Gå til innhold

Samarbeid om økonomien: Dere som har felles regningkonto....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min krangler endel om penger, dessverre, og har nå kommet til at vi skal opprette en felles konto for regninger, der vi begge setter inn et fast månedlig beløp. Er det andre her som gjør det slik?

Hvordan fungerer det i praksis? Har det blitt færre diskusjoner om penger og handling?

Han tjener betraktelig mer enn meg (170.000 mer i året...), men vi må vel i utgangspunktet sette inn likt beløp. Hva tenker dere om dette?

Dette skal gå til banklån, strøm, mat, barneklær, forsikring etc. Det som blir stående igjen på hver vår konto er 'egne' penger...

Slik det er i dag, er det jeg som handler inn mat og ting til barnet...og får ofte beskjed om at jeg bruker for mye. Han bruker nesten ingenting, men tror ikke han skjønner helt hvor mye jeg 'må' bruke til husholdningen hver uke.

Noen som vil anbefale en rimelig bank å opprette en slik konto i? Må ha nettbanktilgjengelighet.

For dere som har en slik løsning: Har det blitt enklere å forholde seg til økonomien/færre diskusjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer selv om ikke vi gjør det slik. Jeg synes nemlig at det mest rettferdige er at begge skal ha omtrent like mye penger til unødvendig dilldall og privat forbruk. Så om man har en felles konto til regninger, synes jeg at man skal yte etter evne.

Mat og klær/utstyr til barnet er også fellesutgifter, og må regnes inn i disse.

Vi er fornøyde med Skandiabanken. En morsom greie er at de har et system for kortbruk og regninger slik at du kan lage oversikt over hva som går til hva hver mnd. Du kan også ha så mange konti du vil. Så hvis dere i tillegg til å ha en regningskonto også har en konto til husholdning og barneutstyr, blir det lett å holde oversikt.

Skrevet

Vi har felles regningskonto og setter inn penger der etter inntekt. Siden Maudmannen tjener mer enn meg setter han inn mer enn meg. Han har imidlertid også mer penger igjen på sin konto enn meg. Det synes jeg er greit, men det hadde ikke vært greit hvis jeg skulle yte like mye til fellesen som ham. Da hadde jeg ikke hatt noe igjen til "tull". Jeg tenker som så at han yter mest til fellesskapet i form av høyere inntekt, til gjengjeld yter jeg mer i form av matlaging, henting og levering og å være hjemme med barna.

Vi krangler ikke om penger heldigvis. I perioder hvor det går mye ut, er vi litt grinete begge to, ingen av oss liker å ha dårlig råd.

Skrevet

Da vi flyttet sammen opprettet vi 3 felles konto,men beholdt våre egne sparekontoer og lønnskontoer til personlige utgifter.

Den ene kontoen er til lån og regninger

Den andre kontoer er matpenger med et felles bankkort til disposisjon for den i familien som drar å handler

Den siste kontoen er en ferie/reise/kose konto.

De to første setter vi inn et fast beløp hver mnd.Vi setter inn etter inntekt,så han setter inn 2/3 mer enn meg.

Den siste setter vi inn etter lyst og evne og bruker når vi reiser på ferie,helgeturer.

Barnetrygd og kontantstøtte kommer inn på min konto,og den kjøper jeg klær,utstyr og ting til barna.

Ellers kjøper vi store ting selv,som når sambo hadde lyst på stor flatskjerm og som når jeg betalte polakker for å beise huset.

Ingen krangel med dette opplegget :))

Skrevet

hei dette er et trist tema... Jeg blir trist av at folk krangler om penger. har du spurt han om hvorfor han syns du bruker or mye? Jeg har etter å ha bråkt litt om penger skjønt at han har helt hetta for å lande i en situasjon hvor vi ikke klarer oss, derfor vil han ha en buffer på ca to mndlønner på en konto, og inntil vi har klart å spare opp denne bufferen er det vansleig for ham å bli glad for blomster på bordet.

Vi har en regningskonto hvor vi setter inn alt som kommer inn i løpet av mnd. så betaler jeg alle regningene fra den, og det som er igjen er til felles hverdag og felles kos... han snuser, jeg spiser lunch av og til. i stedefor å tenke hvem som tjener hva så er det et forsøk på å fordele godene i alle fall... Vi bruker det vi har liksom, om det er tannlege eller diesel eller kaffe eller mat. Men det er digg å ha den regningskontoen så vi vet at alt er betalt hver mnd, så stresset er borte i alle fall... det er jo der bekymringene ligger. Men blir jo ikke bekymret av å ikke ha råd til nye sko eller lunch i gresset... bare litt trist.

Men jeg kjenner fortvilelsen over barneklær og sånn. det er vondt å ikke ha mer inn enn akkurat. det er slitsomt å ha dårlig samvittighet i matbutikken, og bli stressa av å kjøpe sko til ungene, men jeg velger å trøste meg med at det vil gå seg til etterhvert.

Vi bruker fokus bank, men den vil jeg ikke anbefale ;:-)

Skrevet

Vi har felles utgiftskonto, og hver vår lønnskonto.

I og med at vi har en utleieleilighet i huset, så går leiepengene rett på felleskontoen. Dermed så trenger vi i utgangspunktet ikke sette inn noe mer noen av oss.

Huslånet derimot deles etter hva den enkelte av oss tjener.

Hvem som betaler når vi står i kassa til matbutikken, Ikea o.l. er aldeles tilfeldig...Vi har til dags dato aldri mått diskutere penger, vi er vel heller litt slik: "Nei nå er det jammen meg min tur til å betale, for du gjorde det sist" ;=)

Skrevet

Vi har felles utgiftskonto hvor vi setter inn en fast sum hver mnd som skal dekke alt. Huslån, forsikring, strøm, bilhold, abonnementer, you name it av faste kjente utgifter.

Vi har hver vår lønnskonto og bruker pengene alt etter som. Pengene går uansett til vårt felles beste om det er øl med gutta eller nye sko til mor. Jeg handler stort sett alt av klær til barna og ofte bruker jeg kredittkort som belastes felleskontoen. Vi har ca lik lønn så da deler vi likt. Hadde jeg eller han tjent mer så hadde det blitt en liten endring. Man må betale etter evne og finne et forholdstall som fordelingsnøkkel er min mening. Vi har aldri kranglet om økonomi, men vi diskuterer stadig hva vi skal bruke våre penger på (som nytt gulv i gangen på hytta, må det være skifer eller kan vi legge fliser....)

Skrevet

Vi har bare våre to lønnskontoer, men benytter Skandiabanken, så har delt opp i forskjellige "kontoer" der. Veldig kjekt. Har en for barnetrygd, en "spare/reserve" og så brukskontoen. Og, så er det veldig fint å se hva pengene går til når du legger inn de ulike utgiftspostene på kontoen din (jeg bruker overraskende mye på mat...)

Vi har felles økonomi, men jeg betaler stort sett alle utgifter pluss boliglån (jeg har personallån), så da overfører mannen min penger til meg ved behov, dvs. jeg har tilgang til hans konto så gjør det selv :-).

Hadde aldri falt oss inn at den ene skulle sitte igjen med mer enn den andre når regninger er betalt. Da vi bodde i England så tjente jeg dobbelt så mye som min mann, så det hadde blitt blodig urettferdig om den ene måtte spinke å spare mens den andre hadde penger til overs. Det var også situasjonen da vi kjøpte huset vårt. Jeg hadde dobbelt så mye i egenkapital enn min mann, men huset står oppført 50/50 på oss begge, det samme er lånet. Vi tenker slik at vi gjør begge en innsats på hver våre områder (min mann tar det meste av oppussing, hagearbeid, bilvedlikehold osv), og nå tjener mannen min mer enn meg, så han bruker nå mer av sin inntekt på "fellesskapet".

Vi skulle gjerne tjent mer, så det er noen diskusjoner om hva vi skal bruke penger på, men det går på prioriteringer, ikke hvem som skal betale hva.

Hvis jeg var deg, så ville jeg satt opp et budsjett basert på faktiske utgifter til nå. Da ser din mann hvor mye du bruker på mat og barneutstyr. Og, så kan dere bruke dette som basis for hvor mye som bør overføres til en felleskonto. Og, siden han tjener mest, så synes ikke jeg det er urimelig at han også betaler inn mest til felleskontoen.

Ønsker deg lykke til! Ikke noe er så kjedelig som å krangle om penger.

Skrevet

Her i huset har vi en felles regnings/ mat/ klær til barna konto og hver vår egen konto. Det er sjelden det blir diskusjoner angående penger-heldigvis.

Må jo si at min mann "prøvde" seg med kritikk EN gang, hvor han sa at jeg hadde brukt altfor mye penger en uke. Da hentet jeg felleskortet vårt, gav det til han og sa til han at jeg synes det var heeelt greit hvis han hadde lyst til å overta handlingen med mat (hver dag) og klær til barna. Da ble det tyst gitt. Har ikke hørt kritikk om stort pengeforbruk etter det:-))

Vi tjener nesten likt og setter inn likt beløp hver mnd.

Skrevet

Her hos oss så er det så at det er jeg som tjener mest. Så med fire barn så er det ikke alltid like mye og rute med.

Han synes det er deilig at det er jeg som styrer ekonomin. Så mitt konto er brukskonto. Fra det kontoet så blir alle lån og regninger trukket. Vi har var sitt visa kort til det samma kontoet. Så hans lønn går også direkte inn på det kontot.

Har vært Skandiabankkunde i mange år og er veldig fornøyd med det.

Jeg bruker også et budsjett program fra Dine Penger som jeg synes er fint. Der før jeg inn alle våre utgifter på de forskjellige utgiftsposter som vi har. Det gjør det lett og planlegge. Da kommer det også svart på hvitt hvor mye vi fakisk bruker på mat, diesel, klær... og er også forberedt på når de faste regningene kommer.

Det er veldig enkelt fordi vi som oftest bruker kort når vi handler og da gjør det enkelt og føre inn utgiftene på de forskjellige postene.

lykke til

Skrevet

Som Ronja 65 så tjener også Lissi 65 mer enn sin mann, bortimot dobbelt så meget. Men det betyr ingenting, vi har en felles brukskonto som lønn, barnetrygd etc går inn på. Av denne betaler vi regninger og alt annet, samt at jeg har to lån direkte trekt fra min lønnskonto (billige lån via jobben).

Utenom dette har barna hver sin sparekonto, og jeg og mannen felles sparekonto (som vi oftest bruker opp pengene på;)

Vi har felles kredittkonto/kort til "nødsbruk". Heldigvis står den i null bruk akkurat nå.

Alt felles, syns det er kjempegreit jeg;) Bruker stort sett opp pengene hver måned (mye til lån, mat og regninger) så det er lite igjen å krangle om;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...