Gå til innhold

Arvet sengetøy - 60 eller 95 grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ikke vaskeanvisning på noe av det, hva ville dere vasket det på? Det meste er bomull, resten er flanell. Og hva når babyen har tisset eller bæsjet på lakenet, 60 eller 95 grader?

Føler meg ganske grønn på det meste av vasking, mitt eget har jeg jo lapper på!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bomull tåler som regel 95 grader, flanell er jeg usikker på.. Er ju mulig du kan smugkikke på noen flanellsett i butikken for å se hva som står på vaskeanvisningen der ;) Men jeg skulle regne med at det blir rent nok på 60grader.

Skrevet

Jeg leste på Foreningen for krybbedød (tror jeg det het) at madrasser, dyner, puter og sengetøy var noe man ikke skulle arve - det utgjorde en 8 ganger så høy risiko for krybbedød.

Husker ikke ordrett hva det stod, men du finner sikkert ut av det hvis du ser på sidene deres.

Skrevet

Det med madrass har jeg også fått med meg, men har ikke sett noe ang. sengetøy. Også dyner er jo i dag vaskbare (er jo ikke snakk om dundyner) på i alle fall 60 grader, så det skulle nok gå greit. Det viktigste er jo at barnet ikke får dynen over ansiktet.

Skrevet

Jeg har i alle fall kjørt vårt flanellssengetøy på 95 grader flerfoldige ganger uten at det ser ut til å ha tatt skade (og samme med bomull). Men hvor varmt det er nødvendig å vaske det er jeg sannelig ikke sikker på... ville i alle fall kjørt en 95-gradersvask før bruk, bare for å være sikker på at det er så rent som det overhode blir i maskin :P

Skrevet

skal være nok med 60grader, for det dreper alle bakterier :)

Skrevet

hvorfor utgjør det en større risiko for krybedød dersom man arver madrasser, dyner, puter og sengetøy??? bare lurer litt.

Skrevet

Det med Krybbedoedforeningen faar man ta litt med en klype salt synes jeg, jeg har null tilllit til dem dessverre (for det er jo flott i utgangspunktet at det finnes en forening som dette!!) men de ringer alle som har foedt barn og trykker paa alle tenkelige og mulige samvittighetsknapper vi har i en saarbar tid og ber om pengestoette. Helt psyko spoer du meg, og hvem som forteller dem hvem som har foedt eller om de har et system for aa lese foedselsannonser vet ikke jeg, men jeg ble saa utrolig saaret og forbannet sist at det de skriver paa sidene sine oppfatter jeg som - selvfoelgelig utrolig trist for de de gjelder - men en anelse propaganda. Og igjen, dette er DESSVERRE en oppfatning jeg har av dem, som jeg skulle oenske jeg ikke hadde.

Jeg vasker paa 60 grader, evt to ganger dersom jeg trenger en eller annen "mental ro" paa at ting skal vaere rent nok.

Bruker ting til baby som jeg selv brukte paa 70-tallet og det luftes godt foer det vaskes to ganger paa 60 grader og saa er det i bruk. Det faar vaere grenser tenker jeg da.... =o))

Saa, det ble dagens utblaasning, er det ikke herlig med hormoner??

(med respekt for alle som har mistet i krybbedoed selvfoelgelig, ikke personlig ment mot noen, bare mot foreningens henvendelsesmetoder)

Skrevet

Ofte synes jeg du Femina kommer med gode kommentarer,men nå klarte du å provosere meg.

Denne foreningen vet ikke hvem de ringer til,alt de vet er navn,adresse og telefonnummer,noe som ikke viser om en nettopp har fått baby eller ei,dette vet jeg meget godt,da jeg selv har arbeidt for dem og sittet og ringt for å selge lodd og kalender.Synes det er rett og slett forkastelig at folk går rundt å sprer slike rykter,da det blir verre for denne foreningen og gjøre sine gode gjerninger,for folk får et skjevt inntrykk av dem. Skamme seg skulle du og andre som sier slik gjøre.

