3 små gull :) Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Noen som har erfaring med dette? Min lille prinsesse har det og jeg er utrolig spennt på hva som kommer til å skje og om hvor "farlig" dette er.
Myra Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Vår gutt hadde dette. Det ble oppdaget på ultralyd og ble nøye fulgt gjennom svangerskapet. Det kunne ordne seg selv fikk vi beskjed om, men det gjorde det ikke. Så da han ble født bar det på spebarnsavdeling til undersøkelse. Det viste seg at det var en innsnevring i overgangen fra nyrebekkenet til urinblære (såkalt overgangstenose) som igjen førte til en opphopning i nyrebekkenet. Det var ingenting som vi kunne merke på han, men han startet på penicillin fra dag en for å forhindre infeksjon. Så var vi på nye undersøkelser da han var ca seks uker og flere ganger utover for å sjekk om det faktisk var funksjon i den nyra. Det måtte det være for at det skulle være noen vits i å operere. Og det var det. Så da han var neste seks måneder ble den lille babyen min operert. Det var ganske tøft må jeg si. Operesjonen var vellykket og alt gikk helt fint. Men det er jo en stor operasjon tross alt. Vi lå inne på sykehuset i 11 laaaange dager. Fikk kjempefin oppfølging og alt det der. Men det å se ungen sin ligge der med slanger og diverse tilkoblinger er tøfft. I dag er han snart tre år, frisk og rask, med et fint arr ca 10 cm langt på den ene siden av magen. Jeg er glad det oppdaget dette tidlig, for det som kunne skjedd var at han ble kjempesyk med feber (infeksjon) uten at de med en gang ville skjønne hva som feilte han. Er du gravid eller har du født? Og hvordan oppdaget de dette?
Gutt, jente og ? Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Vi fikk samme beskjed da vi var på UL første gang. Vi fikken ny time til UL to mnd ca etter UL, bare for å sjekke om det var noe. Og da var det ikke noe likevel, heldigvis!
nr-4-i-oktober Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg fikk nesten panikk da jeg på UL fikk vite at jenta mi hadde utvidet nyrebekken. De sa jeg måtte slappe helt av, men det var ikke så enkelt.. Såg for meg flere operasjoner, mye urinveisinfeksjoner o.l.. Vi var inne til flere kontroller i løpet av svangerskapet for å følge med på utviklingen, og heldigvis gikk det nedover ). Som regel er det slik at det går helt fint tilbake av seg selv, men de følger med- i tilfelle ikke. Var også inne på UL av nyrebekkenet flere ganger etter at hun var født, og når hun var ca 18 mnd var det helt borte.. Som sagt så går det som regel fint tilbake av seg selv. Lykke til!
M by M Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Søk om det på lommelegen.no. Vi ble dobbelsjekket for dette tidligere i svangerskapet da han hadde litt utvidet nyrebekken på første UL. Heldigvis var det normalt på andre sjekk hos oss.
3 små gull :) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2008 Myra: tusen takk for svar. Jeg fødte tvillingene mine for 14 dager siden. Det var på ul i uke 36 at det ble oppdaget. Etter fødselen har vi vært på en ul med henne pluss samtale med en kirurg. Nå skal vi inne og få sånn kontrastveske or å se akkurat hvordan det er, de snakker om t hun kanskje er dobbeltnyra. Får forberede meg på operasjon, men det er som du sier ikke noen morsom tanke å skulle se sin lille med slanger og diverse. Bare det at min lille skal opereres gjør meg fryktelig redd.
Myra Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Jeg føler veldig med deg. Vi var også inn på ultralyd og røntgen og sånn radioaktiv greie med kontrastvæske. Og selv om det i "verste" fall blir operasjon går jo det som regel bra. De er veldig flinke og vi har fått veldig fin oppfølging. Vi bor i Tromsø og ble operert på UNN. Og ja, jeg var fryktelig redd. Tror ikke jeg har grått så mye i hele mitt liv som de dagene på sykehuset. Og den lettelsen når du ser at alt går bedre. Bare den gleden når han bæsjet igjen etter operasjonen. Sånne små bagateller som gir så stor glede. Jeg får tårer i øynene når jeg tenker på det. I tillegg får du enorm respekt for de andre foreldrene som er på sykehuset med kronisk syke barn. Og jeg tenkte at tross alt er jeg heldig, jeg reiser hjem snart med en frisk baby. Jeg krysser fingrene for dere.
3 små gull :) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2008 Høres ut som det samme som vi må igjennom. Jeg får vondt i magen når jeg tenker på det...uffameg. Jeg får tårer i øynene bare jeg leser det du skriver for jeg regner med at vi må igjennom akkurat det samme. Jeg trøster meg med at det er en bagatell i forhold til andre ting.
<3 coccinelle Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Vi har også fått beskjed om at vår lille som fortsatt er i magen har dette. Skal på ny UL på mandag for å se om det har gått tilbake. Er da i uke 29. Er ikke noe kjekt å finne ut at noe ikke er helt som det skal være, men hun har jo en god sjanse til å bli helt frisk av dette.
Myra Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Hei Mamman til lille pjuske. Send meg gjerne en PM dersom du jeg kan bidre med noe, noe du lurer på eller bare litt trøst. Jeg vil gjerne høre hvordan det går med dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå