peonererfine Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Jeg og mannen min krangler endel om penger, dessverre, og har nå kommet til at vi skal opprette en felles konto for regninger, der vi begge setter inn et fast månedlig beløp. Er det andre her som gjør det slik? Hvordan fungerer det i praksis? Har det blitt færre diskusjoner om penger og handling? Han tjener betraktelig mer enn meg (170.000 mer i året...), men vi må vel i utgangspunktet sette inn likt beløp. Hva tenker dere om dette? Dette skal gå til banklån, strøm, mat, barneklær, forsikring etc. Det som blir stående igjen på hver vår konto er 'egne' penger... Slik det er i dag, er det jeg som handler inn mat og ting til barnet...og får ofte beskjed om at jeg bruker for mye. Han bruker nesten ingenting, men tror ikke han skjønner helt hvor mye jeg 'må' bruke til husholdningen hver uke. Noen som vil anbefale en rimelig bank å opprette en slik konto i? Må ha nettbanktilgjengelighet.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg vet ikke med bank, men syns ikke det er rettferdig om dere setter inn like mye. Dere burde sette inn prosentvis etter hvor mye dere tjener. Altså at han betaler litt mer enn deg siden han tjener bedre, men han vil jo fortsatt ha mer til overs når det er betalt. Vi setter alltid inn litt rikelig hver måned slik at vi har et fin buffer i tilfelle store uforutsette utgifter. Angående husholdningsutgifter, har vi en "matlommebok" som vi legger i et fast beløp hver måned. Det skal dekke alt av husholdning. Hvis det er noe ekstra, som ny utedress eller lignende til dattera vår, så går det fra den felles regningskontoen. Vi har tenkt på å opprette en egen konto for husholdning, der begge har hver sitt kort som kan brukes under handling. Da får en full oversikt over hvor mye man bruker hver måned og eventuelt hva en kan spare inn på. Vi krangler aldri om økonomi lenger
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Skandiabanken. Her kan du opprette 10 kontoer. Dere bør betale %vis etter hva dere tjener. Tjener han 50% mer enn deg, bør han dekke 50% mer av kostnadene. Konto1: Her setter dere inn penger til mat, klær/utstyr til barnet, bensin og annet felles forbruk. Dere bestiller to kort på denne kontoen, så har dere hvert deres og kan handle fra. Dere får oversikten på forbruket i nett banken. Vi setter inn mellom 8-10 000 her i mnd Konto2: Her setter dere inn til lån, strøm, komunale avgifter, barnehage, telefon/internett/avis/tv-lisens, forsikringer osv. Her setter dere inn en fast sum hver mnd, selv om dere ikke bruker alt hver mnd. Enkelte regninger som feks forsikringer kommer ikke hver mnd, greit å ha spart opp. Vi setter inn 13000 til regninger og 20 000 til boliglånet her. Vi har ikke kort på denne kontoen, den skal ikke brukes til å handle fra, kun betale regninger.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Hei =) Her i huset har vi bestemt oss for at vi også skal sette opp en felles utgiftskonto. Årsaken er ikke at vi krangler om penger, men vi har et ønske om å få en mer forutsigbar økonomi. Sånn som ståa er pr. i dag får jeg inn ca 6000 kr i dagpenger pr. måned, mens samboeren min får utbetalt ca 17.000 kr i lønn. Dette vil endre seg litt før vi oppretter utgiftskontoen, men vi er enige om at jeg setter inn for eksempel 4000 kr og han for eksempel 8000 kr. Beløpene må vi se nærmere på når vi vet mer om hvor mye jeg får utbetalt i permisjonstiden. Men vi er altså enige om at han setter inn et større beløp enn meg siden han tjener mer. I tillegg er det han som har de største utgiftene - boliglån, billån, forsikring o.l. Mine faste utgifter er studielånet, bilforsikring og mobilregning. Hittil har vi gjort det slik at jeg betaler det meste av mat og husholdningsartikler, mens samboeren min tar seg av regninger som lån, kommunale avgifter og alt det der. Det har fungert veldig bra for oss, bortsett fra de store regningsmånedene. Vi vil altså opprette en utgiftskonto som vi setter inn et bestemt beløp på hver måned, slik at vi alltid har penger til å betale de store regningene. Og vi vil også forsøke å sette inn såpass mye "ekstra" på den kontoen så vi har penger til små kriser - som ved behov for nytt kjøleskap eller ny vaskemaskin. Vi har ikke diskutert hvordan vi skal gjøre det med mat- og husholdningsutgiftene etter at vi setter i gang med utgiftskontoen, men jeg regner med at vi kommer frem til en god løsning på det også =) Jeg synes ikke det er rettferdig at du skal behøve å sette inn et like stort beløp som mannen din på regningskontoen. Hovedårsaken er at han tjener mer enn deg og derfor synes jeg han bør kunne dra en større del av den økonomiske lasten. Og dersom det fortsatt blir til at du handler inn mat og lignende, synes jeg ihvertfall ikke at du skal behøve å sette inn like mye penger som han på deres felles konto. Er det noe som tilsier at mannen din har krav på så og så mye egne penger? Hvis mannen din får utbetalt 20.000 kr pr. måned så kan han for eksempel sette inn 5000 kr på deres felles konto. Og hvis du tjener 10.000 kr pr. måned, kan du sette inn 2500 kr. Det vil jo ikke være rettferdig overfor deg om du skulle måtte sette inn 5000 kr, som da vil tilsvare halve lønnen din, bare fordi han gjør det. Men det er nå min mening da... Er ikke akkurat noen fasit =P (annet enn i mitt hode da) Jeg vet ikke hvilken bank som er rimeligst for en slik type konto, men jeg vil tro at det lønner seg å samle alle kontoer i en og samme bank. Jeg kommer til å bytte bank til den samme som samboeren min bruker når vi skal opprette vår felles konto. Håper det ordner seg for dere og at dere slipper å krangle så mye om penger. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 her har vi bestandig bare hatt alt om en annen. vi har vært sammen i 15 år og er gift, så vi har ikke helt sett hensikten med å delt økonomi. vi har en regningskonto da, men det er mest for å sette et jevnt beløp av hele året, slik at det ikke blir knagert den typiske februar-mars tia når ALT kommer. men ellers er vi enige om når vi trenger å ta penger ut av sparekontoen, og når vi ellers gjør innkjøp som er utenom det vanlige. vi bruker vel like mye hverandre sitt kort som vi bruker vårt eget når vi handler. det bare kommer an på hvem sitt vi ser først når vi er på tur ut døra.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Min samboer og jeg har det slik, han tjener ca 260 000 mer enn meg i året, men vi setter da inn likt på regningskontoen....det skulle da bare mangle. Vi setter over 11.000 hver. Må bare tilføye at selvom han tjener så mye mer enn meg deler vi på alt, ingen som ser på det som mitt og ditt....vi deler jo tross alt livet sammen!
Dunder Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Vi har en felles konto, og hver våre private brukskontoer. Men vi gjør det slik: Begge setter inn hele lønnen bortsett fra kr. 7000,- som vi kan gjøre som vi vil med, bruke eller spare. Vi mener det er rettferdig at begge parter har like mye "lommepenger". Vi krangler ikke om penger. Hvis jeg har lyst til å kjøpe en veske til kr. 10.000,- er det min business, jeg har jo brukt av mine egne "lommepenger". Hvis han vil spare alle sine penger, så er det hans penger, ikke våre fellespenger.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Dunder dere må vel tjene over gjennomsnittet hvis dere har råd til å ha 7000kr hver i lommepenger. hvordan gjør dere det hvis dere skal kjøpe nye felles ting til huset som er dyre. spleiser dere da fra hver sin sparekonto eller?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Jeg og min samboer flyttet sammen for to år siden. Det første vi gjorde var å opprette en felles konto som begge hadde et kort til hver. Nå er vi studenter begge to i tillegg til at begge har deltidsjobb. Hver måned setter vi inn 5500 på felleskontoen, oog den dekker husleie (vi eier ikke), strøm, tv, internett, mat og evt. andre felles regninger. Private regninger, som mobil betaler vi selv. Vi har alltid hatt denne ordningen. og den har fungert helt utmerket! Vi har aldri noensinne kranglet om penger. Hvis det kommer uforutsette utgifter eller vi kjøper noe nytt, som møbler e.l. tar vi fra våre personlige kontoer og deler likt. Det første året hadde vi DnbNor, det er en drittbank, med høye gebyrer! Vi ville ha skandiabanken, men da må man enten være gift eller registrerte samboere for å få felles kort. Og det er vi ikke... Nå har vi sparebank1, og har da kort uten gebyrer. Kortene er uten visa, så betaler heller ikke visagebyr. Og vi har selvsagt nettbank. Selve kontoen er registrert på samboeren min, mens jeg står som disponent og har da også tilgang på nettet.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Vi har en felleskonto og hver vår private konto. Setter inn et visst antall kroner hver måned og har resten selv. Sambo vil ha helt felles økonomi, men jeg synes det er greit å ha litt egne penger som jeg kan bruke på akkurat hva jeg vil uten å ha dårlig samvittighet. Men, tilbake til felleskontoen. Sambo tjener dobbelt så mye som meg og setter derfor inn dobbelt så mye på fellesen. Helt rettferdig, ellers ville han hatt masse til overs hver måned og jeg ingenting.
*Andreapus* Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Jeg og mannen har felles regningskonto, der vi prøver og sette inn likt beløp.. 50\50.. Han tjener mye mer en meg, og da setter vi inn penger på en mat konto og, men han setter som regel inn mer en meg. Og mat kontoen er den vi bruker når vi handler felles ting, og ting til barna.. på den måten har vi felles penger og jeg har og litt av mine egne penger til klær, ting og tang,egne regninger.. samme med han. Vi fant ut at dette var det beste. siden vi tjener ulikt og da er det urettferidg vis jeg skal bruke alle mine egne penger på mat osv, når han tjner mer en meg, vil jo ikke låne av han bare jeg skal kjøpe en ting..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Vi har også felles regningskonto og egne brukskontoer. Vi setter inn 5000kr hver hver mnd. jeg tjener litt mer enn gubben akkurat nå,men vi setter inn like mye.Regningskontoen dekker ; husleie billån forsikringer barnehage internett Vi betaler telefonregninger,studielån og andre ting med våre egne penger. Begge handler mat og andre felles ting,feks til ungen.
Dunder Skrevet 13. juni 2008 #13 Skrevet 13. juni 2008 Ja, hvis vi f.eks. skal kjøpe ny tv må vi som regel spleise med lommepengene våre.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #14 Skrevet 13. juni 2008 Vi har ikke felles nå, fordi jeg er student og har da bare studielån (kan ikke jobbe ved siden av, fordi mannen min har veldig varierte arbeidstider, med max én ukes varsel...) Så hos oss er det vel sånn at han betaler regningene (bortsett fra "mine" regninger; mob o.l.) også kjøper begge mat og småting.. Men når jeg er ferdig med studiene blir det jo noe annet. Vi kommer til (har vi tenkt i alle fall) å sette inn en lik prosent av lønna vår på regnings/mat-konto. Syns det blir feil at fordi den ene tjener mindre, skal den bruke mer av sine penger, når det faktisk er et samarbeid... Samtidig er det jo litt "dårlig gjort" for den som tjener mest å måtte "straffes" fordi han/hun tjener mest.. Men det er i alle fall sånn vi har blitt enige om å gjøre det.. Da sitter i alle fall begge to igjen med en like prosent av lønna til å bruke på hva man vil.. Vi syns det er greit å gjøre det sånn.
Dunder Skrevet 13. juni 2008 #15 Skrevet 13. juni 2008 Lommepenger er nok et misvisende begrep. Vi må jo bruke av disse pengene når vi betlaer studielån hver 3. mnd. Så det blir vel mer riktig å si at 7000,- er det vi har hver til våre private utgifter (studielån, månedskort, klær og evt. fest eller kulturopplevelser).
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #16 Skrevet 13. juni 2008 Er jo ikke rettferdig at dere skal sette inn likt, må vel stå litt i forhold til hva dere tjener? Han tjener mer enn deg og burde vel strengt tatt sette inn noen kroner mer enn deg? Det er nå min mening.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #17 Skrevet 13. juni 2008 Vi betaler inn likt, 7500 på hver inn til felleskonto hver mnd. I tillegg kommer 4000 inn på fellesen fra leigeboer. Hus og billån blir trekt fra denne kontoen og da står det igjen 3500 til andre felles regninger, strøm, kommunale osv. Det hender ofte at vi må sette inn mer til andre regninger og da setter vi inn samme beløp, feks 1000 ekstra. Alt annet er lommepenger til mat og eget forbruk. Vi handler mat hver vår gang, alt etter hvem som har best råd akkurat da...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #18 Skrevet 13. juni 2008 å hjelpes jeg er så glad for at vi er enige om det meste, og at vi stoler på hverandre. her er alt felles, og det har aldri vært noe problem. vi har et vennepar som regner ut hvem som har ringt hva på hustelefonen, og de betaler da bare det de selv har ringt. må si jeg tenker mitt om hele forholdet da.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #19 Skrevet 13. juni 2008 Meg og sambo har en felleskonto der vi sitter inn 4000 kroner hver.. dette dekker husleie(kun 4000!), strømregning, canal digital og mat.. vi har bare et kort til denne kontoen, men han har den på sin nettbank.. jeg styrer som oftest kortet da eg er den mest økonomiske av oss, og selv om det ofte er litt lite penger til mat (vinter med strømmen) så greier vi oss alltid veldig bra og konoten er faktisk aldri helt skrapt:)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #20 Skrevet 13. juni 2008 Opprett en felleskonto som dere setter inn et avtalt beløp hver måned regnet ut i prosent av inntekten deres. Fra denne kontoen skal kun regninger betales. Daglige utgifter som mat, husholdning, klær, utstyr til barnet osv samler dere kvitteringer og gjør opp en gang i måneden. Da betaler dere likt ut fra inntekten. Det er rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #21 Skrevet 13. juni 2008 Angående skandiabanken: jeg og mannen min fikk opprette konto med to kort der når vi begge var studenter (ugift og folkeregistrert på hjemstedene). Mulig den bare står i den enes navn, men vi fikk ihvertfall kort begge to og begge har også tilgang på nettbanken.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #22 Skrevet 13. juni 2008 Jeg må bare si at jeg er veldig glad for at jeg og sambo er enig når det gjelder økonomi. Han tener ganske mye i året, jeg er student og da sier jo det seg selv. Hans penger er mine penger og omvendt, slik kommer det alltid til å være. Vi har to lønnskontoer, en utgiftskonto og en sparekonto. Vi kjøper det vi har lyst på, selv om det er av mine penger eller hans penger. Slik var det også da jeg jobbet og tente mer enn han (da hadde han en annen jobb), før jeg begynte å studere igjen. Han låner min visa for å handle hvis der er mest penger (om det er klær, mat etc) og jeg låner hans viss det er der det er mest penger. Vi har igrunn snakket om å få oss en lønnskonto med to kort, slik at alle pengene som kommer inn kommer inn på kun en lønnskonto, til å ha både nå og i fremtiden når jeg er ferdig å studere. Pengene går jo til samme formålet uansett, nemlig fellesskapet. Vi har ett barn + ett til på vei, to biler og hus som vi kjøpte for ett år siden. Vi deler alt likt 50/50. (samboerkontrakt+gjensidig testamente)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #23 Skrevet 13. juni 2008 Når vi kjøpte vår første leilighet sammen, tjente vi ca like mye og opprettet da en felles regningskonto som vi har betalt bla huslån, billån og felles regninger. Vi har i tillegg hatt hver våre brukskontoer og sparekontoer. Det fungerte veldig bra så lenge vi bodde der. Når vi planla og kjøpe hus for å ha plass til å få barn, så ble vi enige om at han skulle betale mer enn meg til regningskontoen, rett og slett fordi han hadde økt mye mer enn meg i lønn og hvis begge to skulle betale like mye, så måtte vi lånt mindre penger og dermed kjøpt et mindre hus. Når vi skal kjøpe større ting som ny bil, møbler el, så ser vi hvor mye vi har på sparekontoene og bruker av den ene eller den andre ettersom hvilken det er mest penger på. Har den ene av en eller annen grunn lite penger på brukskontoen, så overfører vi fra den andres, så lenge vi har felles hus, bil og barn, så ser vi ingen grunn til at den ene skal sitte igjen med mye penger hver mnd, mens den andre har mindre. Jeg tror noe av det som gjør at vi aldri har kranglet om penger, er at vi begge tjener helt greit med penger og at vi har et ganske likt syn på hva det er fornuftig å bruke penger på en normal mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå