AO3 Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Kan noen svare meg på dette? Det kom opp i en diskusjon på 2tri... Vi skal ta 54 ukers permisjon, jeg tar ca 9 måneder mens samboeren min tar resten. Det som ble sagt, var at når jeg går ut i jobb igjen, kan jeg ikke ta ferie samtidig som samboeren min er ute i permisjon, annet enn de seks "obligatoriske" pappapermisjonsukene? Det er her snakk om den vanlige sommerferien på fire uker, med feriepenger etc. Jeg har aldri hørt om dette før? Jeg visste jo selvsagt at man må ut i jobb eller skole når pappa er hjemme, men ferie har man vel uansett rett på! Og blir det evt det samme i motsatt fall: Han tenkte å ta ut sin ferie i mai/juni, den siste måneden jeg er i permisjon, jeg tar vel min i juli/august avhengig av når det passer på min arbeidsplass (han skal ut i permisjon fra 1. juli). Vil dette også bli umulig? Ble veldig forvirret nå, NAV har så mange rare regler...
AO3 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 13. juni 2008 Prøver å finne ut av NAVs sider, men det er ikke så lett... Dette fant jeg under "generelle regler for farens uttak av foreldrepenger": Ferie/avspassering [Endret 10/07] Ferie (også ut over lovbestemt ferie) likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet. Har moren imidlertid gjenopptatt arbeidet, men deretter tar ferie, anses faren for å beholde omsorgen for barnet og retten til foreldrepenger. Det samme gjelder dersom moren tar ut opptjent avspassering. Vil det holde hvis jeg går ut i jobb en måneds tid, og så tar ut ferie etterpå? Og pappaen kan vel ta ut ferie de siste fire ukene før han går ut i permisjon? ARGH, kjenner jeg er lei NAV allerede! *sukk*
togutter-08og10 Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Den eneste begrensingen jeg vet om er at begge ikke kan ha permisjon samtidig. Så du kan selv bestemme ferie (når det passer for arbeidsgiver9 og han kan godt ta ferie mens du er i permisjon. Det skal vi gjøre, og det var helt greit for NAV.
Guttemamma75 Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Hei HI! Vil anbefale deg å ta kontakt med nav ang dette for å få det avklart.. Dette fant jeg på nav : Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden. Her står det at mor ikke kan ta ulønnet permisjon for å være hjemme med far utover fedrekvoten, men det står ingenting om ferie.. Vil jo egentlig tro at du kan ta ut ferie om du har vært i jobb en stund - det blir jo som du sier som om faren tar ut ferien sin mens du er i permisjon... Men ta kontakt med nav du og hør hva de sier så får du (forhåpentligvis) et sikkert svar...
Melony2 Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har tatt ferie midt i permisjonstiden to ganger. Mannen min har da tatt ut en del av sin pappapermisjon og fått fødselspenger. Jeg har fått utbetalt feriepenger fra jobben, og vi har hatt fri med "lønn" begge to samtidig. Etter ferien har jeg gått tilbake til permisjonen. På slutten har faren tatt ut sine resterende uker, mens jeg har gått tilbake på jobb. Vi skrev opp disse intervallene for når hvem skulle ha permisjon på søknadsskjemaet for fødselspenger. Det er ikke noe problem å ringe NAV og endre tidspunktene senere. Vil derfor tro at du kan ta ferie som normalt slik du ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå