lykkelykkelykkelykke Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 hvis du legger på deg over 15 kg får du stor baby osv,noen som har fått lignenede beskjed ??
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Ei veninne av meg som fødte for ca. 3 mnd. siden la kun på seg 9 kg. i svangerskapet, men fikk ei stor jente på 3,8 kg;) Så det kommer nok ann på hvor mye vekt som er fordelt på deg, og hvor mye babyen har lagt på seg av dette. Og noen har masse vann i kroppen som veier mye..
Lykkelig 2 barnsmor Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Tror ikke det har så mye å si. Jeg er selv høy og tynn, men la på meg 25 smekkre kg. Jenta vår ble født 3 dager på overtid og hun veide kunn 3160kg. Vi var på ul 1mnd før termin og da sa de at hun var stor. Men det var hun jo i allefall ikke. Så jeg tror nok ikke vektøkning har noe å si. Barna legger på seg individuellt. klem
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg la på meg henholdsvis 25 og 27 med mine, førstemann var 3800 og nr var 3300, så de var jo veldig normale...jeg er forsåvidt også helt normal til vanlig da:)
lin76 Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Trur det har litt å seia når kiloa kjem. Mange går jo opp masse i slutten som bare er vatn/væske i kroppen - det har jo ingenting å seia for babyen. Men om ein går opp veldig mykje som ikkje er væske i kroppen i slutten, særs om ein et mykje sukker, er visst sjansen litt større for å få eit stort barn, såkalla "sukkerbarn". Som regel vil jm/lege seia frå om du ligg i faresona når det nærmar seg, så trur ikkje det er noko å bekymra seg så mykje for. Og så er det jo uansett smart å halda litt tilbake på sukkeret (f.eks brus) - sunnare for både mor og barn!
Cillepille Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 med første la jeg på meg 20 kilo men da veide jeg bare litt over 50 kg i utgangspunktet, hun veide 3800 g, med nr to la jeg på meg 15 kg og han veide 4,3. Var og tok sånn glukosebelastingstest med førstemann uten at det slo ut, men denne gangen så har jeg hatt forhøyet glucose ved blodprøver ganske tidlig, så jeg har vært og tatt en blodprøve til for å se om det var endring - den har jeg ikke fått svar på enda da. Det er mulig at det er noe der siden jeg har fått så store barn mener jordmor, og at om førstemann hadde gått til termin så hadde hun også veid over 4 kilo. Får bare krysse fingra iallfall og håpe at denne bebisen ikke blir altfor stor! Ellers er jeg ingen godtegris hehe
sonnenschein Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Jeg la på meg 20 kg med førstemann og gutten veide 3360 gram!
Gil Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Jeg la på meg 20 kg med forrige barn og han veide bare 2980 g 12 dager over termin.
Chloe30 Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Legen/jordmoren min sa ingenting om det sist gang, jeg gikk opp bare 6-7kg totalt,jenta mi var 3050g ved fødsel. Idag var jeg hos legen, er 25+3, gått opp bare 1,1kg hittil, og legen min sa at med tanke på at jeg nå følges opp pga høyt blodsukker etter sukkerbelastning er det bra at jeg ikke har gått opp så mye.
Mamma mjaua Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 å jeg har blitt slankere i svangerskapet, men gått opp litt kg. kanskje babyen min er skikkelig tjukkas haha. huff, håper ikke det;)
miobell Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 Både legen og jordmoren min sier at det sjelden er noen sammenheng på mors vektoppgang og barnets vekt. Jeg hadde en vekt på 54 i utgangspunktet, er 168 høy, er nå gått opp snart 10kg. Er i slutten av 26.uke nå. Jordmoren sa det var heeelt normalt selv om jeg synes jo det er mye. Hun tok deretter mål av magen ( sånn symfyse - fundus mål). Utifra der så ligger jeg innenfor normalen, men under gjennomsnitts linja og jordmor sa etter dette at det kan se ut som jeg venter en liten unge. Tror også selv at det er riktigere å ta utgangspunkt i disse målene enn selve vektoppgangen vår når vi lurer på om vi får en stor unge ;-)
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #12 Skrevet 14. juni 2008 Det er av erfaring ikke sant! Jeg la på meg ca 20 kg forrige gang, og gutten min var 50 cm og 3500 gram (født 8 dager etter termin). Helt normal :-)
Gjest Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Og jeg la på meg 7 av dem i første tri, så det var garantert mer enn bare vann i de kiloene ;-)
temine Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 Det som kan ha noe å si er hvor mye mor legger på seg de siste ukene. Om hun spiser mye karbohydrater da, i ukene hvor babyen driver sin "oppfeting" skal dette teoretisk kunne ha innvirkning. I starten av svangerskapet har ikke mors matinntak stort å si, da alle fostre så og si er like store frem til etter uke 20. Jeg fikk i alle fall beskjed om å være mer forsiktig med karbohydrater i de siste 3-4 ukene. Nå kom jeg aldri så langt da, for jenta mi kom i uke 37:)
citten Skrevet 15. juni 2008 #15 Skrevet 15. juni 2008 Fikk ikke noe sånn beskjed sist - da la jeg kun på meg ca 12 kilo, og lillegutt veide hele 4670 - så har ikke nødvendigvis noen sammenheng i det hele tatt. Så er det jo en del som får mye vann i kroppen også da - har jo ingenting å si for vekta av barnet det - eller hvor yme man har spist
Cassandra80 Skrevet 15. juni 2008 #16 Skrevet 15. juni 2008 Jeg la på meg 13 kg sist. Men fikk en stor gutt på 4810 gr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå