Anne-B. Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Beklageligvis ikke så konsekvent som jeg skulle ønske, men noen ord har vi innført, som tegn for mat, vann, sove, trøtt og pupp. Hun bruker mattegnet og sier "map,", og litt morsomt var det da jeg kom hjem fra Oslo for to uker siden. Da hadde jeg vært borte 2 døgn, så da hadde hun selvfølgelig ikke fått pupp. Samboeren min og eldste vår hadde henta med på Lerkendal, og da jeg kom gående på parkeringsplassen utenfor blokka, stod mamma med minste på armen og så på at vi gikk bortover. Jeg vinka til minste, og hun ble veldig oppglødd og viftet med henter og føtter, slik som hun pleier.. Også gjorde hun tegnet for pupp! Da fikk jeg meg en god latter, for der kom nemlig puppen hjem! Forøvrig er det veldig fascinerende med Tegn til tale. Artig å se hvordan hun kommuniserer.
Joikaboll@ Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Det er artig å se hvor godt selv små barn klarer å kommunisere med tegn til tale. Vurderer selv å bruke dette med Linus etterhvert, med mini har vi brukt dette i 3 år nå (av diagostistiske årsaker)
Anne-B. Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2008 Vi gjør det bare på gøy, som et slags eksperiment. Jeg tror det har gode langtidsvirkninger, som at de kan bli flinke til å tolke kroppsspråk. Vet jo ikke dette helt sikkert da, men små barn har gjerne mer tegnspråk enn det vi som er voksne legger merke til. Tror også det kan hjelpe oss voksne til å bedre tolke barna og forstå hva de vil.
Pysa Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 http://www.dinbaby.com/forum/thread/137951164 det er det smarteste jeg har gjort med mine barn så utrolig godt med glad i deg-tegnet fra snuppa.... smelter hver gang...
Anne-B. Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2008 Hvordan gjør dere det, og hva kombinerer dere det med? Ansiktsuttrykk eller?
Pysa Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 jeg kombinerer det med tale. snakker helt vanlig til ungene, og bruker tegn i tillegg. begynte fordi jeg ramlet over filmen i linken over her, og skjønte med en gang at dette er genialt. små babyer kan lære å bruke tegn leeeenge før de lærer å snakke.
Anne-B. Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2008 Jeg snakker vanlig til henne og gjør tegnet, feks når hun er trøtt, så spør jeg om hun er trøtt, og tar fingertuppene bak øret og stryker øret framover, om du skjønner. Hun klør seg ofte på øret når hun er trøtt, så derfor har jeg bare laget et tegn for dette selv. Så kan jeg si at nå skal hun sove, og så gjør jeg tegnet for sove. Foreløpig har hun bare brukt tegnet for mat, men jeg prøver nå å huske på det til daglig. Så blir artig å se hva neste tegn blir.
Anne-B. Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2008 Ja, men leste inne på den andre tråden hvordan du gjør det. Så det skal jeg begynne med til henne nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå