Gå til innhold

Forsvinner alkoholen i pumpet melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vet at når man tar seg et glass med vin så får melka samme promille som jeg selv får, og vil det også forsvinne fra melka like fort som det forsvinner fra meg. Men, er det noen som vet om promillen også forsvinner fra melka etter at det er pumpet hvis jeg pumper melka når det fortsatt er promille i melka? Eller vil da promillen forbli i melka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare.

I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med

alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små

mengder alkohol.

Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det

viktig å begrense mengden.

Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste

melken, annet enn for å lindre melkespreng.

Dette er hentet fra www.ammehjelpen.no

Skrevet

Promillen forblir i utpumpet melk ja, det er kroppen din som renser melka.

Skrevet

Takk for svar, men jeg er fortsatt ikke sikker på om promillen som er i pumpet melk vil forsvinne over tid. Jeg har til nå vært alkoholfri (tulla er 4.5 mndr), med unntak av én gang hvor jeg tok et glass rett etter at jeg pumpet før jeg la meg. Jeg må nemlig pumpe rett før jeg legger meg for ikke å våkne av for mye melkespreng på morgenen. Det jeg pumper kaster jeg ikke, men gir jeg kvelden etter. Så, dersom jeg har lyst på et glass vin må jeg vente helt til jeg skal legge meg, og da er liksom poenget litt borte. Derfor lurte jeg på om hvis jeg tar et glass før jeg pumper, og jeg pumper f.eks en time etterpå, da er det jo fortsatt promille i melka. Men, vil promillen da forsvinne i denne melka ettersom tiden går, slik den gjør om jeg ikke pumper, slik at jeg allikevel kan gi denne melka til jenta mi neste kveld?

Skrevet

Ok, da fikk jeg et klart svar. Var nok redd for det ja :-) Takk skal du ha!

Skrevet

Det hender nok at jeg tar et lite glass vin likevel, før jeg ammer eller pumper - men ikke si det til noen;)

Skrevet

tanta mi pumpet seg en natt hun kom hjem fra fest.

morgen etter skulle hun lukte på den, å det stinka fyll. så vil kansje ikke anbefale det, men hva vet jeg!!:)

Skrevet

Man må jo tenke litt logisk her også, og ta det etter skjønn. Har man tatt seg et glass er jo det noe annet enn om man har drukket seg full på fest.. Men ville nok prøvd å pumpe meg før jeg tok det glasset med vin. Får du så mye melkespreng fordi om du gjør det noen timer tidligere da? Er det fordi du ikke må amme om natten i det hele tatt eller? Jeg hadde også det om natten i starten (eller egentlig hele tiden), men det ga seg etterhvert som det stabiliserer seg og melken kommer etter bestilling. Det er jo forresten ikke værre enn at du pumper deg og kaster melken ut også da, men må være bedre å la de innstille seg etter babyens behov, da slipper du etterhvert den værste melkesprengen!:)

Skrevet

Ja, hun sover natta igjennom, første natta hun gjorde det våknet jeg av at jeg hadde så vondt at jeg måtte vekke henne for å få tatt bort sprengen :-) Har også tenkt på at det kanskje kunne gå greit å pumpe tidligere, men igår var jeg ferdig med pumping i 23:30 tiden, og utrolig nok sov tulla helt til 7:30 (normalt er kl 6). Deilig at hun sov lengre, men jeg våknet med skikkelig melkespreng...

Vel, det er jo ikke verre enn at jeg må kaste melka. Vil jo ikke gi tulla melk med promille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...