Så vil jeg svare HI her,jeg koker alt sengtøy jeg,for å være sikker på at alle bakterier er drept,ved 60 grader gjør enn ikke det. Det finnes så masse bakterier. Hadde det vært nok med 60 grader,hadde de aldri vasket på 90 grader på sykhus og andre pleiehjem.

Skrevet

Så da kan jeg ikke bruke madrassen som datteren vår brukte når hun var baby?

Skrevet

Hei, fant dette på forburkerrådet:

Flere typer vaskepulver og skyllemidler inneholder tensider som kan være giftige for fisk og alger. Enkelte typer vaskepulver inneholder i tillegg EDTA, som også er giftig for livet i vannet. Kokvask er en real energisløser, 60 grader er nok til å drepe bakterier i vaskekluten og husstøvmidd i sengetøyet.

I tillegg har jeg hørt at man må minst vaske tøy på 50grader for å drepe bakterier, så ganske merkelig at de fleste klær ikke skal vaskes på mer en 40grader...

De fleste dyner, puter, sengtøy kan man vaske på 90 grader.

Lykke til!

Skrevet

Ja, da kan jeg godt skamme meg litt, det er i orden. Du vet selvsagt bedre om du har jobbet der, og det ER forferdelig tragisk for de som har mistst i krybbedoed, har ingenting med det aa gjoere.

Alle mine venninner som har faatt barn har faatt denne forferdelig ubehagelige telefonen og slitt med elendig samvittighet i ukesvis etterpaa fordi de ikke stoetter, nettopp fordi de har spedbarn som de er livredde for at det skal skje noe med, og fordi man jo absolutt vil troeste og kanskje hjelpe alle som har opplevd noe saa skrekkelig.

Det er jo nettopp det som er litt dilemma, at noen som jobber for en saa fin sak (som du ogsaa har gjort, synes det er flott jeg) ringer opp nybakte foeldre og stiller spoersmaal som setter en normalt oppegaaende person helt ut av spill, i en veldig saarbar fase. Det var bare det jeg mente. Mener ikke aa spre rykter, men sier bare at JEG ikke foelger slavisk raad - om f.eks. vask av sengetoey - fra en nettside laget av noen jeg fra foer har blitt kraftig ydmyket av, og mange med meg har det. Det er innlysende at de ringer nybakte foreldre, det kan ikke vaere tilfeldig at meg og tja, ca 15 andre jeg kjenner, har faatt en eneste telefon av denne foreningen i sitt liv, og da noen uker/mnd etter foedsel, med type spoersmaal som: "Ja, men tenk om det skulle skje noe med ditt barn" Det er ikke spesielt hyggelig, samme hvor vel ment det er.

Det blir litt som at jeg naa har en streptokokkinfeksjon i skjede OG urinveier. Det innebaerer at jeg soeker en del informasjon om denne type B streptokokk-bakterien, i og med at jeg naa baade gaar paa antibiotika en 10 dager i uke 34, som jeg ikke liker, men klarer aa leve med - og at jeg skal ha antibiotika intravenoest under foedsel. 30% av norske kvinner har streptokokker i normalfloraen sin i skjeden, og har man bare det, skal man medisineres under foedsel. Har man ogsaa i skjede, saa skal man ogsaa medisineres under svangerskap. Jeg er ikke glad i medisiner, men boeyer selvsagt av i en slik anledning, da en risiko ved streptokokkinfeksjon i URIN (ikke skjede) er at man KAN gaa i tidlig foedsel.

Vel.....hva skjer naar jeg soeker norske nettsteder som sier noe om dette, jo - jeg kommer rett til et nettsted for foreldre som (dessverre og stakkars dem og saa trist) har mistet sitt ufoedte/nyfoedte/14 dager gamle barn. Det ligger kanskje 10 historier der, og i en av dem har barnet saavidt overlevd. Dette er altsaa en side som anbefales som saklig informasjon til noen med type B streptokokkinfeksjon. Skal jeg da umiddelbart tenke at det er 90% sjanse for at mitt ufoedte barn ikke vil overleve?

