Karomamma Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Vi skal til Spania i høst sammen med en kamerat av Karopappa, frue og sønn som er litt større en Karosnuppa. Vi kjenner dem godt og lillemor stortrives når hun overnatter der innimellom, og når han kommer til oss. Den store helten leker med henne og de koser seg sammen så det er helt rørende... Så til saken: De (mammaen) har også en 18-åring som har bodd hjemmefra de siste årene for å gå på skole. Hun skulle ikke være med på ferie, men begynne i militæret nå i høst. Nå har hun plutselig fri og vil gjerne være med likevel. Jeg liker egentlig tenåringer og synes jo folk flest er ganske greie... Men hun det dreier seg om er altså så ufordragelig og frekk at hun ikke er til å ha i hus. Jeg kan ikke helt forklare det, men hun er bare helt uspiselig, kravstor, frekk i kjeften mot foreldre (og tilogmed oss) og bare veldig too much... Stakkars, sikkert tenåring som er usikker, men jeg ble helt kald da de spurte om da var greit at hun ble med. Egentlig vil jeg jo at en familie skal være sammen på tur, men jeg lurer på hva jeg skal svare. Det er egentlig er nok sengeplasser heller, må styre med ekstraseng og omkalfatre alle løsninger. Jeg hadde sett frem til rolige kvelder på terrassen etter at småttisene hadde lagt seg, men det blir det ikke noe av nå... Æsj, jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette en gang. VI må jo bare si ja. Kanskje det går an å foreslå at hun kommer ned en langhelg? Og i tillegg forklare at denne ferien er på de smås premisser og at det ikke er noe kult for henne å gjøre der. Ingen gutter å se på, ingen steder å gå ut og få tenåringsaktiviteter... Hmmmm....
Karomamma Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 13. juni 2008 Mente at det ikke er nok sengeplasser. Dah!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Ja dette er ikke lett, det kan jeg forstå! For om jenta hadde vært av det ålreite slaget så kunne det vært kjempekoselig å tilbringe tid sammen. Ungdom er toppen når de bare vet å oppføre seg sånn tålelig. Men om hun er frekk mot dere også, så høres det ikke særlig fristende ut...... Jeg ville nok snakket med foreldrene. Brukt dette med at det er lite å finne på for henne der, at det kanskje kan bli kjedelig osv......for du må ikke finne på å kritisere hennes oppførsel.....dessverre.....selv om det kanskje hadde vært det smarteste på sikt. Men det er ikke din oppgave så legg det på at det er småttisferie og at det er den aldersgruppen ferien blir lagt opp til i utgangspunktet. Hadde hun vært ok å omgås, kunne jo en venninne vært en mulig løsning, men to av sorten frister kanskje ikke;-D Uansett, lykke til - sånne ting er aldri enkelt når det gjelder barna til ens egne venner!
♥Snulder Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Hmmm... det der er ikke lett nei... Dessverre så har jeg følt det akkurat slik ang min egen stedatter.... Vondt når man kjenner på uviljen og at man faktisk ikke har lyst til å ha de med. Men jeg reagerer veldig på at denne jenta du beskriver er frekk mot dere også! At mine egne kan være litt piggete er en ting. Da kan jeg jo si ifra i sterke ordelag om hva jeg mener om slik oppførsel. Jeg sier også ifra til ufamiliære frekkaser som er innom på besøk, men da bruker jeg å tenke meg om før jeg øser ut av meg min mening. Dette er langt vanskeligere når foreldrene er i nærheten. På sett og vis så forventer jeg da at DE tar tak i slik oppførsel. Men jeg forstår her at denne jenta ikke viser respekt for dem heller! Som vanlig så må jeg si meg enig i mye av det Attpåklatten nevner! Bedyr kraftig at dere legger opp til en ferie for småbarn, og at kveldene vil bli avslapning for de voksne i rolige former.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Og jeg har ikke noe lurt å komme med.....hi hi hi hi Så jeg ønsker lykke til..... Og sier meg enig med de andre,..... Klart at ferien er fullstendig lagt opp for de små.............mmmmmmm helt sant......18-åringer kommer til å kjeeeeeeeeeeede seg BIG TIME:o)
Gummelillan Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Stemmer i med MSB, jeg. Har heller ikke noe lurt å komme med, men Klatten og Snulder er jo lure damer da. Skjønner godt at det blir nedtur å plutselig skulle ha med sur tenåring, spesielt med tanke på kveldene på terassen. Får meg til å tenke på sydenbildene fra da jeg var ca 16 år og var med mamma og min stefar på tur. Jeg ser så sur ut at det fortsatt er flaut å se de bildene.... Tenker de hadde en kjempeferie ;-) NOT!
Karomamma Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2008 Takk for at dere er enige med meg, hehehehe... Jeg tenkte faktisk å di til mammaen at "hun er jo.....eh... litt krevende..." eller noe i den dur. Men det er siste utvei altså, først skal ta argumentene med småttisferien. Og så har jeg kommet fram til at hun må få lov til å være sammen med oss. Det kan jo hende hun kan ta til seg noe positivt fra oss? Hvem vet? Gummis - jeg var AKKURAT sånn du beskriver, jeg også. Vi var i USA i to måneder da jeg gikk i 9. kl og kneggsur hele tiden. Alt som var kult for mine to yngre søsken (Disney, delfiner, krokodiller og slikt) var skikkelig bædi. Jeg var kjip og ville bare sole meg og shoppe... He he, fytti katta! Jeg har bedt mamma og pappa om unnskyldning etterpå, for jeg synes det var kult å være den eneste på skolen som hadde vært i Amerika Og nettopp derfor vet jeg jo at det kan være verdt bryet å "vende det andre kinnet til"....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Ifjor hadde vi med eldste her i huset til Hellas. Fjortis hadde med venninne og de hadde jo hverandre. Eldsta nikoste seg den tiden kusine og fettere med flere var der og syntes det var superkult. Men hun har innrømmet i ettertid at det kanskje ble litt vel treigt med bare oss;-D Bruk historien for hva den er verdt Karomamman:-D
Reveenka Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Du har jo fått en del nyttige innfallsvinkler allerede, men jeg kan jo bidra litt likevel jeg siden jeg seff har masse erfaring med tenåringer... (hahaha, not!) Min første innskytelse var å avlyse hele ferien, og så bestille ny alene etterpå men det går jo ikke - så jenta må jo få være med. Man må jo bare gjøre gode miner til slett spill, inntil et visst punkt. Er dere så gode venner at dere kan gi jenta svar på tiltale hvis hun er frekk mot dere? Tror jeg hadde holdt meg så lenge som mulig, men et sted går jo grensen - og da må man heller si fra. Men si fra til jenta, ikke foreldrene hennes! Tror det er lettere for begge parter å takle det, heller enn at dere sier noe til foreldrene. Jeg var nok heller ikke verdens blideste tenåring, men jeg var ikke frekk mot andre voksne når jeg var blitt så gammel heller. Med den attituden blir hun ikke gammel i Forsvaret, tror jeg....
Karomamma Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. juni 2008 Takk for alle innspill!! Jeg har snakket med mammaen og sagt at vrangpeisen er velkommen en langhelg eller tilsvarende, men at det blir for trangt hvis hun skal være der så lenge som to uker... Og så har jeg svartmalt skikkelig og lagt ut om hvor kjeeeedelig det er der, he he.... Nå skal de kikke etter ledige flybilletter (som jeg såklart har smugsjekket koster ca 4.000 spenn) og så tar vi det derfra. Det går vel greit... Jeg kommer selvfølgelig til å si ifra om hun viser seg fra sin verste side. Vårt hus = våre regler... Helt klart et lite dilemma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå