Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4 uker har di siste dagene fått en belegg på tungen å i munnviken,jeg mistenker trøske!Det er hvitt å litt "tykt".Trodde det var gulp eller mme først,men når det ikke forsvant fattet jeg mistanke.Skal dra til helsestasjonen over helga,men i mellomtiden kan jeg behandle hjemme på noen måte?Har hørt man kan bruke farris å q tips...

Han er flaskebarn,tar ikke pupp!Nå har vi kokt alt av flasker å smokker til di grader og kommer til å være veldig veldig nøye på dette fra nå av!!

Noen med erfaring som kan komme med noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blå farris er tingen :)

Skrevet

Flott...Syntes å ha lest det en plass.Så jeg har kjøpt det idag.Har prøvd noen ganger å rengjøre forsiktig med en q tip.Første gangen blødde han litte grann på tungespissen?Dette er vell ikke farlig på noen måte?Jeg var veldig forsiktig...

Skrevet

Blå farris er ikke farlig ;) Du kan pensle barnets tunge, og inniden av kinnene med en Q-tip, inntil 4 gng daglig. Men du må samtidig gjøre det samme med brystvortene (dersom du ammer) og sutten dersom han bruker det.

Skrevet

...ser jo nå at han er flaskebarn ja, hehe.... Da trenger ikke du behandling iallefall ;o)

Skrevet

Vi har også vært gjennom en runde med trøske.

Når jeg var på helsestasjonen fikk jeg beskjed om å vaske brystene mine og munnen til mini med vann tilsatt sitron og/ eller blå farris. Det går kanskje også an å pensle/ vaske flasker med dette?

Hvis Johannes må begynne med Mycostatin, så er det lurt i begynnelsen av behandlingsperioden og gjennom hele perioden å vaske sengetøy, håndklær og gulpekluter på minimum 60 grader.

I tillegg må du koke smokker og flasker i 10 min hver dag.

Nå var vi ekstremt hardt rammet, så det er jo ikke sikkert Johannes trenger så voldsom behandling. Dette kan de trolig råde deg til på helsestasjonen. Jeg hadde dessverre en dårlig opplevelse av helse- Norge når det gjelder dette, og fikk først beskjed om at jeg ikke hadde trøske (legen min undersøkte ikke sønnen min). Var på legevakta 4 dager etterpå og da så de at han var full av trøske... :( Nå er det heldigvis slik at babyene ikke plages så veldig av trøske. Det eneste er at de kan bli litt urolige ved matsituasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...