Gjest Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Har en svigermor som ikke er spesielt begeistret for meg og som ikke har vist interesse for mitt svangerskap, til tross for at dette er hennes første barnebarn. Her om dagen sa hun at hun ville sitte utenfor føden og komme på besøk umiddedlbart etter fødselen, men min mann og jeg er enige om å vente med besøk fra øvrige familie det første døgnet slik at vi og mine barn (fra tidligere ekteskap) kan bli litt kjent med den lille alene. Dette sa jeg til henne, men hun ble da sur. Er vi urimelige som tilbringe det første døgnet med den lille alene eller skal vi la henne få komme likevel?
C@milla *EMIL* Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Nei bevare meg vel.. det synes jeg ikke dere er. Svigermødre er og forblir noen rare dyr, det er sikkert og visst ) Hadde ikke sluppet inn min om hun hadde kommet ubedd ;o) En må da få litt tid for seg selv... er da vel ikke så veldig viktig for henne å se babyen med en gang? Kan da vel vente en dag? Si som her hos oss, der slipper kun barnefaren til første døgnet ) Sykehusregler ;o)
-sga- Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Synes ikke dette er urimlig. Det er dere som familie som er viktigst. Jeg vil også at vi som familie skal få lov til å få roen før alle andre "detter" inn på sykehuset. Ikke minst at sønnen vår på snart 2 år skal få lov til å hilse ordentlig på lillesøster før alle andre. Vi begrenset barselbesøk både hjemme og på sykehuset med førstemann, og jeg var utrolig glad for det i etterkant. Jeg var sliten etter en lang og tøff fødsel og hadde behov for å bli kjent med den lille selv.
g 05, venter jente Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Vil ikke si dere er urimelige nei. Vet at mange ikke vil ha noe særlig besøk på barsel, men jeg opplevde at min svigerfar, som ikke hadde brydd seg om svangerskapet i det hele tatt, kom uanmeldt på besøk formidddagen etter fødsel på kvelden. Han ble ikke lenge, men den opplevelsen med å se han og hans første barnebarn ville jeg ikke vært foruten. han smeltet totalt og inntok en helt annen holdning. Men hatt henne sittende utenfor for så å komme styrtende inn i det øyeblikk han var ute... Nei, det hadde jeg ikke orket. Han har snakket mye om at han var første mann som fikk se og holde og er helt sprekkeferdig. Men jeg synes jo at hun bør respektere deres ønsker!
nr4iaugust Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Dere er absolut ikke urimelige. Er noen det, må det være svigermor. Søsken må få lov til å være de første som får hilse på. Når min minste lillesøster ble født, var det andre familiemedlemmer som fikk se henne før oss. Det var lite hyggelig for meg å mine søsken. Nei, gjør det sånn som dere selv ønsker. Så får svigermor bare være sur. Går sikkert fort over det. Lykke til!!!
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Takk for svar allesammen. Mine barn har også gitt utrykk for at de vil være de første til å hilse på sin nye bror/søster og at de vil bli lei seg/skuffet hvis andre får komme før dem. Kan forøvrig nevne at min mor har fått den samme beskjeden slik at de kommende bestemødre ikke forskjellsbehandles.
*Andreapus* Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Hmmm.. Dere er ikke urimelige på en måte, er forståelig at dere ikke vil ha masse besøk.. Men du klager på at svigermor ikke viser interrese selv om dette er hennes første barnebarn. Også sier du at svigermor vil vente utenfor fødestuen og komme rett inn og se barnet?! Der virker det jo som at ho faktisk vil vise interesse og gleder seg.. Jeg skjønner godt at ho ble litt sur eller fornærmet.. Hun blir tross alt bestemor for første gang til ett lite søtt knøtt som hun sikkert gjerne vil se så fort som mulig. Man kan ikke få i pose og sekk.. Først klage på at hun ikke er spes begeistret, så klage på at ho vil være der..
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Du urimelig? ABSOLUTT IKKE... Man er ofte trøtt og sliten etter en fødsel (jeg var hvertfall helt utslitt etter sist fødsel) og da ønsker man ikke besøk. Vi har sagt fra at besøk på føden kommer ann på MIN form etterpå. Nå bor både min familie og sambo sin et stykke unna da, men mamma blir mest sannsynlig og være her rundt termin for og passe Amalie for oss når noe skjer. Hun skal få komme på besøk med engang sammen med Amalie slik at Amalie får sett søstra si, men ikke dermed sagt at hu får lov og sitte uttafor fødestua for så og løpe inn med engang hu hører barnegråt. Vi hadde ikke besøk før dag 2 på føden og da var det ei vennine av meg som kom for jeg orka ikke besøk før for jeg var helt utslitt etter en laaang fødsel, først dag 3 fikk folk komme som dem ville. Synes folk skal respektere deres ønske om at dere kun vil ha dine barn og samboer på besøk rett etterpå. Besteforeldre kan heller komme dagen etter slik at du får hvilt deg litt og henta deg inn til besøk, for det kan ofte bli mye med svigerforeldre og foreldre på besøk som skal holde, bære og kose med babyen, jeg ble faktisk mer sliten av det en at de var på besøk..
Lacey*har fått erta Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Det finnes en mellomting kanskje, andreapus!? Det er ikke enten å ikke være interessert, eller å nesten skulle løpe idet hodet kommer ut. Skjønner godt at HI er irritert jeg! Det går faktisk an å forholde seg rolig selv om det er første barnebarn! Jeg hadde aldri tillat min svigemor eller min mor å komme styrtende inn sånn. Jeg har sakt til min bedre halvdel at jeg vil ha ro etter fødselen og at det bare skal vær oss det første døgnet. Jeg har selvfølgelig lyst å vise frem barnet mitt, men jeg trenger nok tid alene med nykomlingen og min kjære. Tror jeg ville blitt ganske stressa om noen skulle forlange å komme med en gang. Sende en meld og å ringe er greit, men der går grensa mi det første døgnet!
Venter på bitteliten Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Svigermor viser ingen interesse for svangerskapet – men først inn på barsel skal hun liksom forlange å være?!? Det hadde jeg aldri gått med på. Det er en selvfølge at dere selv får bestemme når slekta skal få komme på besøk. Hvorfor skulle det være urimelig? En fødsel kan være en hard påkjenning for både mor og barn – det er derfor vi føder på sykehus. Vi må få tid til å hente oss inn litt. Å sitte utenfor fødestua synes jeg er frekt... hva har hun der å gjøre? Jeg hadde i alle fall blitt stresset av det – uansett hvem som satt der. Folk kan holde seg hjemme til de får nærmere beskjed.
AO3 Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Nei, ærlig talt... Dette må da dere få lov til å bestemme selv?!
konemor med gutt+spire:) Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 bestemm selv! foreldre må godta at barna deres blir familie selv og slutte å overstyre og tro de har noe de skulle sagt. bedre å spørre enn å forlange det kommer man lenger med.! det burde hun som mor vite! har selv problemer med svigers å blir så sint over at de ikke kan oppføre seg litte bitte litt vertfall....grrr....
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 #13 Skrevet 13. juni 2008 Det er du da ikke;) Tenker selv at første dagen skal jeg, min samboer og barnet ha alene. Familien kan komme dagen etter. Venner kan komme når vi har komt oss hjem og når formen sier ok;)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 13. juni 2008 #14 Skrevet 13. juni 2008 Nei du er ikke urimelig i det hele tatt!! Du sier at svigermor din ikke viser noen interesse for deg, så skal hun plutselig sette seg til utenfor føden, og få med seg alt i detalj. Nei takk du, det hadde jeg aldri finnet meg i. Da føles det som på meg, at din svigermor utad skal vise seg fra sin gode side, Hvor fantastisk hun er, og snill hun er som er der for deg for å hjelpe deg. Min svigermor er også veldig merkelig..Viser heller ingen interesse for meg mitt liv, våre barn eller noe sånn. Er veldig trist og leit. Kunne skrevet bok om den saken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå