Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det er fyfy ord egentlig? Det må da være noe nytt. Jeg og mine har altid brukt ordet, men uten noe rasistisk baktone. Hva skal man egentlig si? Om jeg skal beskrive en "neger" som jeg foreksempel ikke vet hvor er fra. Med neger mener jeg hovedsakelig en person med afrikansk opprinnelse. Men i mange tilfeller går det jo ikke å si "afrikaner" for det er slettes ikke sikkert personen er fra Afrika. Er det er svart person man skal si? For meg har ordet svart - svarting - en mye mer negativ tone.

Og å referere til selve fargen er slettes ikke ok til alle folkelag, det er upassende å beskrive en asiat som "gul" foreksempel.

Det er neimen ikke lett å skulle passe på at man sier de riktige tingene. Jeg synes nesten det er litt stressende at man veldig lett kan bli ilagt holdninger man slettes ikke har, fordi man ikke er oppdatert på hvilke betegnelser som er ok, og hvilke som er ikke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En neger er en neger, en mulatt er en mulatt (eller en blandingsjævel), en guling er en guling, en allahfreak er en allahfreak osv!

Skrevet

Man kan vel bruke de fleste ord dersom holdning viser at det ikke ligger noe annet bak.

MEN neger blir forbundet med noe negativt. Bedre og si afrikaner og "bomme" fordi en med afrikansk utseende egentlig var afroamerikaner eller en mørk kubaner. Ingen av disse folkeslagene vil heller kalles slave som er det som blir lagt i ordet neger.

Svarting er jo stygt da. Men en med mørk hud, eller en med brun hud er jo ikke stygt

Mulatt betyr halvt esel og halvt hest så det er det vel ingen som vil bli kallt. Selv om det og brukes av og til.

Men som sagt de fleste du snakker med kjenner vel deg og vet dine holdninger. Og er du i samtale med "fremmende" regner jeg jo med at det du sier ved siden av neger og mulatt speiler hva holdningene dine er.

Skrevet

han med de mørke krøllene og de store leppene feks:-) evt. sotskalle, ekstra mørk, blåmann, kaffer, bambusgnager, levende brukt Q-tips osv osv osv

Skrevet

Da jeg var ung, (og det er jo lenge siden) var ordet neger helt vanlig. Nigger var ett ord man ikke skulle bruke, men de fleste så ikke noe rasistisk i å bruke "neger". Brukte vel neger selv den gangen, men selvfølgelig ikke nå lenger da jeg vet det kan oppfattes galt. Lurer forresten på om ordet "neger" ble brukt i diverse visesammenhenger for 20-30 år siden uten at det ble oppfattet negativt. (er jo snakk om måten ting sies på her)

Skrevet

for mange afrikanere betyr det undermenneske eller slave.

Skrevet

Nei, det er ikke nytt. Det er kun svært gamle eller svært uopplyste mnsk (eller helst begge deler) som bruker det ordet, og tror det er ok.

Du kan si svart, afrikaner, afro-amerikaner eller av ... opprinnelse.

Men hvorfor er det så viktig å karakterisere hverandre med hudfarge?

Skrevet

De aller fleste som er av afrikansk opprinnelse synes ordet "neger" er nedverdigende og ønsker ikke å bli kalt det. Likevel er det noen som MÅ bruke det.

Så hvis en mann har lyst å kalle alle kvinner for horer så er det greit? "Nei, det er bare det jeg ordet jeg er vant til å bruke. Mener ikke noe vondt med det."

Det er også veldig mange som savner et alternativ til "neger". Men det er mange etniske grupper man ikke har noe bestem navn på, og det går jo an å forklare en person på en annen måte? Det må vel kn være dersom man er vitne til et ran og skal forklare seg til politiet at det er så fryktelig viktig å forklare hvilken "rase" et menneske har..

Skrevet

Finn eller lapp var jo stygt å si, derfor fant de opp ordet same. Helt greit-enkelt å huske, kort, og det er blitt et integrert ord i språket.

De samme burde de gjøre i dette tilfellet: De burde finne på et enkelt synonym for neger-det ville gjort alt så mye lettere!

Skrevet

Men det ville heller ikkje vare evig. Alle potensielt belastande ord og uttrykk har begrensa levetid, fordi det etter ei tid blir eit skjellsord. Og så må ein finne eit nytt...

Skrevet

Gjør det det? Halvt esel og halvt hest? Det visste jeg ikke. Hvem er eselet liksom?

Skrevet

Språkrådet sier at man kan si neger. men man på bare passe på at man ikke blir misforstått på noen måte.

Skrevet

Så gammelt nytt kan det ikke være. Det er ikke sååå mange år siden jeg hørte for første gang at det var upassende. Og i dag er det mange som er uenige om det faktisk er upassende. Mine "neger" venner synnes til eksempel betegnelsen er helt grei. Ja, opprinnelsen er "slave", men kan ikke ord endre betydning over tid?

Og det er ingen som har sagt at det er viktig å karakterisere hverandre etter hudfarge.

Skrevet

Det heter jo å være negroid, så hva er så galt med å si neger da?

Skrevet

Man velger selv om man vil holde seg oppdatert i språkutviklingen. I mange kretser blir utfallet av å tviholde på utdaterte/støtende betegnelser som "neger", "guling", "svarting" eller "soper", sett på som stupid heller enn rasistisk...

Skrevet

er nok de som reagerer, sirer bare "han mørkhudede.." i sånne situasjoner jeg

Skrevet

Eblasinmamma

Avkommet til hesten og eselet heter da vitterlig muldyr - ikke mulatt. :-)

Skrevet

Det som er galt med å si neger er at de som blir kalt det ikke liker det. Er det så vanskelig å forstå? De har gode grunner også, som nevnt i flere innlegg ovenfor.

Negroid er vel også et ganske avlegs ord fra den gangen man absolutt skulle dele folk inn i raser.

Skrevet

Vel , nå er du jo oppdatert og da er det ikke så slitsomt og stressende å vite hvilke betegnelser som er ok og ikke:-)

Personlig begynte jeg for tja ca ti år siden og si mørk, syntes det var litt rart den første tiden, men nå kunne det aldri falle meg inn å bruke neger som en betegnelse på et annet menneske.

Hurra for opplyste mennesker:-)

Skrevet

Enig, MINST ti år siden jeg første gang hørte at neger ikke var et ålreit ord - men sansynligvis nærmere 15....

Ingen som sier kinamann eller guling lenger - vi bruker asiat eller kineser på en som kommer fra Kina - og da følger det jo helt naturlig at man bruker afrikaner på en som kommer fra/stammer fra det afrikanske kontinentet.

Neger er et negativt ladet uttrykk, og afrikanere ønsker ikke at det brukes fordi det oppfattes som naegativt/nedlatende - derfor bruker vi det ikke lenger...

Ikke så innmari vanskelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...