Gå til innhold

Er cerazette helt trygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livredd for å bli gravid igjen:-) Fornøyd med de tre jeg har....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting er helt trygt :-) Jeg ble gravid med cerazette, men tror ikke den er "verre" enn andre piller. Hvis du er ferdig med å få barn burde du kanskje vurdere en spiral? Eller hva med at han kutter tilgangen?

Skrevet

som nevnt over her er det ingen prevansjon som er 100% sikker. Annet en avholdenhet:p

Er jo stadig noen som blir gravid på piller(og annen prevansjon) Men flertallet blir jo ikke gravide:) Skjønner godt frykten din.. Går selv på piller, og er stadig redd for og bli gravid. Enda jeg ikke er ferdig med alle barna, men vil vente litt til før neste kommer

Skrevet

Cerazette er like sikker som vanlige p-piller, dvs over 99% sikker hvis du tar den riktig.

Men jeg forstår fryken din. Jeg ble nemlig gravid selv på minipiller (conludag) med nr 3. Vet jeg hadde omgangssyken en stund før jeg testet positivt, og det er vel den jeg kan "takke" magen min for nå... Vi burde jo visst bedre - å passe oss, men siden jeg slet med å bli gravid med begge de to første, var det vel ingen av oss som egentlig tok det så nøye... Angrer på det ja, for ønsker i grunnen ikke denne babyen som er i magen. Men abort var helt utelukket for meg.

Derfor er jeg livredd for at dette skal skje igjen. Med barn i bgh, blir jeg av erfaring smittet av omgangssyke flere ganger per år. I tidligere år brukte jeg p-piller i en årrekke, uten omgangssyke og uten uplanlagte graviditeter... Har prøvd kobberspiral, men fikk grusomme smerter og blødninger under mens, og den er jo dessuten ikke 100% sikker den heller.

Jeg er derfor SÅ i tvil om hva jeg skal bruke etter denne fødselen. 3 barn er et barn for mye for meg, og jeg vil ikke ha flere. Legen maser om sterilisering, men siden jeg ikke får planlagt keisersnitt, må jeg betale egenandelen på over 6000 selv - mye penger for oss, og også redd jeg skal få en psykisk nedtur av det. I tillegg er det lang ventetid.

Lurer derfor på om jeg skal få satt inn en ny kobberspiral, og bruke cerazette samtidig. Har hørt at mange mister mensen med de pillene...

Skrevet

Jeg tok cerazette hver dag klokka tolv, og jeg ble gravid likevel etter at jeg hadde brukt den i 7 mnd. Hadde ingen mageproblemer, oppkast ol som kunne ødelegge virkningen av den, men likevel så skjedde det.. Jeg hadde en spontanabort i uke 7, og fikk satt inn en hormonspiral etterpå. Har ei venninne som også ble gravid på cerazette, og gutten hennes er snart ett år.

Skrevet

Uff, det hørtes ikke bra ut. Jeg vet jo at jeg burde vært forsiktig fordi jeg tross alt hadde omgangssyken noen dager. Tok pillene litt uregelmessig også, så det er jo min egen feil... Men så fælt det skjer når du i utg.punktet har gjort alt riktig, uff...

Skrevet

anonym 13:26: Når det 3. barnet ditt blir født håper jeg du glemmer tanken om at 3 er en for mye... hvis ikke synes jeg synd på barnet ditt som må vokse opp og være uønsket..

Hvorfor kan ikke mannen din steriliesere seg? Mye enklere inngrep (aner ingenting om venteliste og evt. egenandel da...)

Skrevet

Anonym 13.26 her

Ja jeg håper virkelig det. Jeg sliter med de værste tanker, og har gått inn i en svangerskapsdepresjon så ille at jeg har vært sykemeldt 100% en stund. Den værste skyldfølelsen har jeg for de 2 jeg allerede har, Føler jo at det er de som vil lide mest for dette. Jeg har tenkt tanken om adopsjon, men ikke gjort noe aktivt med det. Adopsjon av norske barn er det jo ingen som snakker om, det finnes ikke info på nettet elller noe. Tabubelagt tema med andre ord.

Nå er jeg så langt på vei, at alle vet det uansett, og det finnes liksom ingen returmulighet.

Mannen vil ikke sterilisere seg. Dessuten er jo ikke det 100% heller. Alternativet er at jeg gjør det, og i tillegg bruker enten spiral eller piller, eller bruker både spiral og piller. Etter alt som jeg leser her inne, og egen erfaring, holder det ikke med et prev.middel for lengre.

Jeg vil ikke ha flere barn, men klarer uansett ikke å ta abort heller. Har tenkt at skilsmisse og sølibat er tingen, men er det det rette for ungene liksom??

Skrevet

Huff, nå ble jeg ihvertfall ikke beroliget.. Virker som det alltid er noen som blir gravide uansett prevensjon:-) Frykter veldig å måtte ta en abort. Og ikke "klar" for sterilisering, til tross for at jeg har de barna jeg ønsker... Kanskje både spiral og piller sammen da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...