Gå til innhold

Arvet sengetøy - 60 eller 95 grader? Samme som 3. tri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ikke vaskeanvisning på noe av det, hva ville dere vasket det på? Det meste er bomull, resten er flanell. Og hva når babyen har tisset eller bæsjet på lakenet, 60 eller 95 grader?

Føler meg ganske grønn på det meste av vasking, mitt eget har jeg jo lapper på!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

60 grader er nok for å ta knekken på skumle bakterier, så det hadde jeg vasket det på. 90 grader er ikke nødvendig med tanke på hygiene i alle fall.

Skrevet

Enig men har slengt noe sengetøy med gris på 90 grader her og det går bra det Bomull tåler mye

Skrevet

Ja, det er sjeldent slike ting blir ødelagt, i alle fall laken og sengetøy i hvitt bomull.

Skrevet

Hei Hei.)

Mange som ikke er enig med meg sikkert. Men jeg koker alt av seng tøy, nytt som gammelt. Føler ikke noe blir skikkelig rent på 60 grader. Vasker også alt av håndklær på 95 grader, og også kjøkken håndklær. Ellers på annet tøy vasker jeg det på de gradene som står i bruksanvisningen til plagget. Jeg bruker alltid tørketrommel til håndklær. Er det ikke tørkevær bruker jeg den også til seng klær. Ellers bruker jeg den minst mulig. Hvis det står 40 grader på en vask, så hiver jeg ikke den på 30 grader for jeg "følte" 40var for mye. Det kan faktisk skade å vaske det med for lite grader også. Og når jeg kjøper tøy til barn så prøver jeg og kjøpe de som kan vaskes på 60 grader. Liker ikke barne klær fulle av gulp og annet som bare kan vaskes på 30 grader..

Skrevet

Da blir det 60, er hygienen som er det viktigste :) Men... Med eller uten skyllemiddel, bittelitt? Vi har ikke tørketrommel og er redd alt skal bli stivt, selv med dobbel skylling.

Skrevet

Vårt eget tar jeg som regel på 60 grader, men kjøkkenhåndklær er 95, ja. Men på vårt bruker jeg da også skyllemiddel - får ikke hengt ut heller da vi bor i blokk med kun brannveranda...

Skrevet

Jeg har også oppi litt skyllemiddel av og til..

Jeg begynte og vaske alt på 95 grader da gutten min hadde brannkopper som varte og rakk i 4-5 mnd, og blødde ut hele sengene hver natt og legen sa vi måtte være ekstremt nøye med hygienen.

Når jeg var med ei venninne og kjøpte vaskemaskin sa de som solgte maskinene at det var viktig å vaske noen vasker med 95 grader av og til. Mange gjorde det alt for sjeldent, og det var viktig for at så høye grader løsnet opp kalk og slike ting som legger seg i rørene på maskinen. Var maskiner som gikk sundt pga de aldri hadde blitt kjørt på 95 grader. Det visste ikke jeg fra før..

Skrevet

Hmmm, ja kanskje jeg skulle latt noen av hånklærne våre få en runde på 95 grader for maskinens skyld.

Skrevet

Vakser på 95 grader hvis det har vært omgangssyke eller lign i huset. Men ellers på 60. Dreper ikke alle bakterier men nok til vanlig bruk når det ikke er sykdom. Før kokte jeg kjøkkenhåndklær men ikke så ofte lenger. Blir oftest 60. men kanskje en kan gjøre det litt oftere når en har nyfødte i huset. Da kan det være greit å koke vaskekluter osv som en skal brukes til babyen i hvert fall den første tiden. Vet ikke om det strengt talt er nødvendig da men....

Skrevet

Jeg er kanskje litt sær av meg.. Men jeg tenker slik at den ene dagen vasker vi jo oss nedentil med en klut. Så blir den jo da vasket selvfølgelig. neste gang vi skal vaske oss starter vi jo igjen med ansikter, synes da det er ekkelt om den ikke er kokt først. Og når jeg først koker så koker jeg alt.. hihi:) Og med kjøkken håndklær så blir de jo litt fulle av matrester og andre bakt.bomber, særlig klutene så de kokes de og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...