Gå til innhold

bilsete og forover- eller bakovervendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er rett over året og begynner å være ganske vanskelig å ha med seg på kjøreturer som varer over 20 min! Håpløst.. Vi gleder oss til å kunne sette ham forover, og VET at det aller, aller beste er å vente til barnet er, hva, 3 år?, men det er IKKE aktuelt.. Flere venninner har snudd barnet fra de var under året, det er vel lovlig tidlig, men håpet å snu ham nå i fellesferien da vi skal på kjøretur. Er det forsvarlig? Det kan vel ikke bare være oss som sliter med aktive barn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde samme problem, og jeg må kjøre med vesla gjennom Oslo i rush'en hver dag til og fra jobb/bhg, så det ble jo en del skriking. Løsningen var dvd-spiller! Hun skjønner så klart ikke greia, men det fenger oppmerksomheten og hun følger med. Sitter og ler for seg selv baki stolen :-)

Skrevet

Forsvarlig å snu en ettåring framovervendt? Tja, det er lovlig hvis det er det du spør om. Det er overhodet ikke anbefalt, og i en evt frontkollisjon (som er de vanligste og kraftigste kollisjonene) så vil nakken til et så lite barn utsettes for voldsomme krefter. For å sette det på spissen så kan forskjellen på bakovervendt og forovervendt sete være forskjellen på liv og død.

Anbefaler deg å ta en titt på videoer av kollisjonstester av bakovervendte og forovervendte seter (se f.eks. linker på http://sikringavbarnibil.blogspot.com/).

Og ja, min eldste på 3 år sitter bakovervendt og vil gjøre det lenge enda. Hun var også aktiv i bilen da hun var rundt året, vi løste dette ved at en av oss satt bak sammen med henne når vi kjørte langt.

Skrevet

jeg hadde aldri gjort det pga de grunnene du nevner. men, folk må gjøre som de vil, det er jo lov så ingen som nekter dere det. er bare dere som må sitte med samvittigheten om det skulle skje noe.

Skrevet

Det er ofte en periode som barna er slik, det går ofte over igjen. Har dere speil bak slik at han kan se dere foran? Kan en av dere sitte i baksetet med ham på tur?

Ville ikke snudd barnet på flere år enda.

Støtter alt AlmaA skriver her

Skrevet

Vi har en 1 åring som hater å kjøre bil og vi må ofte kjøre 1,5 time hver vei pga at vi bor desentralisert. Ja, det er kjipt å høre på hyling og sutring, men heller det enn å risikere at han blir drept eller hardt skadet i en bilulykke bare fordi vi ikke orket å høre på litt skriking. Han skal sitte bakovervent til han er minst 3 år, helst 3,5-4 år. Noe annet er uaktuelt og jeg vet det går greit, mellomste satt bakovervendt til han var nesten 3,5 år. Jeg antar at mini vil roe seg etterhvert i bilen og innse at slik er det bare. dette er ikke noe jeg har tenkt å la han bestemme, vi tåler litt lyd tross alt. Ellers så er musikk og lydbøker til en viss grad hjelp i, men vi må somregel belage oss på litt hyl og skrik hver gang likevel. DVD må du ikke finnepå å kjøpe så lenge barnet sitter bakovervendt, det kan være livsfarlig i en kollisjon.

Skrevet

Vi har montert et speil. 1åringen vår begynner å smile og le når han kommer i baksetet:) men hvorfor er det farlig med dvd spiller når man sitter bakovervendt?

Skrevet

Var en artikkel om dette for en liten tid tilbake. De hadde prøvd detut i noen kollisjonstester og DVD spillerne løsnet og for rett i ansiktet på barna med en enorm kraft. Så lenge barnet satt rett vei virket kreftene i riktig retning (eller noe sånt) og da gikk det bra, men for bakovervendte barn var det vist nok livsfarlig å ha DVD montert på hodefestet i baksetet.

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Rart hvor forskjellig dette med for- og bakovervendt er i forskjellige land. I Nederland er det forbudt å ha barnet bakovervendt, der selges ikke bakovervendte bilstoler til annet enn de helt minste.

Skrevet

Forbudt? Det var rart. Tror kanskje Norge er et land hvor fokuset bør være ekstra sterkt på dette også jeg da, vi har ganske dårlige veier, mye svinger og smale veier, mye tuneller og snø/is på vinteren, ikke alle land har så "vansklige" kjøreforhold som krever like mye sikkerhetstiltak kanskje? Ikke vet jeg. Det jeg derimot vet er at her er det ikke noe å diskutere engang, absolutt alle tester og undersøkelser bkrefter at forskjellen mellom liv og død kan ligge i hvilken vei barnet sitter i en alvorlig kollisjon, og jeg velger liv og bakovervendt. Så enkelt...

Skrevet

Løsningen for oss er at vi har festet DVD-spiller på baksiden av gitteret til baggasjerommet. Gitteret sitter jo foran skjermen, men det fungerer helt fint. Så om dere har stasjonsvogn er det fullt mulig å sitte bakovervendt og se trygt på DVD også.

Skrevet

Man får kjøpe en ekstra festebrakett til dvd-spiller som vi har, den skrues på for- og baksiden av hodestøtten og kan ikke løsne ved en evt. kollisjon. Så med andre ord - ikke livsfarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...