun har brede hofter.. Men det trenger kanskje ikke si noe om størrelsen på bekkenet...

Det skal sies at hun fødte i USA, og det er ikke godt å vite hva slags praksis de har der i forhold til tang og vakum og sånt, men man skulle jo tro det var ganske likt som her...

Jeg vet ikke så mye om fødsler, men er det noen av dere også som synes det høres rart ut?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut at babyen kom halvveis ut, hvis hun har trangt bekken. Hos meg stanget han i bekkenet, dvs at han kom seg ikke ned i bekkenet men sto på oversiden og stanget.

Men nå er jeg ingen ekspert, da.

Brede hofter har ikke noe å si på strørrelsen på bekkenet, nei...hehe

Skrevet

Som du selv skriver så var hun sliten og fikk ikke alle detaljer rundt dette ennå. Det var nok ikke lett å henge med i slikt kaos så hode som kommer halveis ned og stanger kan sikkert oppfattes som halveis ute hos den fødende. Er nok best for henen å spørre de på sykehuset om akkurat dette.

Nå er ikke jeg ekspert her, men noe sier meg at er bekkenet for trangt så hjelper det ikke med tang eller vakum heller. Er det ikke plass til et hode er det iallfall ikke plass til et hode++.

Tang eller vakum brukes vel når det er plass men at bebyen av andre grunner ikke kommer helt ned.

I USA her det lavere terskel for ks også.

Skrevet

Har en venninne som har "brede hofter". Gikk likevel galt under hennes første fødsel. Gutten hennes satt fast, og jm drog han til slutt ut. Dette førte til at han i dag er fullstendig "grønnsak". De ligger i sak mot sykehuset som nekter å påta seg skyld.

Helt forferdelig...

Skrevet

Mora mi har trangt bekken, så broren min ble tatt med hastekeisersnitt. 3 år senere, da jeg skulle komme til verden, hadde de enda ikke funnet ut av dette med bekkenet hennes, så sykehuset mente jeg skulle fødes på normalt vis. Det endte med både vakuum og tang, og noen dager i kuvøse for meg. Det hadde visst vært en del oppstyr underveis, og diskusjoner om de skulle avbryte og ta ks eller ikke, men de endte altså opp med å ikke gjøre det. Så om bekkenet er helt på grensen er det tydeligvis mulig å dra ut ungen med hjelpemidler, men det er vel ikke sikkert det likevel er det beste. Hvor langt ut jeg kom uten hjelp vet jeg ikke, men langt nok til at de fikk brukt vakuum og tang da...

Bredden på hoftene trenger ikke bety noe for bekkenet, det er visst større sjanse for at du har trangt bekken om du er lav. Før sjekket de alle damer under 1,60 m for trangt bekken, men det har de sluttet med. Jeg har bedt om en undersøkelse av bekkenet mitt pga mammas situasjon, og fordi jeg selv er lav (1,58 m). Måtte krangle litt med sykehuset for å få undersøkelsen, men nå har jeg fått time, og er veldig mye roligere rundt fødselen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...