Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Begynner sånn smått og lure litt på dette siden det nesten bare er 3 og en halv mnd. til termin;) Vet at vi skal ha 54 uker med 80%. Men tror jeg skal være hjemme 10 mnd. og min samboer i 2 mnd. Hadde først tenkt at samboer skulle ha en fast fridag i uka som permisjon, men så svarer det seg jo aller mest at han tar det på slutten. Så tror vi gjør det slik;) Deretter skal barnet i banehagen fordi vi har ikke råd til å være hjemme noen av oss, men dette blir ikke mer enn 2-3 dager i uka siden jeg jobber en del kvelder. Samboer kan jo ta en uke eller to ulønnet perm. rett etter jeg har komt hjem fra sykehuset så vi får en start sammen og siden dette er vårt første barn er det fint med litt hjelp enn å bli overlatt til seg selv;)
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Rundt fødsel har ho papsen rett på 2veker ulønna fri. Har ikkje planlagt kor mange dagar, men ser det litt an etter behovet. Kjem ikkje til å ta ut to fulle veker, men derimot en dag i ny og ne. Ellers har vi tenkt å ta 10mnd med 100% lønn, samt 1mnd med ulønna permisjon og 1mnd med ferie, slik sett blir vi heime til ungen er et år, og vil då søke om dagmamma eller barnehage to dagar i veka. Vi ønsker at papsen tar 8veker av permisjonstida ;o) Dette er planene per dags dato, plutselig kan vi jo kome på nåke som er lurare for oss??? Men ser ut til at det blir ca slik!
lilletrollet Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Husk bare på at tre av ukene av permisjonen tas ut allerede før ungen er født. Det hadde ikke jeg tatt med i beregningen da jeg fikk første mann, så han måtte begynne i barnehage da han var 11 mnd. Jeg har lyst til at vi skal dele permisjonen ca 60/40, men det spørs om vi får dette til da min mann er i ny jobb og så er det jo den økonomiske delen i det som jeg ikke helt har fått fatt i. Men han tjener så pass mye at han vil uansett ikke få full lønn under permisjonen, så da spørs det hva vi gjør. Må finne ut mer nøyaktig om dette. Vet at det er maks 6G som er utbetalingen.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 hei! et spørsmål. Hva mener du med at er best at far tar på slutten enn en dag i mellom? tenkte å ta en dag i mellom vi se, så bare lurer:)
LilleBjella Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Mange arbeidsgivere betaler mellomlegget slik at man får full lønn (gjelder også for menn). Sikker på at din manns arbeidsgiver ikke gjør dette?
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Her er det far som skal ha hele permisjonen jeg er student og begynner på skole igjen i august, tar permisjon når jeg ikke orker mer og tar fri til etter jul. Blir vel ca. 7-9 uker vekk fra skolen. Når jeg begynner på skolen igjen etter jul tar samboeren min ut gradert permisjon så han er hjemme med ungen 2-3 dager i uka mens jeg er på skolen og de andre dagene har jeg ungen med på skolen. Har en fra før også som går i barnehage men han fortsetter 100 % der
lin76 Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Me har ikkje bestemt oss heilt enno, men kjem i alle fall til å gå for 54 veker med 80% løn. Mest sannsynleg held me dei tre vekene før og seks vekene etter fødsel utanom, og deler det som blir igjen nokså likt. Mao får eg ca 7 månader, sambuaren min ca 5. Han får dessutan to veker betalt perm rett etter fødsel, fordi han jobbar i staten. Etter perm håpar me på barnehageplass, men det er jo ikkje gitt at ein får i Oslo...
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2008 Det svarer seg mest økonomisk. For den dagen han er hjemme så er jo begge hjemme. Da får ikke du betalt for den dagen..
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2008 Det er helt sant, kom ikke på de 3 ukene før, hehe.. Mye å tenke på! Men 11 mnd. går nok bra i barnehagen det også, er jo "bare" snakk om en måned. Vi finner nok utav det etterhvert;)
supermom* og ny på vei Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Vi har tenkt å ta 54 uker med 80% lønn. Av dette skal pappaen ha 8 uker. Har ikke tenkt så mye på hvordan dette passer med barnehageplass siden det er ganske usannsynlig at vi får det her vi bor i Oslo... Lurer litt på hva vi skal gjøre med det...
AO3 Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Vi skal ha 54 uker med 80% lønn. Jeg er hjemme til bønna er ca åtte måneder, så skal samboeren min ha resten av permisjonen. Så må vel bønna i barnehagen, men jeg får to timers ammepermisjon per dag, så dagene blir ikke så lange.
Guttemamma75 Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Dere som skal la pappaen ha mer perm enn fedrekvoten på 6 uker - husk at dere MÅ ut i jobb eller studier i de dagene/ukene utover fedrekvoten - dere kan ikke være hjemme i ulønnet permisjon eller ta ferie samtidig som pappaen er hjemme... Det er kun i de 6 ukene med pappaperm at man kan velge å være hjemme sammen (ta ferie/ulønnet perm)...
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2008 Skal jo selvfølgelig ut i jobb når pappan begynner til perm.
Maya_1 Skrevet 13. juni 2008 #14 Skrevet 13. juni 2008 Enda en stund igjen for oss, men dette er vel eneste vi har klart Planen er at jeg tar de to første månedene, deretter fordeler vi resten circa likt mellom oss. Begge har jobber som lar seg gjøre å utføre på deltid, så håper og tror vi får til vår løsning.
Eline på vei med nummer to Skrevet 13. juni 2008 #15 Skrevet 13. juni 2008 Vi skal gjøre noe liknende. Jeg er også student, skriver masteroppgave og kan derfor legge opp dagene selv. Planen er at jeg ut mine 3+6 uker (som jeg må), så tar pappan ut permisjon (100%) fram til jeg leverer i midten av juni (ca 25 uker). Kommer til å ha hjemmekontor, så de første ukene blir nok ikke så effektive, men jeg håper det lar seg gjøre. Kommer til å jobbe som en helt i sommer for å gjøre unna så mye som mulig før permisjon (har termin 23. november). Er ganske heldig, sambo får både betalt for de to ukene med permisjon i forbindelse med fødsel OG for mellomlegget over 6G. Etter at jeg er ferdig med studiene så blir jeg hjemme med småtten til nyåret, hvorpå småtten får begynne i barnehage, og jeg begynner forhåpentligvis i jobb. Etter at jeg starter i jobben så vil sambo ta ut resten av permisjonen som gradert uttak (såvidt jeg har forstått lar dette seg gjøre), vil nok ha en fridag i uka hvor han og småtten kan kose seg sammen hjemme
supermom* og ny på vei Skrevet 13. juni 2008 #16 Skrevet 13. juni 2008 Hvorfor kan man ikke ha ferie når pappaen er i perm? Er jo på en måte tilbake på jobb da?
AO3 Skrevet 13. juni 2008 #17 Skrevet 13. juni 2008 Man kan vel ta ferie når den andre er ute i permisjon?! Jeg skal selvsagt ut i jobb når pappaen tar permisjon, men jeg tenkte å ha ferie som vanlig... Det har jeg jo rett på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå