Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan måler en magen? er det bare å ta et målband å måle rundt? er det slik jordmor gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener å minnes fra sist at jordmor måler fra toppen av skambeinet til toppen av livmor. altså opp langsetter magen.

 

hjemme måler jeg rundt bare for skøy skyld.

Skrevet

Myrtel over her har rett.

 

Jordmora/legen tar det dei kallar symfyse-fundus-mål, dvs at dei målar avstanden frå skambeinet til toppen av livmora. Det er dette målet som viser om babyen og livmora held normalt "voksetempo" i forhold til det som er normalt for din kropp. Mao er det ikkje alle som har like mål i same graviditetsveka - poenget er å følga din eigen kurve på skjemaet i helsekortet.

 

Men du kan sjølvsagt måla rundt magen sjølv, bare for moro! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...