Nei, saann kan jeg ikke tenke, overhodet. Etter aa ha felt en del taarer etter aa ha lest dette, tar jeg en dyr telefon til Rikshospitalet som varer en halvtime (fra Asia) og snakker med Foeden. De presiserser; dette er en samleside for de FAA som faktisk har vaert saa uheldige aa ikke vite at de har hatt denne type infeksjon (du er saa heldig aa vite at du har den), de har ikke vaert medisinert verken i svangerskap eller foedsel (det har og vil du vaere), det har ikke vaert spesiell oppfoelging av babyene deres etter foedsel (da man ikke har visst at de har hatt denne type infeksjon (grunnet at i Norge er ikke dette en standard test, noe det er her jeg bor) osv osv osv. Foeden sier dette er en samleside for de som trenger troest etter aa ha vaert maks uheldig paa veldig mange punkter, og dette vil ikke gjelde meg, grunnet at jeg baade er oppdaget, medisinert og under tett oppfoelging. Altsaa er risiko for at noe skal skje med mitt ufoedte barn lik den risikoen som de som IKKE har denne infeksjonen, er. Og det er ikke noe jeg har gjort for aa faa denne bakterien, ikke noe jeg kan gjoere til eller fra, bare ta medisiner og lytte til lege og norsk sykehus.

Hvis jeg slavisk skulle fulgt raadene til de stakkars foreldrene som har mistet sine barn grunnet en uoppdaget bakterie, saa er det en hel haug av ting jeg ikke kunne gjort. I tillegg kunne jeg raskt trekt en konklusjon, om at bare 1 av 10 av disse barna klarte seg. Jeg kunne, i panikk, raskt glemt at ingen av dem visste at de hadde infeksjon, og at derfor ble ingenting gjort underveis i svangerskapet, under foedsel eller i etterkant - som burde blitt gjort.

Skal man kritisere Norge som ikke har en obligatorisk test av alle gravide paa dette? Ja, mest sannsynlig.

Skal man haape at det finner dette i urinen tilfeldig? Etter at den er sendt til dyrking - grunnet at man fant noe rart der som man ikke helt klarte aa definere? Kanskje, jeg vet ikke helt.

Men uansett, saa kan ikke jeg sluke alt raatt, som jeg leser paa infosider som er laget om denne streptokokkinfeksjonsvarianten - og da med historier (og nok en gang: respekt til de som har mistet!! helt forferdelig selvsagt) fra bare de som har vaert maks uheldige.

Det har vaert laererikt aa lese om dette, akkurat som det helt sikkert er mye nyttig informasjon paa sidene til Krybbedoedforeningen, men man maa huske at dette er informasjon samlet av summen av en gruppe som har vaert maksimalt uheldig og at det maa leses paa den maaten ogsaa.

Saa, det var en ganske lang forklaring paa hvorfor jeg ikke klarer aa tro at man maa koke ting til baby som er arvet.... =o)

Men jeg taaler aa bli satt paa plass altsaa, helt i orden og sikkert paa sin plass det. Var ikke meningen aa traakke paa noen taer. Bare at man maa sile litt informasjon ogsaa. Det er jo forferdelig om man i Norge tror at 2 t med 60 grader paa sengetoey til barn ikke er bra nok. Hva med Canada, som bare vasker klaer i kaldt vann? Fordi de har andre vaskemaskiner og annet vaskemiddel, som ikke krever temperatuerer? Det samme i Kina, det vokser jo opp barn i veldig fornuftige familie her ogsaa, lege og jordmorfamilier ogsaa, som bare vasker i kaldt vann...

Jeg mener man maa ikke bli for prippen her, men selvsagt - sover man selv best om natten med aa alltid gjoere alt helt etter boka og vel saa det, og hoere paa aboslutt alle som har vaert maks uheldig, saa maa jo andre respektere det. Jeg respekterer alle sine meninger, men noen ganger maa man kunne blaase ut sin egen erfaring ogsaa. Og min erfaring med krybbedoedforeningen var ikke god, og jeg har snakket med en del jenter om dette, som har helt lik erfaring. Mulig det er helt tilfeldig, mulig ikke. Jeg liker generelt ikke lukten av det jeg kan oppfatte som skremselspropaganda, andre har hoeyere toleransegrense for dette. Det faar vi respektere.

