Gå til innhold

Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er ikke født engang, og jeg har allerede begynt å gruble på det med barnehage.

Hvordan fungerer det egentlig i forhold til kostnad? Er det sånn at du får enten dekket barnehageplassen, eller at dersom barnet ikke er i barnehage, så får du kontantstøtte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke dekket barnehageplass nei..... (hvis du ikke er eneforsørger da. Da kan du søke om støtte til barnepass) Denne støtten dekker 66% av kostnaden til bhg plass.

Hvis du har barnet hjemme, hos dagmamma eller i bhg uten statstilskudd får du kontantstøtte.

Skrevet

Hva vil det si at en barnehage har statstilskudd?

Hva ligger barnehageprisene på?

Skrevet

Tjaa... kommunale barnehager går vel i denne kategorien i alle fall. Bhg prisen kommer litt an på inntekten din, og hvor i landet du bor.

Vi bor i Søndre Nordstrand bydel i Oslo og har samlet inntekt over 500000 og betaler derfor 2330 i mnd.

Vi er dog heldige, for etter sommeren skal vi bare betale 1300 kroner, fordi dette er en bydel som jobber veldig for integrering av innvandrere, og dermed gir gratis kjernetid til ALLE 4- og 5 åringer.

Skrevet

Vi betaler 2500 kr i mnd for et barn :) laaangt ifra gratis nei hehe..

Er du hjemme får du kontantstøtte på rundt 3000 kr.

Skrevet

Nei, det er ganske dyrt å ha de i bhg. Jeg har 2 stk, så betaler makspris for den ene 2330 (+300,- til mat, hun får alt i bhg) + at vi betaler halv pris for nr 2 (søskenmoderasjon) Med nr 3 får vi 75% søskenmoderasjon.

Om dere har lav lønn til sammen kan dere søke om lavere sats, når jeg gikk hjemme med nr 2 og ikke hadde inntekt betalte vi bare 300 kr eller no for en 50% plass for hu eldtse.

Skrevet

Hvor mye betaler man vanligvis en dagmamma da? Lønner det seg å bruke dagmamma, slik at man får kontantstøtte som man kan bruke til å betale henne med?

Hvor sender man søknad for å søke om lavere sats?

Vi har ganske lav inntekt, og skal flytte inn i en dyrere leilighet nå. Og neste høst skal jeg sannsynligvis studere, så da vil jo inntekten bli enda lavere...

Hater å tenke på økonomi, blir helt gal av det! :(

Skrevet

vi betalte 35kroner i timen for dagmamma... dette blir fort godt over 5000 i mnd for en full plass... tror ikke dette er en veldig uvanlig timespris.. så det ble faktisk billigere med barnehage. vi har 60%plass og betaler ca 1600kr i mnd og da fikk vi litt kontantstøtte (han er over 3år nå så da får vi ikke lengre.)

med 60%plass dekket kontantstøtta og barnetrygden opp plassen i bhg..

tror ikke vi satser på dagmamma en g ang til, men vi måtte det siden jeg ikke hadde fast jobb...

Skrevet

Hvis du skal søke om redusert oppholdsbetaling gjør du dette til kommunene der du søker barnehageplass. De fleste kommuner har mulighet for dette, noen få har det ikke og andre har igjen en automatisk gradering i forhold til inntekt. Dette gjøres uansett etter at dere har fått plass.

Skrevet

75% søskenmoderasjon på nummer tre?!?!?! Heldige er dere! I vår bhg er det 2330 kr for nummer en, 30% moderasjon på nummer to og likedan for nummer tre.... sukk...hadde vært fint med 75 % avslag ja.:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...