Gå til innhold

Trenger råd ang amming på nettene.....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 7 uker gammel og jeg fullammer. Han spiser 1 gang i løpet av natten det vil si han sover fra 22-23 om kvelden fram til 4-5 om morgenen.Når han da spiser så spiser han bare 1 bryst og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre med det andre?

Begynte først å ta han vekk fra det første brystet før han var ferdig og så legge han til det andre,men om jeg lar han få litt for mye av det første orker han ikke det andre.Jeg er litt redd for å miste melken og det sies jo at nattamming er viktig for å holde på produksjonen.Så hva gjør jeg,skal jeg pumpe det andre brystet?er jo så tiltak og gjøre det hver kveld også...men da får jeg jo selvfølgelig melk jeg kan fryse men....Han gjør egentlig det samme til neste måltid også..spiser bare det ene brystet før han sovner igjen,men det er jo på morgenen vi har mest melk så er vel derfor han blir mett for spiser ellers fra begge bryst til et måltid.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jeg fullammet, ammet jeg alltid fra kun en pupp (bortsett fra i økeperioder) og jeg har aldri pumpet i tillegg for å holde produksjonen oppe. Fra mini var nyfødt har han våknet kun 1-2ganger om natta for å få mat (natta var i begynnelsen fra ca23-7, og fra han var ca3mnd fra 20-7) og jeg har aldri hatt problemer med for lite melk.

Det er nok bare tull egentlig, men jeg tror at hvis man bekymrer seg for om man har nok melk, så er det lettere at man får for lite. Rett og slett fordi man begynner å bekymre seg og etterhvert stresse med at man kanskje har for lite melk og det kan igjen føre til at man produserer mindre melk og får for lite. Den eneste tingen som kan si at man har for lite melk, er at babyen er veldig utilpass og ikke legger på seg nok.

Det at han våkner få ganger om natta og spiser kun fra en pupp, er et tegn på at han får nok å spise og at du ikke trenger å bekymre deg. Det er viktig at han tømmer det ene brystet før han får fra det andre sånn at han får i seg den fete melka som kommer til slutt etttersom det er den han blir mett av.

Så forslaget mitt er egentlig, slutt å bekymre deg og la han styre selv hvor ofte han skal spise og hvor mye:-)

Skrevet

Takk for svar:)ja har egentlig ikke tenkt så mye på det før en venninne nevnte det med nettene og at det var viktig å stimulere begge for å holde på produksjonen,da begynte jeg å tenke på det osv.Men jeg lar han styre det jeg som du sier og ikke bekymrer meg så fælt:)

Skrevet

Nei aldri mer enn en pupp her heller, 5-15 min så er det gjort.. Du skal ikke slutte før han selv slutter, viktig å få tømt brystene, ellers er faren for brystbetennelse større. Bare legg han til samme bryst etter evnt rap på dagtid også..

Skrevet

Jeg har erfart etter å hatt mye melk i brystene og fullammer, at det er best å gi et bryst om gangen (så lenge de ikke vil ha mer og man må ty til det andre også). Ellers kan man få brystbetennelse og det er viktig å få tømt brystet ordentlig, både pga av det og at da får de jo i seg den såkalte fløten. Du kommer ikke til å miste melken pga det. Jeg ammer bare annenhver gang på hvert bryst. Jeg kunne få litt spreng og lakk veldig mye i starten. Men det har gått seg til etterhvert. Man kan jo i værstefall pumpe seg for å unngå denne sprengen. Jeg måtte pumpe meg annenhver time helt i starten, da jeg fikk påbegynnende brystbetennelse fordi jeg ikke tømte de ordentlig. Jeg ga da nemlig litt av begge, som de sa på sykehuset. I ettertid har jeg skjønt at det er lurt kun de første dagene for å stimulere til melkeproduksjon! Men etterhvert trenger man ikke å gjøre det, da trenger man jo bare å opprettholde produksjonen etter behov. Altså, brystene skal jo produsere etter behovet!

Så hadde jeg skulle rådet deg til noe, så er det å bare begynne med å gi fra et bryst framover og se hvordan det går. Men skulle du kjenne noe tegn til ømhet og klumper i brystene, så pass på å tøm dem ofte!

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...