Vel, da ble morgenkaffen min lunken etter klapring paa tastaturet. En god saklig debatt er bare forfriskende, og fint at du oppklarer at det er helt tilfeldig hvem denne foreningen ringer til, det er nytt for meg.

Skrevet

Skriveleif her: Har man ogsaa i URIN (mente jeg selvsagt), saa skal man ogsaa medisineres under svangerskap.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med Femina.

Det å miste et barn er den værste som kan skje, og jeg ber til Gud om at det ikke skjer oss eller NOEN andre, dette unner man ikke sin værste fiende engang..

Men, jeg stusser litt over hva mamma til 1liten+ osv skriver, det om at de liksom ikke vet at de ringer nybakte forldre.. Jeg er snart 30 år, har bodd for meg selv i 11 år, og har født 2 barn. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI har fått tlf fra dem BORTSETT fra rett etter begge barnefødselene.. Tilfeldig?? (Ikke helt, fødte med 6 1/2 år mellomrom..) Har aldri hørt fra dem hverken før eller siden.. MEN det er en utrolig flott organisasjon, ikke et vondt ord å si om dem ellers!!!!!

Alle bakterier drepes om man kokvasker på 60 grader, så 90 grader kokvask er ikke nødvendig.. Husk også at bomull o.l gjerne krymper litt ved denne graden..

Skrevet

Femina Det finnes råtne epler alle plasser og at enkelte sier "hva om det skjer noe med ditt barn" er ikke i tråd med hva denne foreningen ønsker at deres representanter skal si. Det er bare å beklage,hvis du eller dine nærmeste (eller andre) før høre det. Jeg vil råde dere til at neste gang noe slikt skjer,så ber dere om navnet til den som ringer og sender inn en klage på vedkommende,for da har ikke den jobb der,særlig lenge etter det. Slik oppførsel skal ikke forekomme.

Det som er oppgaven til den som sitter å ringe,er å fortelle om hva foreningen står for,hva den jobber med og hva pengene som blir samlet inn blir brukt til,for så å høre om personen ønsker å støtte foreningen. Så for å få en fin avslutning på samtalen. Enten at en takker for støtten og ønsker en fin dag videre,eller at personen må ha en fin dag og håper at de kan støtte med en senere anleding.

Det at dere har fått oppringnig rett etter fødsel er faktisk helt tilfeldig. Det er så rart å høre at i enkelte kretser så får alle oppringning rett rundt fødsel,i andre kretser har de aldri fått en eneste telefon. Håper inderlig at du tror meg når jeg sier at det er tilfeldig at dere har fått oppringninger. Håper at også at du og andre følger råde om å ta navnet til vedkommende som ringer for så å klage på ham/henne,hvis du føler at vedkommende prøver å presse eller oppfører seg galt på andre måter. Fortell da hva personen sa og hvordan du opplevde det.

Det å miste et barn er det verste en person kan oppleve og dette skal ikke brukes som pressmiddel for å få støtte i en så viktig sak. Du må også huske på at denne foreningens forskningen,er en av årsakene til at krybbedødstallet har gått så dratsisk ned de siste 15 årene.

Skrevet

maa dessverre si meg enig med Femina her ang krybbedoedfoereningen. Har ogsaa kun blitt oppringt to ganger, rett etter foedsel begge gangene.

jeg kommer nok aldri til aa tro paa at det er tilfeldig.hvem de ringer....

Men det er alikevel et viktig forening, det er jeg enig i.

Ellers saa holder det nok aa vaske det paa 60 grader, men det taaler nok 95 ogsaa...

Skrevet

Vask det en gang på 95 grader før bruk du..

Da er du hvertfall heeeelt sikker på at det blir reint..

Jeg vasket opp sengetøy i går og vasket de på 95 grader for det har ligget ei stund i skapet (siden Amalie var baby).

Og jeg er faktisk veldig enig med Femina ang krybbedød foreningen.

De ringte min samboer rett etter fødselen for og få penger, han sa ja det kunne han godt være med og støtte men at han da ville ta kontakt selv ved en seinere anledning når han ville støtte de igjen..

I tiden etterpå ringte de opptil flere ganger i uka og 12 ganger på samme dagen!!!!!!!!!!!!!!!!! på det meste...

Og enkelte av de som ringte fy faen så jævlig ufordragelige og frekke når vi sa nei vi ønsker ikke støtte akkurat nå (og mye av grunnen var pga de ringte og ringte og ringte).

Er jo kjempe synd for foreningen at enkelte skal ødelegge med og være ufordragelige og ufine på tlf når man sier nei engang.

Skrevet

Hvis dere er redd for bakterier kan dere jo faktisk fryse sengetøy etc i 48timer (dypfryser som holder -18 grader). Det skal ta knekken på det alt av "liv"....

Skrevet

Ser jo at jeg har rotet det litt til for meg selv her, selv om jeg staar for det jeg sa i utgangspunktet - og legger meg flat om jeg har saaret noen, evt skremt noen foerstegangs eller andre med min streptokokkinfeksjonshistorie. Denne snakker jeg om paa Kompliserte svangerskap, det eneste stedet den saken hoere hjemme. Beklager at jeg hisset meg opp i gaar.

Jeg synes jeg har beholdt fatningen ganske godt i over 2 aar her inne, hehe..... =o) Men jeg er nok noe mer smaabekymret for en 20 timer lang flyreise (med pauser) og det er emosjonelt aa forlate hjemmet sitt etter 3 aar i Asia. Saa faren for aa "klikke litt her" er jo overhengende...

Det er flott at du Mamma til..... har bedre kunnskap enn meg og faktisk vet at det er rett og slett tilfeldig hvem disse ringer, men jeg fikk et av de raatne eplene, det er det jo ingen tvil om. Skal nok be dem fortelle hvem de er neste gang ja, men jeg var ikke saa overkul forrige barselsperiode og hadde ikke gutset til aa sette noen paa plass, og det ble bare nok en ting som gjorde livet graatt og samvittighetsfullt.....paa litt vel tynt grunnlag synes jeg.

Jeg reiser hjemover om faa dager, med en hissig streptokokkinfeksjon, som jeg naa kurerer med antibiotika og som vi har full kontroll paa sier legen min (denne diagnosen er noe som til en viss grad gir en liten sjanse foer tidlig foedsel vel og merke FOER man har tatt ferdig kuren - jeg er vel ferdig med kuren en time foer avreise tror jeg, puh....) og saa ligger barnet i seteleie/tverrleie ogsaa, saa jeg skal rett i vannretten om vannet gaar. Kombinasjonen av disse tingene, med reisen og at jeg synes det er trist aa forlate venner og miljoe her nede, er noe i overkant av hva jeg har planlagt. Man kan lett miste hodet. Men i dag henger det bedre paa, jeg hviler, trener og spiser, samt henger litt her inne. Bare det, ikke noe annet, foer vi reiser. Sover 13 timer hver natt og "skal ikke forstyrres".

Har vaert litt paa tuppa i det siste, og takker (faktisk) for aa bo i et litt korrupt land akkurat naa! Kjenner godt hun jeg har kjoept flybilletter fra - vi har brukt henne i tre aar - og hun har smugkikket i passasjerlisten og funnet - ikke mindre enn to senior leger ombord paa flyet fra her jeg bor til Amsterdam, noe hun jo ikke har lov til aa fortelle meg noe om. Han ene er ogsaa kirurg, og hun har ogsaa roepet at han ogsaa er avkrysset for strengt bevoktet spesialbagasje ombord (hurraaaaaaaaaaaaaa!!! Utrolig betryggende)

Men vi er enige om at hun bare har nikket til spoersmaalene mine og ikke sagt noe, hehe.... Saa jeg pakker litt sterile saker jeg, og hun har til og med gitt oss seter 2 rader bak denne ene legen, som i tillegg er kirurg. Heia anonymiteten her inne... ;o)

Saa jeg er middels tilregnelig en liten uke tror jeg, og gleder meg veldig til vi lander om en uke eller saa. Da er jeg 35 uker, og bare 10 min unna Riksen, noe som skal BLI DEILIG!!!!!!

Ha en fin soendag alle, er det ikke utrolig hva et koselig lite spoersmaal om vask av sengetoey kan utloese av innlegg??!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...