Gjest Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Jeg er så klart klar over at dette er en avgjørelse som er helt og holdent opp til min mann og meg selv, men greit å få noen innspill. Vi har en gutt på 3,5 år som tidligere har operert inn dren. Han er sånn som tydeligvis får "alt" og på sist kontroll av drenene ba vi legen sjekke neseog hals også fordi han snorker så mye. Undersøkelsen viste forstørret mandel både i hals og nese (altså tilsvarende hovne polypper, bare at det het vist ikke det på barn), men ikke så mye forstørret at det var noen krise heller. Legen sa dette kunne så klart gå utover nattesøvnen hans og kanskje det er litt av grunnen til at han er så småspist? Uansett, legen sa at dette måtte bli vår avgjørelse om vi ville operere vekk både bak nese og i hals eller ei. Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre... Det som taler mot er operasjonen i seg selv, det er alltid en viss risiko forbundet med narkose selv om den er minimal og han alt har vist at han tåler narkose siden han har vært operert tidligere. Vi ønsker heller ikke lage en sykehusskrekk i ham. Det som taler for er at snorkingen faktisk går ut over brødrene hans (de våkner av det og 5 åringen holdes gjerne våken av det også) og jeg tror ikke han selv får så god søvnkvalitet heller. Han er mye trøtt og vanskelig og sovner nesten alltid i bilen på vei hjem fra barnehagen selv om det er en forholdsvis kort tur. I tillegg tenker jeg litt på det sosiale aspektet når han blir større, å være en som snorker (høyt) kan faktisk ødelegge litt for ham på overnattinger hos andre og slikt. Og at det kanskje er bedre å ta operasjonen nå som han er liten slik at slipper å grue seg på forhånd slik et større barn som skjønner mer antagelig vil gjøre. Uff, vet virkelig ikke. Vi har snakket om det flere ganger og er usikre, men tror vi heller mest mot operasjon. Samtidig får jeg helt klump i halsen og magen av å tenke på det, synes det var så fælt sist og det var jo en mye mindre operasjon. Hva tenker dere om dette?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg hadde valgt operasjon, som du sier så har det allerede skapt problemer det med snorkingen og det er bedre å ta operasjonen nå som han er liten!
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Ja, jeg hadde gjort det. Av de grunnene du nevner.. Er nok en fordel å gjøre det så raskt som mulig mens han enda er liten. Lykke til :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Vi har en liten en som akkurat la inn dren på begge ører og opererte vekk en stor falsk mandel. Jeg er ikke i tvil om at dette var lurt, virker som vår sover mye bedre nå og snorkingen er borte! Jeg syns den følelsen av at å operere er så ille er ganske lite offer i forhold til fordelene med å få det gjort.
Gjest dagdrømmer Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Jeg hadde nok gått for operasjon. Plagene etter en operasjon er forbigående, mens plagene han har nå vedvarer og ødelegger litt av livskvaliteten hans?
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Ja, om vi bestemmer oss for å gjøre det, så bestiller legen operasjon når vi er inne med ham i august på kontroll, så da blir det vel i vinter en gang. Men uff, vil ikke :-/ Selv om dette er en rutineoperasjon og ikke noe alvorlig så føles det ikke noe godt å skulle ta en slik avgjørelse. Det sitter fortsatt i fra sist gang. De fant ikke blodårene hans så de fikk ikke lagt veneflon og gitt ham likegyldighetsstoff. Han var bare 2 år, hadde smokk og bamse og satt på fanget mitt og så måtte de legge ham rett i narkose da, bare presset masken over ansiktet hans og han fikk helt panikk stakkers og så på meg med de mest anklagene øynene i hele verken "mamma, skal du ikke hjelpe meg da?" blikk og så måtte jeg bare holde ham fast og overse det. Herlighet, det er faktisk noe av det verste jeg har gjort tror jeg, var helt knust etterpå. Følte jeg helt sviktet tilliten hans den dagen... Tror kanskje pappaen skal få følge ham neste gang i så fall.
alvis Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Gutten min er snart 3 år og han har vært plaget med diverse infeksjoner i øre og hals siden han var 6 mnd. Han snorker også og har feber ca hver 3 uke. I følge legen vår har han store mandler og store polypper o g det er dette som gjør at han ofte får feber i tilegg til at han snorker. Vi føler vel egentlig at han sover bra og at han ikke blir forstyrret av snorkingen og han forstyrrer ingen andre heller:). Men han er veldig trøtt på ettermiddagen og han kan godt sove 2-3 timer på dagtid hvis han vår lov så litt trett er han vel. Uansett så snakket jeg med fastlegen vår om dette. Siden han har så ofte feber blir det endel fravær fra barnehagen og da også fravær fra jobben til meg og mannen min. Dette er plagsamt og sikkert ikke kjekt for gutten min heller. Legen vår var helt fastbestemt på at gutten vår IKKE skal opereras. Han sa at mandlene gjør mer nytte en plager og at han vil vokse det av seg. Han sa at operasjon sånn som det var nå var helt unødvendig. Jeg sysn jo at feber hver 3 uke er ganske alvorlig men legen vår sier at så lenge han ikke får infeksjoner og trenger antibiotika hele veien så er det alltså ikke nødvendig å fjerne mandler eller polypper. Vi har derfor valgt å vente. Jeg forstår at du gruer deg til eventuell operasjon men hvis du føler dette er det beste for gutten din så syns jeg at du skal gå for operasjon. Narkose er jo aldri riskofritt men det er jo veldig sjelden det går galt.
Gjest dagdrømmer Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Skjønner at det var grusomt for dere begge, huff. Men nå har han vokst, det kan hende at det er lettere å sette veneflon på ham når han er 4 enn to. Mini'n vår fikk forresten satt veneflon i hodet, der er det visstnok ofte store vener. Ser stygt ut, men var lettere å sette og gjorde tydeligvis mindre vondt. Virker ikke som om det er en plass alle tenker på å sette den, så det går jo an å foreslå? Må barberes der da.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Ja det er jo en mulighet. Sist satte de det i foten hans etter han var sovnet, altså lagt i narkose. Nei, vi får gruble på det litt til...
meg & to små vampyrer Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Sån som de la din i narkose måtte de med vår også forresten. Men men:) Resultatet var jo kjempebra! Det er DET jeg fokuserer på!
blond Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Min sønn snorket lenge, men husker ikke helt hvor lenge.. tror han var to år da han sluttet, iallfall over året. Det gikk over da han ble lang og slank i stedet for liten og tjukk. Han har fremdeles veldig store mandler (er 5,5 år), men har ingen problemer med å spise/drikke. At sønnen din er søvnig på slutten av barnehagedagen kan "løses" ved at han blir lagt tidligere om kvelden eller at han får en liten hvil midt på dagen, evt at han blir skjermet slik at det ikke er full fres hele bhg-dagen. At brødrene ikke sover så godt kan kanskje løses ved å skifte soverom? Ser du sammenheng mellom når mandlene ble store og når han ble småspist? Generelt tenker jeg at mye bør prøves før man velger operasjon, spesielt siden det ikke er sikkert at det bedrer nattesøvnen eller at han begynner å spise mer. Hvis du ikke får gode nok tips her inne kan du kanskje få det på helsestasjonen? Lykke til! Det høres ut som en vanskelig avgjørelse som skal tas.
du og jeg og vi to Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Jeg hadde gjort det. Stort sett alle foreldre som følger barna sine til operasjon gråter sine modige tårer når barna trilles bort, i alle fall gjorde de det der jeg hadde praksis. Og jeg hadde nok gjort det selv også. Eller - kommer til å gjøre. Sønnen min må sannsynligvis også i narkose om en stund, pga et helt minimalt inngrep - men siden han er baby får de ikke gjort det uten narkose, han skjønner liksom ikke: Sitt musestille... Søstera mi hadde utrolig store mandler,som gjorde at hun snorket masse. Hun hatet å sove borte pga det, og var alltid redd for at noen skulle vite det. Det var vel fra hun var 10 og oppover, men likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå