Gå til innhold

Dere som har fått estimert "store" barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

-hvilket kosthold har dere? Jeg sliter max med å holde meg unna sukker (mye grunnet røykeslutt, tror jeg), og er livredd for å få en svær beibi pga fødselen! Førstfødte kom før tiden, og var stor for alderen, og kunne nok blitt 4500 g, om ikke mer, om han fikk gått ut tiden...

Så nå er jeg ekstra redd for å få stor beibi, siden jeg i utgangspunktet er "disponert" for å få store barn! -Derfor lurer jeg på om det er tilfelle at kostholdet alltid har noe å si på beibiens størrelse?

-Og hvilket symfysemål har dere som har fått estimert såkalte "store" beibier? Er det slik at høyt symfysemål=stor baby, og omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal på vekstestimering på mandag, fordi jeg er overvektig og jordmoren ikke helt klarer å kjenne hvordan babyen har vokst. Har bare lagt på meg 1,5 kg og er 32+5 i dag. Er veldig spent på estimeringen!

Jeg har akkurat de samme symfysemålene denne gangen, som da jeg fødte min datter for 2,5 år siden, og hun var 3600gr da hun ble født en uke før termin, (dvs på min mens-termin).

Jeg har en slank venninne som fikk en jente i slutten av mai. Jenta ble estimert til min. 4,5 kg, og ble født dagen etterpå (termindag) og var 4,8kg. Denne venninnen min hadde lagt på seg 13 kg, og vært veldig flink til å spise sunt, ikke snop og brus.

Veldig forskjellig....for dette var hennes tredje barn, og hun har hatt nesten like symfyse i alle svangerskap, men lagt på seg veldig forskjellig. Og de to første barne var 3,6 og 3,7 kg.

Skrevet

Sist jeg var på kontroll hos jordmor trodde hun at min beibi kommer til å være 3,5 til 4 kg ved terminen. Men hun sa også at jeg hadde mye fostervann så det var vanskelig å kjenne sikkert. Symfysemålet mitt har hele tiden liggi i det skraverte feltet over gjennomsnittet på helsekortet. Men ved siste kontroll var kurven min flatet ut så dersom den ikke er tilbake til sin vante bane ved neste kontroll ville hun sende meg til tilvekstkontroll med UL.

Jeg har ikke vært spesielt opptatt av kostholdet mitt mens jeg har vært gravid. Jeg har spist omtrent som jeg gjør til vanlig, men unna meg litt ekstra snop.

Skrevet

Hei, min første var nesten 4,5 kg. Skal på vekstestimering på mandag med babyen i magen og regner med at den blir stor også.

Det fødes store barn på sambo sin side. Tanta mi har også fått store barn. Både jeg og tanta mi har smalt bekken, så vi har måttet ta ks.

Babyen tar til seg kun det den trenger, det ekstra som du spiser er det du som må slite med : )

Hører om de som spiser eksremt usunt og får små babyer og de som spiser ekstremt sunt som får store babyer, så tror ikke kosthold alene er synderen. Svigerinna mi er en av de som eter noe sinnsykt når hun er gravid. Hun er kjempe tynn fra før av, men går opp masse under sv.skap og spiser omtrent konstant. Hun har fått babyer på 3,3 kg og 3 kg (født til termin). Har også hørt at de som får store babyer har en mer fungerende morkake (uten at jeg skal si om det er et forskningsresultat)

Jeg er ikke så høy og er passe slank (når jeg ikke er gravid). Gikk opp en del i forrige sv.skap som rant av rett etter fødselen. Gått opp en del denne gangen også, så tydeligvis er jeg en sånn som legger på meg mye under sv.skap. Jeg spiser som jeg pleier, men jeg unner meg nok litt ekstra i ny og ne.

Skrevet

Hei,,

Jeg er nå 29 uker + 3 dager på vei, og i går ble barnet mitt veid til 1570 gram, så jeg har fått høre at barnet er stort,,

Husker dere hva barnet veide i uke 29??

Jeg har smalt bekken og kan ikke føde et barn som veier over 4 kilo, så da blir det keisersnitt,,

Jeg blir litt stresset, men jeg må jo ta det som det kommer..

Jenta mi veide i uke 28 + 2 1350 gram så hun legger på seg bra..

Skrevet

Hei har fått både store og små barn. Med nr 1 var jewg tynnest, men la på meg mest. Spiste sunt under alle mine sv.skap for jeg mister lysten på søt og usunn mat. Dilla mi bruker å være isvann og isbiter. Jeg har noen kilo for mye etterhvert, og legger ikke på meg så mye når jeg er gravid. Symfyse-fundus-målene har ligget på kurven med alle, og har født alle til termin. Her er en oversikt over hvor mye jeg la på meg, og hvor stor babyen var :

1. : +12,5 kg -> 2860/47 morkakesvikt + fundustrykk

2. : +2,5 kg -> 4350/54 vacuum

3. : +5 kg -> 3375/49 uten kompl.

4. : -0,5 kg -> 3715/50 uten kompl.

5. : +7 kg -> 4860/55 fundustrykk fordi fødselslege ikke var å finne når det ble kritisk

Skal på vekstestimering første gang i juli med denne, da babyer over 4 kg ikke kommer gjennom bekkenet mitt av seg selv. Var veldig kritisk på slutten med minsten selv om de visste han var minst 4600. Et under at det gikk bra, men det var bare såvidt. Har smalt, skjevt og vridd bekken, men ingen har hørt på meg fordi jeg har noen kg ekstra + at jeg "har jo født store barn før" ( jada, med vacuum, så gikk det jo " fint" med nr 2). Får ikke føde kjemper flere ganger, og blir fulgt nøye opp. Har avvik på 2,5 uke på terminen, så jeg er glad for ekstra ul.

Skrevet

Mine to første veide 4260g og 53 cm, og 4040g og 54 cm lang. Og den i magen er i samme størrelsen. Jeg spiser vanlig mat, godteri i helga, litt mere is nå siden det er sommer. Jeg ligger rett over den røde streken på skjema. Når jeg var til vekst estiminering så fikk jeg regla med sukker av legen. Så det kan jo påvirke vekta..

Skrevet

Hei hei!

Denna ble på tilvekstkontroll i uke 31 estimert til å veie ca 1,9 kg da.

Legen vi var hos beregnet vesla til å veie ca 3,6 kg ved fødsel dersom hun fortsetter å følge den kurven.

Jordmor igjen mente det målet var litt i rauseste laget, hun mente jeg skulle være fornøyd dersom jeg fødte et barn over 3 kg. (Forrige veide 2,3 grunnet redusert morkakefunksjon over tid)

Håper igrunn denne er litt større for var en del stress rundt pupping og næringsopptak sist. Kunne tenkt meg å slippe å tenke så mye på det nå :-)

Ellers skal vi på ny UL på onsdag da (fordi vesla sluttet å vokse på slutten av svangerskapet sist) Venter i spenning!

Hva kosthold angår tenker jeg ikke så mye på det, spiser det jeg pleier å spise, men inrømmer at jeg unner meg en ekstra melkesjokolade innimellom. Aldri tenkt over at det er så godt før.. Hehe! Ellers ikke mer sulten enn jeg pleier å være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...