Gå til innhold

nå skjønner jeg ingenting her....Ang,feriepenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg tjente ca 190 000 i fjor,hvor mye skal jeg da ha i feriepenger??Og trekkes skatt av de?

Får man ferie penger av tillegene og eller kun fast lønn?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Du får feriepenger av det du tjente i fjor. Altså grunnlønn, overtid og tilleggene.

190 000 delt på 100 gange 12% Mener jeg å huske sånn ca.

Det trekkes ikke skatt av feriepengene, men du trekkes for 1 ferieuke.

Skrevet

Det er 10,2 prosent av samlet inntekt i fjor!

altså 190.000/100*10,2.

12 % om du er over 60 tror jeg det er og det antar jeg du ikke er :)

Skal ikke skattes av om du mottar de når inntjeningsåret er ferdig!

Skrevet

Er du ansatt i Staten får du 12,5 % av bruttolønn, uavhengig av alder og ansinitet! Trekkes for ferie da, men er usikker på for hvor mange uker....! Forskjell der i det private og Staten tror jeg!

Google litt så må du få sikre svar... :)

Skrevet

På Arbeidstilsynets hjemmeside står det følgende:

Hva har man krav på i feriepenger?

Feriepengene beregnes ut fra det man har fått som arbeidsvederlag (lønn m.m.) i opptjeningsåret. Ikke alle utbetalinger inngår i beregningen. Det skal f.eks. ikke beregnes feriepenger av utbetalinger som gjelder dekning av utgifter i forbindelse med tjenesten (reiseutgifter f.eks.), feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret eller andel av nettoutbytte.

De utbetalinger som inngår, utgjør feriepengegrunnlaget. Ditt feriepengegrunnlag skal fremgå av lønns- og trekksoppgaven for opptjeningsåret.

Feriepengene utgjør 10,2% av feriepengegrunnlaget. For arbeidstakere over 60 år, er satsen 12,5%. Dersom dere er omfattet av tariffavtale som gir en femte ferieuke, er den ordinære satsen 12% og for arbeidstakere over 60 år: 14,3%. Den femte ferieuken er imidlertid en del av lønnsoppgjøret mellom partene og er ikke en del av ferieloven.

Man har ikke krav på vanlig lønn i ferien istedenfor prosentberegnede feriepenger.

Skrevet

har du en jobb der du har 5 uker ferie, er feriepengegrunnlaget 12%. Du skattes ikke, men trekkes for 1/26 del ( 5 fereiuke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...