Gå til innhold

Human Etisk forbund..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som skal gifte seg, eller har giftet seg i regi av human etisk forbund? Vi har planer om en humanistisk vigsel neste sommer, men synes det står så lite informasjon på sidene om hva man kan gjøre med selve seremonien. Innslag osv.. Noen som har erfaringer å dele, enten fra eget eller andres bryllup?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal det neste sommer.

Det eneste som er fast i en humanistisk vielse, er selve vigselsformularet og talen til brudeparet. Ellers har man frie tøyler! (Innen rimelighetens grenser selvfølgelig...)

Vi kommer til å ha en seremoni som ligner veldig på den kirkelige, men uten det religiøse innholdet. Vi har ikke kommet så langt i planleggingen ennå, men vi vet i hvert fall at det blir mye musikk.

Jeg er veldig fornøyd med at vi står så fritt både når det gjelder sted, lengde og innhold. En skikkelig utfordring for kreativiteten!

Ta en telefon til fylkeslaget ditt, de svarer gjerne på det du lurer på. I hvert fall gjør de det her jeg bor...

Skrevet

Her er det ingen umiddelbare bryllupsplaner, men når den dagen kommer blir det helt sikkert humanistisk vigsel. Jeg har vært i bryllup for venninner som også har valgt det, og sermoniene har vært helt nydelige. Man får velge omgivelser som betyr noe for brudeparet og selve seremonien er mye mer personlig og ekte enn den i kirken.

Skrevet

Vi skal gifte oss human etisk i august. Vi kan bestemme selv hvordan vi vil ha det, det eneste som er fast er "vigselstalen". Og kravet til human-etisk forbund er at ingenting i vielsen er forkynnende av noen art.

Vi skal i vårt tilfelle ha en rose sermoni med våre foreldre, diktlesing, framføring av et musikkstykke, utveksling av ringer og som en avslutning skal vi skåle i champagne.

Skrevet

Takk for gode tips !!

Bestillte dere vielsen lang tid i forveien? har vært i kontakt med lokalkontoret og de sa helst før nyttår (skal ha det neste sommer) men vet ikke om jeg tør å vente så lenge!

Det virker jo som man kan gjøre veldig mye spennende ut av dette, bare at den til vanlig så kreative hjernen min er rimelig tom for tiden, godt å få noen tips :):)

Skrevet

Vi bestilte vielsen på nyåret. Det kommer litt an på når du skal gifte deg, for de har det visst veldig travelt på våren/ forsommeren.

Skrevet

Vi gifter oss 1. august neste år, men siden jeg liker å være tidlig ute, bestilte jeg vielsen allerede i januar. Hun jeg snakket med da, var glad for at det ikke var denne sommeren jeg ville bestille til, for det begynte visst å bli ganske fullt for sommeren ' 08 allerede.

Bestill så fort som mulig, er mitt råd. Husk at minst én av dere må være medlem i HEF, og ikke samtidig medlem av et annet trossamfunn. Prisen er 3700 kr, mener jeg å huske.

Da jeg bestilte vielsen, oppga jeg dato, klokkeslett og hvilket område av fylket vi ville ha det i, i tillegg til personopplysninger for oss begge.

Nøyaktig sted for vielsen kunne vi komme tilbake til, så det ga jeg beskjed om forrige uke.

Vi vil bli innkalt til samtale® med vigsleren ca. seks mnd. før bryllupsdatoen, regner med det er vanlig praksis i alle fylker.

Enig i at det ikke alltid er lett å være kreativ ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...