Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svigermor som ikke er spesielt begeistret for meg og som ikke har vist interesse for mitt svangerskap, til tross for at dette er hennes første barnebarn. Her om dagen sa hun at hun ville sitte utenfor føden og komme på besøk umiddedlbart etter fødselen, men min mann og jeg er enige om å vente med besøk fra øvrige familie det første døgnet slik at vi og mine barn (fra tidligere ekteskap) kan bli litt kjent med den lille alene. Dette sa jeg til henne, men hun ble da sur. Er vi urimelige som tilbringe det første døgnet med den lille alene eller skal vi la henne få komme likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes ikke du er urimelig nei.. Det er opp til dere å bestemme når dere ønsker besøk og ikke.. Det bør din svigermor respektere...

Skrevet

Nei vet du hva, sure svigermødre (og snille for den saks skyld) kan holde seg laaangt unna fødestuen!!! Dette er din og mannen din sin tid med den lille, og deretter søskene sin tid med den nye søsteren eller broren. Resten av familien får vente til de får grønt lys.

Dersom hun blir plagsom når det nærmer seg fødselen - gi beskjed på føden at du ikke vil ha noen andre ventende på dere utenfor. Uansett hvemk det er - du trenger ikke spesifisere svigermødre... :o) De pleier å være ganske flink å jage bort folk!

Lykke til med fødsel og den sure svigermora - vet om nok forhold som har strandet pga vanskelige svigermødre, så du er tøff! :o)

Skrevet

Synes ikke dere er urimelige. Tror jeg hadde blitt fryktelig stresset om noen skulle sitte ute på gangen å vente mens jeg fødte, for så å komme stormende inn straks ungen var kommet ut. Men tenker litt sånn at kanskje vil dette barnet være med på å bedre forholdet mellom deg og svigermor? Du blir jo tross alt mor til hennes første barnebarn, å kanskje blir hun fryktelig stolt når barnet kommer, selv om hun ikke nå klarer å dele dette med deg?

Men kanskje et kompromiss, om at hun er den første som får treffe dere, når dere har fått litt tid alene sammen?

Skrevet

Har tenkt å gjøre akkurat det samme selv jeg! Da jeg fikk førstemann, fikk vi besøk av mine og hans foreldre umiddelbart etter vi hadde kommet på barsel. Foreldrene hans hadde kjørt i 1,5 time og sittet i 3 timer utenfor sykehuset i bilen og ventet og presset på så jeg ikke klarte å si nei. Og når de først kom pressende på, ringte jeg moren min fordi da ville jeg ha henne der også. Mine dro etter 20 min, mens svigers satt i 1,5 time. Da jeg fikk stavret meg på do og kom tilbake, satt de til og med i senga mi så jeg måtte sitte på en vanlig stol. Var så sliten av det nesten trillet rundt for meg. Så denne gangen blir det null besøk før jeg har fått overskudd igjen. Samme hvor sure folk velger å bli for det.

Skrevet

Takk for svar allesammen.

Mine barn har også gitt utrykk for at de vil være de første til å hilse på sin nye bror/søster og at de vil bli lei seg/skuffet hvis andre får komme før dem. Kan forøvrig nevne at min mor har fått den samme beskjeden slik at de kommende bestemødre ikke forskjellsbehandles.

Skrevet

Nei, dere er IKKE urimelige. Synes at det er helt naturlig at det er dere foreldre og søsken som får tid alene med den lille den første tiden. Og hvor lang tid den "første tiden" er..., det er opp til dere å bestemme. Tenk også så sårbar man kan være etter en fødsel.

Synes ikke at dere skal "inngå kompromisser" med svigermor, hun kan komme når dere er klare for at HUN skal komme, greit at hun skjønner fra dag én hvordan dette fungerer.

Det finnes mange "blinde" overivrige bestemødre som ser sin egen situasjon best, uten at det nødvendigvis ligger noe vondt bak det selvfølgelig.

Be om hjelp fra sykehuset, si fra til føde/barsel hvordan dere vil ha det, så kan de stoppe henne og evt. andre hvis hun/de dukker opp. Dette har skjedd mange ganger før!

Bare stol på deres egen avgjørelse, gjør det som er riktig for dere! Dårlig samvittighet er ikke lov for dere å ha! :)

Skrevet

På sykehuiset jeg skal føde er det visitt-tid - er det ikke det hos dere?

Visitt-tiden er 18 - 20, og er ungen ute kl 21, får alle vente til kl 18 dagen etter... Pappa og søsken får være der hele tiden, men andre må vente - om vi ikke går ned i "resepsjonen" og møter de der.

Synes det er veldig praktisk kjenner jeg... ;) Mamman min er nemlig overivrig (hennes første barnebarn), men hun har 3 timer kjøring, så det er greit å kunne si at det er bare spesielle tider hun kommer inn, slik at kjøringen hennes får tilpasse seg dette. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...