mammmma***fødeklar*** Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Fått forespeilet setefødsel da barnet har hatt nøykatig samme plassering siste 3 uker, virker fastlåst så langt nedi bekkenet som det går an... (Uke 30+0) Er det noen øvre vektbegrensing på å få gjennomføre setefødsel? Kan man bli satt i gang mtp babyens størrelse? Får en føde i sete viss prematuritet? Må en ha epidural? Hva skjer egentlig ved setefødsel? sikkert tusen andre spm etterhvert, men akkurat nå prøver jeg bare å fordøye at babyen mest sannsynli blir sittende... Legger til at jeg har en SYYYYYK panikk for keisersnitt. Har også født flere barn fra før...
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Heisan. Tror jeg kan svare på en del av disse spørsmålene, men såklart, sjekk med jordmoren din. Jeg fødte en gutt i setefødsel i uke 33+4, altså 6,5 uke prematur. Måtte ha epidural, dette må alle fikk jeg beskjed om tilfelle det blir komplikasjoner. Men under riene måtte jeg ta røntgen av bekkenet for å se at det var stort nok. Da hadde de først tatt en UL hvor de trodde jeg var i termin, dvs at de trodde gutten min var ca 3500g, men jeg hadde rett, og han veide bare 2590g og 47cm, altså litt stor for å være 33+4. Men uansett så kommer det iallefall ann på str på bekkenet ditt. Siden jeg var førstegangsfødende måtte jeg ta røntgen, det slipper jeg jo evt denne gangen hvis jeg havner i samme situasjon. Synes ikke det var moro og mått ta epidural, siden det hadde jeg bestemt meg for å ikke bruke. Men den virket jo ikke da, og må si at det er ikke avskrekkende å føde setefødsel. Det er litt flere folk tilstede ved setefødsel, men det er vel igjen tilfelle komlikasjoner. Forstår deg godt. Jeg har også panikk for ks, vil føde normalt denne gangen, håper hun snur seg snart, er 32+3 idag og hun sitter godt med rumpen ned...
mammmma***fødeklar*** Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2008 Takker for gode svar. Skal inn igjen på føden om ikke mange dagene og vil nok spørre litt mer om det da. Tror jeg ble litt satt ut når jeg fikk beskjeden i går. Jeg må si at jeg gruer meg ikke det minste til å føde i sete, tror det skal gå veldig bra det, som sagt risiko for ks som skremmer meg. Jeg har tendens til store barn, to stk på 3,5 kg i uke 36 og en på 2700 akkurat bikket uke 34... blir iallefll spennende fremover!
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Ja da har vi veldig lik situasjon. Håper det går bra iallefall:) Må si jeg begynner å bli litt skeptisk til at hun skal snu seg, for alle sier at hun sitter så langt nede i bekkenet. Gleder meg til neste jormortime 2.juli, håper hun snur seg til da. Hvis ikke får jeg gå ut å hoppe litt på trampolinen.... kanskje det hjelper...
mammmma***fødeklar*** Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2008 He-he... Litt likesinnede vi da, har også tenkt på den trampolina ute i hagen:-) Tenker også på å stå på hodet en stund, problemet er bare hvordan jeg skal få til dette... Vi får ta det som det kommer:-) Hold meg oppdatert da, spennende med andre som er i samme situasjon!
Mamma til to tette Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Hei! Fødte gutt i setefødsel sist, gikk helt greit det. Øvre grense varierer vel litt, men mye over 4 kg vil de nok ikk eføde vaginalt. Man blir ikke satt i gang, ved setefødsel er det spesielt viktig at fødsel starter naturlig. Du må ha epidural, dette for at de evt lett kan gå over til keisersnitt dersom det blir nødvendig. Vil anbefale deg å lage en liste med spm du og barnefar har. En setefødsel blir litt mer "forutsigbar" enn vanlig fødsel fordi mange faktorer er bestemt på forhånd. Som oftest starter fødsel med vannavgang, man skal da rett på føden, til stede vil det være flere enn vanlig, hos meg 3 leger, 2 jordmødre, 1 barnepleier. Man føder barnet fram til hodet og så skrur legen babyen ut. Man må være obs på at et setebarn gjerne vil være slappere enn en som kommer med hodet først og vil nok først bli sjekket av barnepleier før man får det på brystet. Etter fødsel vil de sjekke hofter med ultralyd for å sjekke at det ikke er noe galt med dem. Jeg følte jeg fikk en god oppfølging på sykehus både før, under og etter fødselen. På forhånd hjalp det å snakke med en meget erfaren fødsellege som hadde vært med på mange setefødsler, da spurte jeg og grov om absolutt alt jeg lurte på, som om hvor ofte det gikk i ks (50%), hvorfor jeg ikke bare kunne få ks med en gang (bedre for mor og barn), om det var lettere å revne (nei, men jeg gjorde det) osv osv. Masse lykke til!
2 fine små Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har hatt en flott setefoedsel, har setebarn igjen og foeder gjerne i sete igjen. Har romslig bekken da, saa greit nok for meg. Enig i mye av det som er skrevet her, men har noen andre erfaringer enn deg Mamma paa tjukken igjen, saa bare kommenterer noen av mine erfaringer som spriker litt fra dine: Man kan bli satt i gang, det ble jeg. Man foeder "vanlig" til navlestedet er foedt, saa er det foedselsleger som overtar og "skrur" ut/hjelper til saa babyen kommer ut. Vannet mitt gikk og saa ventet vi 4 timer foer jeg maatte paa foeden, for aa faa litt "gang" paa riene og foedselen foer jeg skulle ha epidural (som man ikke MAA ha, men ofte anbefaler det det - jeg skal ikke ha epidural ved en evt neste setefoedsel) Jeg fikk barnet paa brystet etter 4-5 min. UL var foerst noen uker etter foedsel for min del. Jeg revnet ingen ting. Hodet kom lett ut paa en lat pressri paa slutten. Jeg fikk KS om jeg ville, men ville ikke det. De ville ta KS etter litt langt foedselsforloep, men jeg ville ikke det heller, uten at det var strengt tatt helt noedvendig (30 min hvile og en time etterpaa var hun fint ute) Jeg synes ikke ks er bedre for mor og barn, paa sykehuset fikk jeg beskjed om at vaginal foedsel alltid var aa foretrekke saa lenge dette var mulig. Lykke til, haaper du faar en fin foedsel samme hva det blir. Jeg foeder vaginalt denne gangen ogsaa om jeg faar lov, dersom barnet ikke snur seg. Tvi tvi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå