Gjest Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Om man velger å ikke døpe fordi man ikke tror etc. Da gjør man et bevisst valg - man følger ikke bare strømmen. Hvorfor da ha barnevelsignelse ? Hva går dette ut på ? Er ikke det med religiøst tilsnitt ?
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg påtvinger ikke barna min en religion. Samme om jeg tror eller ikke.....barna mine skal få bestemme selv i komfirmasjonsalder om de vil døpes. Navnedag er like teit.....vi vil ha gaver!
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Ja, greit det. Den diskusjonen går jeg ikke inn på. Men jeg ser mange i den dåpstråden har latt være å døpe pga at de ikke selv tror. Hvorfor da få velsignet barnet ? Det er noe jeg forbinder med en religiøs handling...
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Så fabelaktig frekt. Om du er slik at enhver feiring du initierer er for å få presanger, betyr vel neppe det at alle andre som feirer noe gjør det av samme årsak.
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Er det så mange i denne dåpstråden som skriver at de ikke har døpt pga ikke-tro, men likevel fått gjennomført en velsignelse da?
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Ja. Det var noen. Bre lurte på hva en velsignelse egentlig gikk ut på, og hvorfor velge det når man ikke velger å døpe. Ren nyskjerrighet.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Så hva er årsaken med navnedag da?! Ser ikke problemet med å bare invitere til en fest/selskap uten at det må bety navnedag. Ved navnedag gir man gaver. Uansett så vet jeg hvordan det er å diskutere med deg -<<- .......så det gidder jeg ikke. Svaret mitt var til hovedinnlegger - og hun var grei nok til å svare tilbake. Takk for meg!
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 At man har lyst å feire at man har fått barn og at barnet har fått navn? Som om motivasjonen for de fleste som døper ungene i Norge per i dag er å tekkes gud, liksom. Ved bursdag gir man også gaver. Mener du at bursdager flest feires utelukkende for å få gaver? Det høres ut som en litt trist tilværelse.
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 http://www.dinbaby.com/forum/thread/137991344 - denne tråden?
Mamma til snart 4 Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Vi har døpt jenta vår, vi er ikke noe spesielt kristne, men er begge døpt å konfirmert, jeg selv hadde ikke noe valg. men hadde mamma ikke døpt meg så ALDRI i verden om jeg hadde døpt meg i en alder av 15 år, derfor synes jeg at barna bør døpes, for de fleste vil konfirmeres sammem med klassekameratene sine. i en alder av 15 år er en følsom alder, der alt er flaut, hvorfor utsette dem for dåp i tillegg når en kan gjøre det i en alder av 8 uker. skulle ikke barne bli konfirmert er det da bare til melde seg ut.
sannamin* Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Vi tror men står ikke i statskirka av ulike årsaker. For det 1 er vi ikke aktive kirkegjengere og for det 2 så føler vi ikke oss helt hjemme der. Blir så unaturlig å gå frem å døpe ungen da. Vi døper heller ikke fordi vi burde eller fordi andre synes det. Og mener at dette får barnet ta stilling til når det blir eldre. Jeg selv er både døpt som liten men har også valgt å døpe meg som voksen fordi jeg da følteat JEG kunne ta et bevisst valg selv. Barnevelsignelse er at pastor ber for barnet, hjemmet og i det hele tatt familien.Har et vennepar der noen de kjenner i en menighet kom hjem til dem og hadde en barnevelsignelse, de er ikke i statskirken men gikk i en annen menighet. Nå har jeg vært ganske aktiv i en menighet men ikke mye nå. Mannen min og jeg mener vi kan oppdra like godt i den kristne tro selv og ha det naturlig inn i et familieliv.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Ok, da skjønner jeg :-) Takk for svar Sannamin*
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #13 Skrevet 13. juni 2008 Innenfor kristendommen har man to ulike dåpssyn, barnedåp og voksendåp eller troendes dåp. De som går for det siste (baptister, pinsevenner o.l) velsigner barna som små, og har dåpsritualet i tidlig ungdomsalder.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 13. juni 2008 #15 Skrevet 13. juni 2008 Vi har valgt å døpe Jonas fordi vi selv er kristne og både døpt og konfirmert i den Norske Kirken. Går ikke i kirken hver søndag, men det tror jeg ikke alle andre som døper barn heller gjør. Men vi tror på Gud, om enn ikke aktivt. Og skal vi gifte oss vil vi også gjøre dette i kirken, og håper at våre barn også vil konfirmere seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå