Gå til innhold

Minsten bæsja i potta, snart 15 måneder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så flink! Har bæsja på potta 4 dager på rad nå. Håper det fortsetter denne retningen. Kjekt å bli ferdig med bleien. Tok frem potta for gøy, og ser ut til å gå rette veien, uten noe som helst stress, bare kos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare kos altså? Bra for dere. Her går det fint med den lille, men jeg derimot klarer ikke slutte brekke meg. Aner ikke hvorfor, har ikke gjort det tidligere, men nå brekker jeg meg så mye at det er tragikomisk

Skrevet

Jenta mi har bæsja på potta hver dag siden hun var 9,5 mnd. :) Hun sier ifra når hun må bæsje. Det har hun gjort siden hun var 9,5 mnd. Hun ser på meg og lagger gryntelyder. Da er det rett på badet og hun bæsjer. Noen ganger sier hun også ifra når hun m å tisse. Har aldri vært stress her heller, og hun koser seg når hun sitter på potten. Har litt leker til henne på badet og så blar hun litt i noen bøker :)

Skrevet

ser det for meg. ei lita ei på ti mnd som leser ei bok mens hun sitter på do hehehe..

do-trening skal jo være stas da :)

har dere vanlige enkle plastikkpotter eller har dere sånn dyr fra fisher-price med masse lyder og duppeditter??

Skrevet

Minste min har gått på potte og do siden hun var ca 15 mnd her hjemme, men bruker bleie når vi skal bort og når hun er i barnehagen. Hun blir to år neste mnd og vi regner med å kvitte oss helt med bleia i løpet av sommeren. Veldig praktisk med tanke på at det kommer ett nytt nurk i september :-) Vi har en vanlig potte.

Skrevet

Det var jo ganske tidlig det, HI, så deilig! Min 16mnding er ikke helt klar ennå selv om hun liker å prøvesitte potta. Skjønner liksom ikke hva hun skal gjøre med den.

Skrevet

Mi har bæsja på potta siden hun var 6 mnd. *skryte, skryte*

Skrevet

Så flink!! Og så gøy om det fortsetter i den retningen, da får dere det jo lett :) Her er mini 17 mnd, og skjønner hva han skal gjøre på doen (han har aldri hatt potte, bare do-ring), men han sier ikke ifra før han bæsjer. Så han prøvesitter den litt når han vil, og trykker til han promper, så er han "kækki" (ferdig). Hehe :) Har vurdert å kjøpe en liten potte, kanskje det er bedre å begynne med?

Skrevet

Tenkte bare jeg ville si noe om hva som er vanlig siden det av denne tråden lett kan få inntrykk av at det er vanlig med potte så tidlig...

Mener ikke at det er galt, men en lager muligens mye styr med en forventning om at ungen skal bli tørr på kort tid. En kan f.eks. ikke forvente samme oppfølging i barnehagen som en kan ha hjemme. Jeg mener å ha hørt at en ikke kan forvente at de har noen mulighet til å få kontroll før de nærmer seg to år. Mange blir både 3/3,5 før de slutter med bleie. (flertallet på vår avdeling i barnehagen var rundt tre år).

De jeg kjenner som har hatt unger som har gått på potte så tidlig har brukt veldig mye tid på dette, noen har holdt på på denne måten over ett år før ungen var noenlunde tørr. Sier ikke at unger ikke kan bli tørr så tidlig, bare at en ikke kan forvente det.

Skrevet

Huffda, håper du ikke brekker deg foran barnet? Da kan det ofte få negativ erfaring med det å bæsje på potte, og det kan bli vanskeligere å få til dotreninga...

Skrevet

Joda. Jeg brekker meg foran barnet. Har funnet løsningen da... droppet potte og skaffet doring til toalettet. Brekkingen er ikke noe jeg har gjort før -jeg kan ikke unngå det.

Skrevet

Forventer ingenting av nurket, men kjekt om det fortsetter i samme retning.

Storesøster gikk på potta første gang da hun var ca 18 måneder, og var helt tørr da hun var ca 22 måneder. Regner for all del ikke med at minsten skal følge samme trenden. Hadde vært kjempekjekt, men har egentlig ingen tro på det. Minsten er veldig utålmodig i frohold til det meste, så jeg hadde iallefall blitt utrolig overrasket om det hadde gått like glatt denne gangen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...