Gå til innhold

Er det lov å diskriminere overvektige??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir rett og slett lei meg over en del innlegg jeg har lest her inne om hvordan en del ser på overvektige mennesker!

Jeg er en av disse feite blubbene som har lyst til å synke i bakken hver gang jeg er ute - hver gang jeg handler mat, hver gang jeg spiser en is ute eller skal spise på restaurant!

Jeg sliter med en spiseforstyrrelse, og de fleste som er sykelig overvektige sliter med spiseproblematikk!

Tenker dere noen gang at det er et menneske bak fettet! Som hater kroppen sin, som for alt i hverden skulle vært tynn. Som murer seg inne og ikke ønsker å føle disse dømmende blikkene og analysene på hva du har i handlekurven din!

Mennsker som sliter med psykiske problemer, som har havnet inn i en ond sirkel der maten har blitt medisin! Og det er vanskelig å få hjelp kan dere tro! En slankeoperasjon er det vi kan få - men en opreasjon fjerner ikke følelsene som gjør av man overspiser!

Det er ikke akseptert å diskriminere folk med annen hudfarge, men oss overvektige kan man fyre løs på??

Er jeg paranoid på hva andre tenker, eller er det allement akseptert at vi overvektige er mindre verdt enn de slanke, og burde vært henvist til grønnsaksavdelingen på butikken??!

PS! Mange overvektige vet utrolig mye om hva man BURDE spise, og vet masse om et sunt kosthold!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg siterer PS! Mange overvektige vet utrolig mye om hva man BURDE spise, og vet masse om et sunt kosthold! ..

er det derfor dere er så overvektig?

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.. Men jeg synes det er så snevert at man påstår at overvektige er så dumme at de ikke skjønner hva som er sunt og ikke...

Jeg skrev vel noe i innlegget mitt om hvorfor jeg er overvektig??

De fleste som røyker vet jo at det er farlig å røyke, men det er vanskelig å slutte fordet!

Skrevet

jeg og har spiseforstyrrelse. men er ikke overvektig. du kan ikke sammenligne røyking og sykdom. hvorfor får du ikke hjelp da! når du føler det slik må jo du vite at du er så stor at du må gjøre noe med det....

Skrevet

Jeg skriver under HI, er helt enig. kan ikke folk bare la være og kritisere over vektige og la ss være i fred. Skjønner ikke hvorfor dere bryr dere om det egentlig. Det er folk som dere som får oss til og synke i jordet og miss trives med oss sjøl. veit jeg ikke snakker får oss alle men mange av oss er veldig følsom. jeg liker ikke kroppen min og har prøvd og gjort noe med det, noen dager er gode og andre dårlge. og mange menn der ute liker frodige damer og ikke beinrangel!!

Skrevet

Jeg tror dessverre at det er en naturlig reaksjon for mennesker å foretrekke slanke og symmetriske personer. Vi liker sunnhet. Det er en grunn til at de aller fleste synes Brad Pitt er en kjekkas, mens Høgger'n ikke er like attraktiv ;-)

Jeg klarer heller ikke å fri meg for å tenke "Hm..." når jeg ser overvektige kjøpe seg en pose potetgull, og 1 1/2 liter pepsi max, som om det skal veie opp for potetgullposen. Jeg skjønner faktisk at det er vanskelig å slutte, for jeg har røkt selv og kommer nok alltid til å være en røyker. Har stadig lyst på, men klarer stort sett å la være. Stort sett ;-)

Det som derimot gjør meg sint, og som gjør at jeg godt kan kritisere og fordømme overvektige, er når de overfører sine vaner til sine barn. Jeg var en gang i en sosial sammenheng der to overvektige foreldre kom med sitt overvektige barn. Det er her ikke snakk om en litt lubben unge, men virkelig feit. Hvorfor klarer ikke foreldrene å se at dette ikke er "kraftig bygd" eller "er sånn"? Det er ingen barn som er så tjukke naturlig, og det gjør meg trist på barnets vegen, når jeg vet hvor avskåret det kommer til å være fra fysisike aktiviteter, at mobbing garantert forekommer (ingen er så onde som barn) for ikke å snakke om de helsemessige plagene som garantert kommer.

For å bruke analogen om å røyke, for det er også en avhengighet, så blir det som å gi sigaretten til sitt barn og spørre om det ikke har lyst på en blås. Dette er selvfølgelig sosialt helt uakseptert, men å gi et usunnt kosthold (eller hvordan de nå får dette til), det er tabu å snakke om, virker det som.

Jeg er nok fordomsfull når det kommer til overvektige, på samme måte som jeg er fordomsfull når det kommer til sylslanke blondiner med gummipupper, men jeg er klar over at det er fordommer og mobber selvfølgelig aldri eller tenker at de aldri skal få nyte et godt måltid. Mitt problem er når de overvektige menneskene kommer gående med sine overvektige barn...

Skrevet

tror det er litt barnehage mentalitet ute å går her.

de som ikke har det bra med seg selv, føler seg bedre av å rakke ned på andre. det er jo en kjent sak fra mobbing i skolen. jo lengre man trykker andre ned, jo høyere føler man seg selv.

for her inne kritiseres folk for å være dumme, tykke, for tynne, røykende, for pen, you name it! ja til og med hvis man har skrivefeil.

kort sagt kritiseres alle som ikke gjør slik som de selv ville ha gjort. dette er jo gjengs over i alle innlegg, og ikke bare der det gjelder de som er tykke.

Skrevet

Ja, jeg prøver så klart å gjøre noe med det..

Og sammenligning med røyking er fordi å illustrere at dette er VANSKELIG å gjøre noe med det!!

Kan jeg spørre hvilken spiseforstyrrelse du har anonym 08.51?

Og til informasjon er det mye lettere å få hjelp hvis du har bulimi eller anorexi... Systemet er ikke så opptatt av overspising, så hjelpen er ikke så lett å finne!!

HI

Skrevet

Og det er jeg helt enig i... Man skal IKKE overføre sin egen sykdom til sine barn!! Og jeg er veldig opptatt av at ungene mine skal ha et normalt sunt kosthold med godis av og til, faste måltider og vann som tørstedrikk!! Er de lei seg snakker jeg med dem og gir dem trøst og kos! Jeg gir dem ikke mat!!

Ovenfor ungene klarer jeg å bruke min kunnskap om et sunt kosthold..

HI

Skrevet

Men nå anonym 09.12, er du jo ikke noe bedre enn de som diskriminerer tykke? Du diskriminerer de som er tynne?

Mange som sliter på å legge på seg også, og som har en spiseforstyrrelse som gjør at de ikke klarer å legge på seg!!

Poenget mitt er at man skal se forbi kropp, fett, mangel på fett og se den som er bak fasaden.. Toleranse heter det! Og at alle mennesker har følelser og en årsak til at man handler som man gjør....

HI

Skrevet

Veldig mange har negative reaksjoner på at overvektige kjøper potetgull, brus og snop. Hvem har negative reaksjoner på at en undervektig kjøper grønnsaker og frukt? Eller en røyker som kjøper røyk? Hva er forskjellen? Hva vet dere som diskriminerer hvordan disse menneskene har det inni seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...