L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Mini er 8 mnd og 1 uke og jeg har prøvd UTALLIGE forsøk på å få han til å spise middag. han liker det bare IKKE. brekker seg og styrer værre... Så slik ser måltidsplanen hans ut.. (kan nevne at han er stor da, 10 kg=) 0730: grøt (nesten full porsjon) +1/3 glass svisker+vann 11: 1 beger fruktmos (div sorter helst med fullkorn) + brødskive (men spiser ikke så mye av det...+vann 1330:pupp (av og til sløyfer han den) 1430: 1 beger frukt igjen (eller skraper eple/pære/banan til han)+ smaks prøver på middag+vann 18: 1 porsjon grøt +1/3 glass svisker+vann 1900:pupp NATTA 2330:pupp 05:pupp Kan jeg gi 3 grøt måltider? prøver å varierer med mange forskjellige sorter for at han ikke skal gå lei... prøver nemlig å trappe ned på natta ammingen, men er redd han ikke får nok i seg i løpet av dagen (?) Som sagt så vil han IKKE ha middag... har fått i han 1 ts med fiskeboller og thats it:) råd?ser at jeg gir han mye fruktmos, men han elsker frukt.. Hva mener dere??
spireliten Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Vår på 8.5 mnd liker ikke middag noe særlig han heller. Snakket med helsesøster om dette og hun sa at jeg bør fortsette å tilby han middag for så å gi meg med en gang han viser tegn til å ikke ha mer. Selv om det bare blir ei teskje. Så kunne vi vente litt og gi han grøt (blir da 3 grøtmåltider for dag). Lurt å vente slik at han ikke skjønner sammenhengen mellom å ikke spise middag, så kommer grøten Har du prøvd ulike typer middag? her har vi funnet ut at han kanskje gaper litt mer til småfolk sin fiskeboller. Hva med å koke potet og ha litt smør i. Skrell poteten og skjær den i små biter. Da koker den raskere. Mos denne og bruk kokvannet til å gjøre den litt mer bløt. så ha i litt smør. Er ei stund siden vi prøvde på dette, skal prøve det ut i morgen på nytt. Plutselig så liker de det, gjelder å være tålmodig. ikke alltid like lett. HS sa også at ved å kutte ut nattammingen så spiser de mer på dagtid. da tar de igjen det de ikke spiser om natta. Vi har hatt vår første natt uten pupp. Gikk nokså bra, og håper at han spiser bedre om dagen fremover. Når det er sagt så har dere jo en flott gutt som vokser og legger på seg, så tror ikke du skal være bekymret for at han ikke får nok. Lykke til
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2008 har prøvd det meste:) har prøvd alle glassene fra han var 6 mnd.. har nå stort sett prøvd alle fra 8 mnd... har også laget div selv, men han brekker seg... hehe... skjønner ikke.. men det kommer vel etterhvert... Grunnen til at jeg er bekymret er at han la veldig godt på seg frem til 6.5 mnd liksom... n sa hs at jeg måtte passe på for percintilen hans (tror det er sånn det skrives) hadde flatet ut... Men som jeg sa til henne: han er utrolig aktiv med krabbing osv... Får bare prøve å være tolmodig:) har prøvd også med potet og eple (siden han er så glad i eple)... fikk tips om det fra hs.. men han brekker seg av det også... jaja. Jeg tror jeg skal begynne med et lite grøtmåltid til... men er så redd han skal bli lei... gir mange forskjellige både fra nestle, småfolk, ekologisk, helsekost... kan jo gi under halv porsjon, grøten holder jo mer i magen også...
madame Mim Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 jenta mi spsier bare pupp å grøt. Hun nekter alt annet. Hun får grøt tre ganger om dagen. Pupp en til to ganger om natta, å maaange ganger om dagen. Lurer på å innføre et 4 grøt måltid, for hun pupper bare mer å mer. hun vil rett å slett ikke ha anna mat, så det kan hende at de kanskje må ha litt tid på seg?
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2008 okay:) ja har lest at dette gjelder spesielt de som har puppet frem til 6 mnd.. de elsker puppen liksom.. liker hun ikke noen frukttyper? hmm. min elsker heldgivs disse glassa + det jeg lager selv + svisker... må lure med svisker for å få i ahn grøt hvis ikke spiser han ikke:) hehe.
skatten 21.41 Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Min gutt var også sånn (7mnd). Nektet å spise noe som ikke var søtt... Jeg kokte opp gulerøtter, moste det og frøs ned i små porsjoner. Ga han bittelitt hver dag i 1-2 uker. Tilslutt likte han det, det tok tid! Tror det er viktig de får venne seg til en smak av gangen. Nå går det lettere å prøve forskjellige middagsretter, men han liker det aldri den første dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå