Gå til innhold

Blir aldri klok på det her jeg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn rundt 7-8 uker..gir dere det ene eller begge brystene til et måltid?

Får høre så mye forskjellig om hva man skal.

Gutten min spiser bare et bryst på natten og på morgenen men resten av dagen spiser han begge.Er det for mye å gi han begge?får jeg tømt begge om jeg gir begge?

Jeg lar han spise til han slipper selv,skifter bleie å gir det andre.Kan jo selvfølgelig gi 1 bryst også skifte bleie å legge han til samme bryst igjen da så er jeg sikker på at han får tømt det?Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen fasit på dette, men har hørt at det er lurt å la minin begynne på det brystet du ga fra sist slik at du får tømt det helt, og minin får i seg den fete melken og melkeproduksjonen kommer skikkelig igang igjen.. deretter bytter du over til "ny" pupp.

Skrevet

Du gjør det nok helt riktig, det strømmer lettere melk fra et fullt bryst, så det hender tuppa mi går lei av å tyne de fete dråpene ut av det slunkne brystet... men jeg prøver så godt det lar seg gjøre:)

Skrevet

Takk for svar....blir gal av det greiene her jeg...tenker at jeg ikke skla tenke så mye på denne ammingen å ta det som det kommer men så leser man eller hører noen vettu også bekymrer man seg..

Men slik du forklarer har jeg ihvertfall gjort,at jeg gir begge brystene til et måltid også gir jeg det jeg ga sist først neste måltid.Så da får han jo ihvertfall tømt det da da...:)

Skrevet

fortsett som du gjør du, høres fornuftig ut. Det var sånn jeg gjorde det og jeg hadde masse melk. Stresset ikke med ammingen i det hele tatt, bare lot småen spise så lenge han ville og så mye han ville. Hvis han hadde spist og sluppet taket på det ene brystet så tilbød jeg det andre først ved neste måltid. Ikke heng deg for mye opp i det andre sier, og gjør heller det som fungerer for dere.

Skrevet

Jeg ga litt fra begge bryst i hvert måltid. Hadde veldig lett for å få tette melkeganger så jeg ønsket ikke at det skulle gå for lang tid mellom ammingen av hvert bryst.

Noen snakket om at den fete melka kom til slutt, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det. Gutten min la veldig godt på seg selv om jeg nok ikke tømte brystene helt hver gang.

Så det er nok mange metoder som er like riktige :-)

Skrevet

Nå har jeg ikke lest de andre svarene, men jeg lærte av min jordmor som har masse kurs angående amming og teknikker osv, at jeg skulle la hun suge ferdig ett bryst før vi tok det andre fatt. Hadde hun begynt på det andre så skulle hun fortsette der ved neste måltid. Mi gjorde som di, bare ett på natta og på morgen/formiddag. På ettermiddag kveld måtte jeg til med to, da er det jo generelt mindre melk.

Jeg skifta bleie enten før eller etter som regel. Men etter rapen ( det kunne ta en halv time før den kom) så fikk hun prøve den neste. Så også ved håndpumping hvordan "formen" på puppen/melka var på det brukte brystet. E jo fløtemelka til sist som virkelig metter..

Håper du ble kokere :-)

Skrevet

Takk fro svar jenter:)Får bare gjøre det som funker her framover jeg:)Gutten min er jo blid og fornøyd og legger godt på seg så må nok ikke bekymre meg så mye..hehe

Har jo også tenkt litt på det med at han gulper så fært også?betyr det at han har fått for mye eller kan han bare gulpe forde...er ikke så god på å rape alltid..??

Får høre av oldeforeldrene her at han får alt for mye mat så tjukk som han er og så mye han gulper...men jeg bryr meg ikke om at han er god og rund,han får mat når han er sulten og sånn er det:)

Skrevet

Kan jo være at han får i seg litt for mye for fort av den såkalte tørstedrikken da? Lønner seg nok å tyne ut det siste på puppen av den såkalte fløten ja, slik at han blir ordentlig mett uten å drikke så mye! Kan også være at han ikke får rapet ja, men den skal jo som regel komme ganske fort hvis du holder han over skulderen etter måltidet.

Skrevet

Her er det bare å "prøve og feile" så ser du etter hvert hva gutten din trenger. Jeg stresset også en del med ammingen i starten, lurte på når brystet var tomt, om jeg skulle gi begge ol. Hang meg også opp i det her med den feite melka. Det jeg fant ut etter hvert, med litt prøving å feiling, var at gutten min kun trenger et bryst til hver amming. Det jeg gjorde etter at han hadde sluppet taket, var å ta han opp til raping (noe han sjelden gjør), å se om han var avslappet eller om han "kavet". Dersom han var avslappet virket han mett, og jeg ga han ikke mer melk. Dersom han ikke virket helt fornøyd, tilbydde jeg samme bryst en gang til. Dersom han da ikke virket fornøyd etter at han slapp taket, så tilbydde jeg det andre. Jeg fant raskt ut at det var nok med et bryst, kan ikke huske sist han fikk fra begge. Han var 2900g ved fødsel, og 6300g nå på 3mnd kontrollen, så han får hvertfall nok mat:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...