Gå til innhold

Er dette dumt/uten hensikt? Ang 'pottetrening'

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt sånn doring til lillegutt. Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Han blir 10mnd imårra. Vi har tenkt og begynne og sette han på doen litt sånn av og til. Vi foreventer ikke at han skal gjøre noe, men vi vil gjøre han vandt til og sitte på do.

Har opplevd flere ganger at barn er redd for og sitte på do. Og tenkte at det vil gjøre det lettere for gutten vår og gå på do, når tiden er inne for og slutte med bleie.

Er det dumt og begynne så tidlig? Vet det kan ta noen år til før han slutter med bleie. Men er jo ikke det som er hensikten. Vil gjøre han vandt til og sitte på do. Slik at den ikke blir 'skummel' når han er klar for og slutte med bleie. Eller er det best og vente litt?

Noen med erfaringer eller synspunkter her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ingen erfaring , mn det høres jo smart ut?==)

Skrevet

Personlig hadde jeg ventet. Han er jo redd! Og han er ikke i stand til å kontrollere avføring selv enda. Vent til sommeren, kanskje?

Skrevet

takk for svar:)

men redd? vi har ikke prøvd enda.. og som jeg har skrivd over så har vi ingen forventninger til at han skal gjøre noe. bare gjøre han vandt med doen. men er kanskjer litt tidlig da..

mener du vi bør vente til neste sommer?

setter pris på andre synspunkter/erfaringer. Vil ikke gjøre noe som er helt på jordet:p

Skrevet

det er jo ikke hennes som er redd... hun mente(tror jeg) at hun har sett barn vere redd for toalettet, og hun vil gjøre sin vant til det.. jeg kommer sikkert tilå gjøre noe lignende når mi blir ca 1 år=)

Skrevet

ingen ting i veien for å prøve! Mange i generasjonen over begynte med pottetrening allerede når barna kunne sitte selv, for å venne dem til det. Så lenge en ser barnet litt an, hvordan det trives med det, så skulle det vel være greit. Hva med å lese en bok mens de sitter på potte/doring? Selv hadde jeg en lekeskuff på kjøkkenet når jeg var liten. Nederste skuffen var fylt med diverse, og her satt jeg på potten og plukket og lekte :-)

Skrevet

¤UnderskuddDelux¤ det stemmer er andre barn jeg mener. Uttrykket meg kanskje litt dårlig. Har jobbet litt i barhage og sett en del barn der som ikke liker doen. Og lillebroren min var livredd den.

Så vil at gutten min skal få et godt 'forhold' til den.. Hehe

Skrevet

jeg ville gjort det, og kommer sikkert til å gjøre det selv.. jeg brukte bleier til jeg var nesten fem, likte ikke do eller potte.. så vil ikke at tulla skal bli sånn også..

Skrevet

det var lurt.. takk for tips..

Da kan det jo blir riktig koslig der:)

Kommer helt klart til og se han an.. Hvis det viser seg at han ikke liker det, kan vi likså godt vente.

Skrevet

ja, er det jeg er litt redd for også.. At han ikke ville sitte der fordi det er skummelt, og dermed kommer til og bruke bleie unødvendig lenge.

Broren min var nesten 4 da han sluttet, og på slutten gjemte han seg når han skulle gjøre noe. Han hadde jo forståelsen for at han måtte noe, men turte ikke og sette seg på do/potte.

Skrevet

Lillemann begynte med pottetrening allerede ved 6 mndrs alder - han er nå snart 7 mnd.

Det gikk over all forventning! Jeg setter ham der hver gang jeg tar av ham bleien, og det kommer stort sett en tisseskvett (jeg må holde ham ennå). Han har faktisk ikke bæsjet i bleia siden vi startet!!! Det kommer nok til å skje - men jeg synes det er veldig overraskende :)

Jeg har samme hensikt som deg. Tror bare det er å prøve, blir det vanskelig har dere jo god tid til å ta en pause :) Skriv litt om hvordan det går da! :)

Skrevet

Jeg begynte med dotrening (med en slik ring) når eldstemann selv viste interesse for doen. Han var med meg og pappaen på do (alle skal jo fotfølges uansett) og da han skjønte hva som foregikk der, ville han prøve selv! Han var vel halvannet år tror jeg. Så da fikk han sitte på do, i begynnelsen skjedde ingenting, men så ble det artig å høre at det ploppet, og da var det gjort. Sjelden vi har hatt noe bæsj i bleia etter det, og nå er han to år og to måneder. Nå i det siste har han også begynt å si ifra når han må tisse, selv om vi har endel tissebleier i løpet av en dag. Jeg tror de styrer dette best selv jeg, og får et naturlig forhold til det så lenge man ikke styrer med det. Men det er min mening :)

Skrevet

Jeg prøvde og sette han på doen etter vi skiftet bleie i stad.

Det gikk helt fint:) Tror han koste seg. Han fikk leker og fikle med mens han satt der, mens vi tullet og tøyset. Virket ikke som han merket at han satt der. Han lo og skravlet ihvertfall. Ingen tegn til misnøye.

Tror jeg kommer til og sette han på doen av og til frem over. Kan vel ikke skade så lenge han koser seg når han sitter der. Kommer jo ikke til og presse han til og sitte der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...